Tactica lui Nicolae Baciut, prin care a sugrumat incet incet orice efluviu cultural a fost una perfida, ascunsa in spatele unor gesturi si vorbe dulcege, dar care au otravit in cateva luni tot ceea ce mostenise.

Fara scrupule, Baciut si-a calculat la secunda fiecare pas inspre aservirea institutiei propriilor interese, financiare, dar mai ales de promovare si proslavire aproape doar a propriei persoane.

In primul rand a purces la inlaturarea tuturor oamenilor de valoare care lucrau in cadrul institutiei in momentul preluarii sefiei DCCPCN Mures. Dar nu in mod direct, prin demiterea acestora de pilda, ci prin metode subtile, usor perverse, in opinia noastra.

De exemplu, prin neacordarea de sprijin, nici logistic, nici financiar activitatii de cercetare. Apoi dupa asanarea institutiei s-a apucat sa promoveze linistit si nederanjat de nimeni non-valoarea. Dar sa le luam pe toate la rand.

Sa incepem cu oamenii, caci, nu-i asa omul sfinteste locul.

Alungarea profesionistilor - practica culturala

Ioan Florea, folclorist si etnolog, cu experienta de peste 30 de ani in domeniu, Ioan Şulea, pictor, specialist in arta bisericeasca, Elena Mihu, unul din cei doi sau trei specialisti in carte veche din Transilvania, si care poate face expertiza cartilor bisericesti scrise in chirilica, Vasile Muresan, pictor, specialist in

arta bisericeasca, autorizat de Ministerul Culturii si Cultelor, Petru Gheorghiu, arhitect, specialist in patrimoniul imobil, Adrian Chira, specialist in patrimoniul mobil (in obiecte de arta decorativa).

Sunt nume de specialisti, oameni de cultura, de certa valoare, care, la nivelul anului 2001 lucrau ca angajati sau aveau statut de colaboratori ai Directei. Nici unul nu mai figureaza pe statele de plata ale DCCPCN Mures.

Contactat in legatura cu acest aspect, Nicolae Baciut ne-a declarat ca o parte dintre specialistii institutiei au plecat nefiind motivati salarial. Hai sa zicem ca pe asta o inghitim. Dar sa nu pierdem din vedere ca leafa acestor oameni nu a fost mai mare nici inainte de 2001. Ba dimpotriva.

Pasiunea pentru munca lor ar fi fost de-ajuns. Altii au parasit Directia “la cerere”. E vorba de Elena Mihu, singura specialista in chirilica pe o raza de cinci judete, si cu certitudine, singura din judetul Mures, si de Vasile Muresan, specialist in arta bisericeasca.

Ei, se precizeaza in raspunsul oficial primit pe adresa redactiei din partea DCCPCN Mures, “au renuntat, la cerere,” la postul din Directie. Or, ce inseamna oare “a renunta, la cerere”? Nu este oare un mod elegant de a spune ca oamenii respectivi si-au dat demisia? E adevarat, nu au fost demisi.

Dar nici au fost sprijiniti in vreun fel sa faca cercetare. Asa ca in conditiile in care nu gasesti sustinere si intelegere pentru a-ti desfasura activitatea, si cand te vezi in postura lui Don Quijote, nu persisti in naivitatea de a crede ca totusi se poate face ceva.

Cercetatori – executati

Munca de cercetare, de verificare si prelucrare a datelor privind obiectele de patrimoniu presupune o minima logistica: o masina cu care sa te deplasezi in teren si evident, combustibil. Numai ca prin 2001 cand inca mai existau specialisti in cadrul Directiei, masina institutiei nu era niciodata disponibila.

Desigur, se organizau remarcabile manifestari culturale, etnico-traditionale (doar traim intr-o Transilvanie multietnica si multiculturala!) in oraselele si satucurile judetului, la care diferiti membri ai DCCPCN Mures trebuiau musai sa participe.

Bine ca exista un Protopiat Ortodox in judet care sa mai sprijine deplasarea specialistilor Directiei in teren. Nu de alta dar se mai gasesc iconostase de secol XVIII in judetul Mures care trebuie sa figureze pe lista obiectelor de patrimoniu.

Sa nu mergem, in acest sens, mai departe de ceea ce s-a petrecut saptamana trecuta in Nadasa, cand din biserica ortodoxa au fost furate 30 de icoane de sfarsit de secol XVIII inceput de secol XIX, de o inestimabila valoare.

Ignoranta si lipsa de interes a lui Nicolae Baciut si a Directiei, pe care o pastoreste cu atata sarg din 2001 incoace, in privinta patrimoniului duce la situatii in care autoritatea din teritoriu investita de Ministerul Culturii si Cultelor cu administrarea culturii si a patrimoniului, nu are o evidenta a obiectelor de

valoare din judet. In acest punct, este important de precizat ca judetul Mures detine un onorabil loc cinci ca valori de patrimoniu in tara. In schimb, cu abilitate Nicolae Baciut a stiut sa-si alunge din preajma toti expertii, toti oamenii valorosi.

Probabil ca nu are cunostinta de faptul ca nu poti face performanta alaturi de nespecialisti.

Cu siguranta, cei doi angajati ai Directiei, pe probleme de patrimoniu imobil, Floare Vultur si Csortan Francisc, ingineri constructori, nu au diplome de arhitecti, asa cum ar fi normal pentru cineva insarcinat cu verificarea si cercetarea monumentelor istorice din judet.

Cu siguranta, nu exista la ora actuala o evidenta clara a icoanelor, a mobilierului vechi, a cartilor, a instrumentelor muzicale de valoare. Pentru ca nu are cine s-o faca.

Bartere cu lansarile de carte

Directiile de Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National, institutii subordonate Ministerului Culturii si Cultelor, sunt organe de specialitate ale administratiei publice centrale, reprezentand ministerul mai sus amintit in teritoriu. Rolul lor esential este acela de a administra, de a coordona activitatile culturale judetene.

Dupa o analiza destul de amanuntita a activitatii Directiei de Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National Mures incepand cu anul 2001, nu este greu de observat ca, in mare masura, intreaga activitate a Directiei a fost vaduvita de o abordare profesionista si calitativa.

Este adevarat ca DCCPCN Mures execeleaza la capitolul cantitate, in perioada cuprinsa intre 2001-2005 organizandu-se peste patru sute de actiuni culturale, fie din propria initiativa a Directiei, fie prin parteneriate cu alte institutii. Insa rabatul la calitate este de neingaduit mai ales cand e vorba de cultura.

Manifestarile organizate de DCCPCN Mures, e adevarat, foarte numeroase, nu au fost altceva decat o serie de reuniuni bazate pe prietesuguri (sa nu uitam ca la toate lansarile de carte – si sunt trei-patru autori mureseni care lanseaza si relanseaza volume, ba la Targu Mures, ba la Reghin, ba la Tarnaveni – ia cuvantul

tovarasul Baciut, iar la propriile dumisale lansari cuvanta aceiasi trei-patru corifei, ca intr-un fel de barter, eu ti-o lansez pe-a ta, tu, pe-a mea). Toate cu un vadit iz de “Cantarea Romaniei” si de propaganda ieftina.

In ultimii patru ani, Directia pentru Cultura a judetului Mures s-a afundat intr-o mare de amatorism, de non-valoare, de promovare a acelor manifestari care se constituie intr-un déjàvu care te cutremura.

Solicitam ministrului Culturii sa verifice activitatea DCCPCN Mures, noi oricum ii vom semnala neregulile din ultimii patru ani.