In general, la ora actuala, putine sunt organizatiile care apeleaza la societati de consultanta in afaceri. Şi acest lucru se intampla doar atunci cand vor o mica dezvoltare sau vor sa aiba implementat sistemul de management al calitatii. Nu putem afirma ca in trecut nu exista acest gen de servicii.

In anii ’70, se stia ce este managementul, marketingul, se pronuntau totusi aceste doua notiuni straine chiar si in vremurile actuale pentru unii.

Ing. Vergil Oancea, manager, ne spune ca detine aceasta „boala“ pentru management inca de pe vremea cand, ocupand functia de inginer-sef mecanic la o firma mare din judet, a fost trimis la o scoala specializata, unde, de la sase instructori ai UNESCO, a invatat tot ce se poate invata despre management.

Cum a ajuns la ideea de a porni o asemenea afacere, in domeniul consultantei? Simplu. S-a auzit vorbind serios despre management la cursuri, i-a vazut pe studenti ascultand cu interes, lucru care l-a determinat sa se gandeasca daca poate sa si faca un proiect fiabil care sa serveasca unei intreprinderi.

Astfel, in 1993 s-a hotarat sa infiinteze o societate de profil. De-a lungul timpului a efectuat proiecte pentru intregul sistem de management al organizatiei, dar si proiecte in special pentru sistemul calitatii sau al managementului de mediu, care au inceput sa se ceara din ce in ce mai mult in ultima perioada.

Societatile constantene nu pun prea mare pret la momentul acesta pe sistemul de management al organizatiei. Mai mult, prefera sa aiba oameni in interior care sa se ocupe asa cum pot si cat stiu de acest lucru, decat sa apeleze la o societate de consultanta.

Cultura managementului in randul intreprinzatorilor lipseste cu desavarsire

Exista acum libertatea fiecarui conducator de organizatie sa-si faca un sistem de management al organizatiei cum stie el ca sa poata obtine realizarea strategiei si a obiectivelor. Aceste notiuni nu au patruns inca foarte bine in randul intreprinzatorilor. Ing.

Vergil Oancea, manager, ne spune ca de 10 ani nu a gasit deloc dezvoltata cultura managementului in randul intreprinzatorilor.

Mentionam ca unele organizatii functioneaza totusi, chiar si fara aceste notiuni, si asta tocmai pentru ceea ce am afirmat mai sus, adica pentru faptul ca au niste oameni in interior, scoliti in afara, care rezolva principalele cerinte ale unui sistem de management, fara a colabora cu

societati de consultanta. „Exista o inchistare explicabila a unora dintre patroni, sub aspectul ca «ce sa stie concurenta ce facem noi». Marea majoritate a acestora, in doi-trei ani, dau faliment“, subliniaza ing. Vergil Oancea.

In realizarea unui subsistem organizatoric, parte a sistemului de management al organizatiei, in primul rand trebuie incropita o strategie, fara de care nu se poate demara o afacere.

Daca vorbim de subsistemul informational, putem spune ca, in general, directorii de organizatii nu prea il fac. El se realizeaza la momentul acesta empiric. „In ce priveste subsistemul decizional, se lucreaza aiurea aproape peste tot, fiecare crezand ca stie ce este, dar nu a citit o iota despre acest lucru“, mai spune ing. Vergil Oancea.

Cu privire la cele 600 de metode, tehnici si instrumente manageriale, Oancea mentioneaza ca nu se practica decat cateva, fara a se sti precis ce reprezinta.

Despre celelalte elemente, precum motivarea personalului, comunicarea in firma, controlul si evaluarea deciziilor, putem spune ca nici acestea nu se realizeaza intr-o intreprindere. „Nu mai pomenesc despre stabilirea noilor interventii de management. Orice proiect in viata unei firme implica o astfel de interventie.

Mai mult, pentru orice fel de afacere ar trebui facut un studiu de marketing. Acest lucru nu se aplica, de altfel, in nici o organizatie“, subliniaza Oancea.

Tendinta de inlocuire a subsistemul informational cu cel informatic este tot mai mare

Subsistemul informational reprezinta totalitatea informatiilor, a cailor de circulatie, a sistemelor de prelucrare si de stocare. Aici intra si subsistemul informatic, tendinta actuala fiind aceea de a inlocui subsistemul informational cu cel informatic.

Acest lucru, insa, nu este posibil pentru ca nu este rentabil ca toate informatiile care circula intr-o organizatie sa fie puse in subsistemul informatic. „Costa foarte mult si, in plus, te incurci in programe. Aici trebuie puse numai acele date care necesita prelucrare si agregare“, puncteaza Oancea.

In cazul subsistemului decizional, se realizeaza stabilirea centrelor de decizie si folosirea procesului de luare a deciziilor. „La noi intai se taie bucata de material si pe urma vedem daca iese ceva din ea. In general, patronii spun ca nu au nevoie de asa ceva pentru ca ei stiu cum sa-si conduca afacerea.

Şi o conduc un an-doi, dupa care dau faliment“, precizeaza Oancea.

Intrebat cate din cele 600 de metode, tehnici si instrumente manageriale cunoaste si aplica un director de organizatie, Oancea ne spune in final: „Ştie toate instrumentele, care sunt vreo 18-19. In materie de tehnici nu stiu daca stie trei, iar ca metode cred ca nici una“.