„Angajatorii care nu cunosc legislatia in domeniu limiteaza aceasta activitate doar la instruire.

Protectia muncii inseamna respectarea disciplinei muncii incepand de la angajare si se incheie la finalul activitatii sale“, ne-a declarat Adriana Arghirescu, directorul general al unei firme constantene de consultanta in domeniul protectiei muncii.

Pentru a preveni eventualele accidente de munca si amenzi aplicate ca urmare a nerespectarii normelor legale privitoare la protectia muncii, agentii economici apeleaza, in mai mica sau mai mare masura, la firmele de consultanta specializate si autorizate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale de a presta servicii in

domeniul securitatii si sanatatii in munca. Firmele de consultanta in protectia muncii sunt abilitate de Ministerul de resort pe diferite ramuri, subramuri si activitati.

Agentii economici care apeleaza la servicii de consultanta sunt nu numai firmele mici si mijlocii, ci si firmele mari.

„Clientii societatilor mari care au compartimentele proprii specializate in domeniile securitatii apeleaza la noi pentru cursurile de perfectionare, deoarece acum suntem in faza unei schimbari a legislatiei, alinierea acesteia la legislatia europeana care trebuie prelucrata cu cei din intreprinderi pentru a putea fi aplicata la

locul de munca.

In cazul societatilor mai mici care nu considera ca este avantajos economic sa-si angajeze un om care sa raspunda de protectia muncii apeleaza la noi si incheie un contract prin care noi ii facem toata partea de protectie a muncii, angajatorul fiind obligat sa o organizeze in cadrul societatii in functie de

dorintele lui“, a adaugat Adriana Arghirescu.

Intrarea in vigoare de la 1 ianuarie 2005 a Legii 346, prin care se constituie Fondul privind asigurarile de accidente si imbolnaviri ale personalului, va determina agentii economici sa apeleze la firmele de consultanta in domeniu.

Acest fond vine in intampinarea angajatorilor si a angajatilor cu o asigurare din punct de vedere al accidentelor de munca si o asigurare a celor care sufera un accident de munca.

Prin acest fond se vor despagubi cheltuielile medicale, dar si eventualele recalificari ale persoanelor care au suferit un accident si care nu mai pot ocupa acelasi loc de munca.

Fondul privind asigurarile de accidente si imbolnaviri ale personalului va acoperi cheltuieli cu protezarea, daca este cazul, trimiterea in statiuni de recuperare, baze de tratament.

Fiind abia la inceput, si contributia fiecarui angajator la acest tip de angajamente este diferentiata, deocamdata de un coeficient stabilit mai mult sau mai putin aleator de legiuitor.

Diferentierea se va face in functie de conditiile de munca specifice, de riscurile existente si de investitiile pe care le face angajatorul pentru a imbunatati aceste conditii.

„Daca intr-o societate au loc mai multe accidente de munca, ea va fi penalizata cu un coeficient maximal de 5%, care la un fond de salarii de cateva miliarde este destul de mare.

Atunci angajatorul va avea de ales, ori sa plateasca permanent aceste penalizari, ori sa investeasca in imbunatatirea conditiilor de munca, iar coeficientul va fi unul mai mic.

Fondul isi exprima deschiderea fata de parteneriatul cu societatile abilitate, deoarece activitatea de prevenire a acestuia nu va putea fi realizata de cei cativa angajati pe care ii are. Astfel, vor fi incheiate contracte cu societatile de consultanta“, a conchis Adriana Arghirescu.