Cu toate acestea, Rompetrol a primit in concesionare in vederea explorarii si exploatarii, in toamna anului trecut, doua perimetre din tara, in suprafata totala de aproape 5.

000 de kilometri patrati, fara a fi verificat de autoritati in legatura cu dreptul de a desfasura acest tip de activitati. ANRM a anuntat, in urma sesizarilor repetate ale cotidianului nostrum, demararea unor controale la Rompetrol.

Cotidianul Buna ziua, ARDEAL dezvaluia in editiile anterioare ca societatea Rompetrol, patronata de binecunoscutul om de afaceri liberal Dinu Patriciu, si-a facut intrarea in domeniul explorarii si exploatarilor petroliere din Romania cu concursul Guvernului Nastase si al Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale (ANMR), prin

concesionarea unui perimetru de 3.000 de kilometri patrati in judetul Satu Mare si 1.700 de kilometri patrati in judetul Mehedinti.

“Cucerirea” lui Patriciu e ilegala si asta pentru ca, licenta de exploatare a petrolului in perimetre mentionate putea fi acordata numai unei societati care a dobandit in prealabil un atestat de exploatare din partea ANRM .

In acest context, licenta de exploatare si in judetul Satu Mare este lovita de nulitate intrucat atestatul Rompetrol pentru exploatare petroliera a expirat in anul 2002, odata cu adoptarea unui nou act normativ care anula toate atestarile emise anterior, in consecinta si atestatul Rompetrol emis in anul 2001.

Cu toate acestea, afacerea lui Patriciu a putut penetra, fara probleme, si in domeniul exploatarii teroliere fara insa sa faca dovada competentei in acest domeniu.

Oficialii ANRM au recunoscut pentru cotidianul Buna ziua, Ardeal ca vor lua “masuri” in acest caz si ca, “in mod normal” societatea trebuia sa fi avut atestat pentru a capata licenta de exploatare pe cele doua perimetre din Romania.

Mai mult, conform oficialilor ANRM, in urma sesizarilor cotidianului “Buna ziua, ARDEAL” se va deplasa o comisie de specialitate atat la societate cat si in judetul Satu Mare pentru a cerceta daca societatea a inceput deja lucrarile in lipsa unui atestat.

Ar mai fi de precizat faptul ca, in acest context, Rompetrol risca amenzi de miliarde de lei, in timp ce unii reprezentanti ai ANRM si ai Guvernul Romaniei pot fi cel putin suspectate de abuz in serviciu.

Nastase i-a dat lui Patriciu

Afacerile cu petrol nu au culoare politica, afirmatie sustinuta de comportamentul magnatului liberal Dinu Patriciu, care, asa cum am aratat in numeroase editii, are legaturi adanci si oameni de paie in mai toate partidele.

Asa cum cotidianul Buna ziua, ARDEAL a dezvaluit in editiile anterioare, cu trei luni inainte de alegeri, Guvernul PSD a emis un nou act normativ in baza caruia aproba concesionarea unui perimetru de teren situat in judetul Satu Mare, in suprafata de 3.000 de kilometri patrati, spre exploatare, societatii Rompetrol.

Actul normativ la care faceam referire, HG nr.

1335/2004 stipuleaza ca “se aproba acordurile de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare petroliera in perimetrele E IV-3 Zegujani si E IV-5 Satu Mare, incheiate intre Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM), in calitate de concedent, si The Rompetrol Group NV, in calitate de concesionar, prevazute in anexele*) care fac

parte integranta din prezenta hotarare”. Cu toate ca in textul actului normativ nu se face nici o referire cu privire la suprafata acordata concesionarii pentru exploatare petroliera, la cateva zile dupa emiterea actului normativ, oficialii Rompetrol deslusesc “enigma”. Printr-un comunicat de presa, acestia anunta ca

cele doua perimetre au suprafete de circa 1.800 kilometri patrati (Zegujani, in sud-vestul Romaniei), respectiv de 3.000 kilometri patrati, “in zona Satu-Mare”.

“Perimetrele sunt primele pe care grupul le detine in tara, dar urmeaza sa-si extinda activitatile si in spatiul Caspicii (unde deja este prezenta), in Orientul Apropiat si Africa de Nord”, se arata intr-un comunicat al grupului.

Totodata, potrivit reprezentantilor companiei, “blocurile au un potential mai ridicat de gaze naturale, dar studiile efectuate pana in prezent nu exclud nici posibilitatea gasirii unor rezerve comerciale de titei”.

Potrivit aceluiasi comunicat de presa, afirmatiile se bazeaza “pe datele ANRM” care “indica un potential situat intre 10 si 50 milioane barili echivalent petrol. Pe “barilul echivalent petrol” se bazeaza metoda de calcul prin care se pot echivala cantitati de titei si gaze naturale.

Pentru ambele perimetre, perioada initiala de explorare este de trei ani. Potrivit oficialilor societatii, acordurile vizeaza lucrari de explorare, dezvoltare si exploatare petroliera, investitiile anuntate fiind de 6,5 milioane dolari la Satu-Mare.

“Sper sa ajungem rapid la descoperiri comerciale, mizand pe rezerve recuperabile de circa 20 de milioane barili echivalent petrol, in medie pe structura descoperita”, declara in pentru Jurnalul National, vicepresedintele Rompetrol, Bogdan Popescu, seful Diviziei Upstream a grupului.

Incalcarea legii sau abuz in sericiu, de dragul Rompetrol

Pana aici toate bune si frumoase, insa, pentru executarea unor lucrari de explorare, dezvoltare si exploatare petroliera, ce fac obiectul Hotararii de Guvern la care faceam referire, societatea Rompetrol trebuia sa fie atestata din punct de vedere tehnic.

Altfel spus, in lipsa unui astel de atestat, Guvernul nu ar fi putut sa aprobe acordurile de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare petroliera in perimetrele mentionate, ba mai mult, perimetrele respective nu ar fi putut sa faca obiectul unui acord intre Rompetrol si ANRM.

Dar, iata ca in unele cazuri se poate face rabat de la lege, cu complicitatea institutiilor statului.

Cu complicitatea autoritatilor in domeniu si prin omiterea acestei conditii esentiale (mai exact necesitatea unui atestat care sa dovedeasca dotarea societatii din punct de vedere tehnic dra si uman pentru asemenea lucrari), Rompetrol a devenit stapan peste un perimetru din judetul Satu Mare.

Control pe capul lui Patriciu

“ANRM era obligata sa verifice daca societatea Rompetrom dispune de utilajele necesare pentru exploatare si explorare, daca dispune de dotarea tehnica si de utilajele necesare. In aceeasi ordine de idei, nici o societate nu are dreptul sa desfasoare activitati de explorare sau explotare daca nu este atestat in acest domeniu.

Amenzile pentru incalcarea acestei prevederi sunt foarte mari, mergand pana la cateva miliarde de lei”, ne-a declarat un reprezentant al ANRM care a dorit sa-si pastreze anonimatul.

Totodata, directorul general al Directiei Generale de Inspectie si Supraveghere Teritoriala a activitatii miniere si petroliere din cadrul ANRM, Laurentiu Bogatu, a recunoscut faptul ca societatea Rompetrol a avut un atestat emis in anul 2000 (Atestat nr. 666 din 2.02 2000) si care a expirat in 13.06.2002.

Pe bajbaite, acelasi oficial a recunoscut in cele din urma ca “in mod normal trebuia sa aiba atestat (societatea Rompetrol, n.r.)”.

Ba mai mult, el a recunoscut faptul ca Rompetrol are o licenta de explorare petroliera in judetul Satu Mare chiar in lipsa unui atestat care sa faca dovada faptului ca dispune de tehnologia si resursele umane necesare desfasurarii acestei activitati.

“In mod normal trebuia sa aiba atestat, vom lua masuri, vom vedea daca a inceput lucrarile si cum a fost acordata acea licenta”, a mai spus Bogatu. Intrebat fiind in ce vor consta “masurile” pe care institutia pe care o reprezinta le va lua, Bogatu a anuntat ca societatea va face obiectul unor controale.

Cu toate acestea, inaltul oficial al ANRM a omis sa spuna daca vor fi luate la raspundere si reprezentanti ai Agentiei care, cu buna stiinta, au omis faptul ca, din punct de vedere legal nu puteau incheia un acord cu Rompetrol pentru explotare si explorare petroliera in lipsa unui atestat.

Ar mai fi de precizat in acest sens ca, Hotararea de Guvern prin care se aproba acordul de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare petroliera dintre ANRM si Rompetrol in perimetrele E IV-3 Zegujani si E IV-5 Satu Mare, Agentia era condusa de Iuliana Stratulat, membra PSD, nasa fostului ministru Dan Ioan Popescu, cel din

urma protectorul lui Dinu Patriciu.

Ba mai mult, asa cum am aratat si in editiile anterioare, partizanatul manifestat in delungul anilor de catre ANRM fata de Rompetrol este sustinuta si de declaratiile facute pentru cotidianul Buna ziua ARDEAL de unii angajati ai Agentiei si care s-au plans ca li s-a interzis sa desfasoare controale

la societatea condusa de Patriciu, ba mai mult, amenzile pe care acestia le-au dat societatii ar fi fost anulate de fostul presedinte al Agentiei, Iuliana Stratulat.

In acest context, nu ne mira nici faptul ca, pentru ca societatea Rompetrol sa beneficieze de licenta de explorare si exploatare pentroliera la care facem referire s-au trecut cu vederea anumite reglementari legale, printre care si necesitatea obtinerii, in prealabil, a unui atestat.

Ar mai fi de precizat faptul ca, potrivit unor reprezentanti ai ANRM procedura de atestare este este extrem de anevoioasa, dar si costisitoare. Solicitantul atestatuluui trebuie sa faca dovada faptului ca dispune atat de resurse tehnice cat si umane pentru desfasurarea activitatii in domeniul careia solicita acest atestat.

Memoranda ONAC

BOX

Hotarare, data pe ochi frumosi

Hotarare nr. 1.335 din 19 august 2004 privind aprobarea acordurilor de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare petroliera in perimetrele E IV-3 Zegujani (Mehedinti, n.r.) si E IV-5 Satu Mare, incheiate intre Agentia Nationala pentru Resurse Minerale si The Rompetrol Group NV

EMITENT: GUVERNUL

PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 811 din 2 septembrie 2004

In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 13 alin. (4) din Legea petrolului nr. 134/1995, cu modificarile si completarile ulterioare,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare

ART. 1

Se aproba acordurile de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare petroliera in perimetrele E IV-3 Zegujani si E IV-5 Satu Mare, incheiate intre Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, in calitate de concedent, si The Rompetrol Group NV, in calitate de concesionar, prevazute in anexele*) care fac parte integranta din prezenta

hotarare.

ART. 2

Acordurile de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare petroliera, aprobate potrivit art. 1, intra in vigoare la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

--------------

*) Anexele se comunica Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.

PRIM-MINISTRU

ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneaza:

---------------

p. Ministrul de stat,

ministrul economiei si comertului,

Iulian Iancu,

secretar de stat

Presedintele Agentiei Nationale

pentru Resurse Minerale,

Maria Iuliana Stratulat

Ministrul finantelor publice,

Mihai Nicolae Tanasescu

Bucuresti, 19 august 2004.

Nr. 1.335.

Box 2

ORDIN nr. 38 din 16 martie 2001

privind aprobarea Metodologiei de atestare a competentei tehnice a persoanelor juridice care intocmesc documentasii si/sau executa lucrari de cercetare geologica, lucrari de exploatare a petrolului si a resurselor minerale si de expertizare, precum si a persoanelor fizice care intocmesc documentatii si/sau executa lucrari de

cercetare geologica si de expertizare

ANEXA 1

ART. 33

In vederea atestarii, persoanele juridice interesate vor depune la ANRM un dosar care va cuprinde urmatoarele documente:

a) cerere-tip de atestare, conform anexei nr. 2, cu specificarea clara a activitatilor miniere si/sau a operatiunilor petroliere pentru care se solicita atestarea. Activitatile pentru care persoana juridica solicita atestarea trebuie sa fie conforme cu cele prevazute in codul de clasificari CAEN;

b) documente ce atesta calitatea de persoana juridica a solicitantului (in copie):

- statutul societatii comerciale;

- denumirea, sedii;

- capitalul social;

- certificatul de inregistrare la oficiul registrului comertului;

- certificatul fiscal;

- dovada inscrierii la oficiul registrului comertului a activitatilor miniere si/sau a operatiunilor petroliere pentru care se solicita atestarea;

- alte documente relevante, la latitudinea solicitantului;

c) memoriu privind activitatile miniere si/sau operatiunile petroliere reprezentative, desfasurate anterior (anexa nr. 4):

- in domeniul cercetarii geologice;

- in domeniul explorarii-dezvoltarii-exploatarii resurselor minerale si/sau petroliere;

- alte domenii conexe de activitate;

d) documente care sa ateste pregatirea, calificarea tehnica si experienta profesionala ale personalului/specialistilor (curriculum vitae, cu specificarea activitatilor miniere si/sau a operatiunilor petroliere desfasurate) (anexa nr. 5);

e) declaratii care sa ateste dotarea tehnica, proprietate a societatii comerciale sau inchiriate: instalatii, aparatura, echipamente si utilaje specifice executarii activitatilor miniere si/sau operatiunilor petroliere (anexa nr. 9);

f) documente care sa ateste capacitatea financiara a solicitantului (scrisoare de bonitate cu principalii indicatori: lichiditate patrimoniala, solvabilitate, rentabilitate);

g) nota de constatare a inspectoratului teritorial (zonal) pentru resurse minerale privind capacitatea tehnica a solicitantului;

h) apartenenta in bloc sau individuala la organisme/organizatii tehnice ori profesionale de specialitate (anexa nr. 6);

i) dupa caz, documente de certificare care sa ateste indeplinirea unor standarde de calitate in urmarirea si executia lucrarilor (ISO 9001 etc.).