ROMTELECOM, ORANGE si CONNEX "sustrag" de la abonati aproximativ 3.600.000.000.000 lei/an

- Intr-o luna, ROMTELECOM incaseaza necuvenit 200 miliarde lei

- ORANGE si CONNEX se multumesc cu cite un milion de dolari/luna

- Culmea tupeului: CONNEX face donatii "Pentru o Romanie mai buna"!

- Statul nu intervine deoarece este "complice", incasind zeci de miliarde de lei din Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA) aplicata la sumele "sustrase" de operatorii de telefonie

Operatorul de telefonie fixa ROMTELECOM a introdus, incepind cu data de 1 iunie 2004, un nou sistem de tarifare, noutatea constind in faptul ca s-a renuntat la reperul "impuls", unitatea de masura a "lungimii" unei convorbiri telefonice devenind minutul.

Desi a fost prezentata ca un beneficiu in contul abonatilor, aceasta metoda de tarifare nu a facut altceva decit sa sporeasca veniturile ROMTELECOM pe baza principiului "platesti fara sa vorbesti". Mai exact, datorita tarifarii la minut, abonatii platesc minute intregi, chiar daca, in realitate, vorbesc (mult) mai putin.

Incercarea noastra de a afla care este durata medie a unei convorbiri telefonice s-a lovit de refuzul ROMTELECOM de a furniza aceste date, domnul Dan Pazara, Director Corporate Affairs, considerind ca informatiile solicitate sint "strict confidentiale".

In aceste conditii, vom prezenta un calcul estimativ al sumelor pe care le incaseaza ROMTELECOM in cazul convorbirilor neefectuate de catre abonati.

Sute de miliarde "sustrase" lunar de ROMTELECOM

Plecind de la faptul ca operatorul de telefonie fixa se lauda cu peste patru milioane de abonati si apreciind ca media apelurilor telefonice efectuate de catre fiecare din acestia nu poate fi mai mica de 100 pe luna, rezulta ca abonatii ROMTELECOM efectueaza minim 400 de milioane de apeluri (convorbiri) pe luna.

Aceste convorbiri pot avea durate de la X minute si 01 secunde pina la X minute si 59 secunde, cazurile in care durata unei convorbiri este de X minute ("in capat") reprezentind o parte nesemnificativa din total.

Pentru a nu va plictisi cu prea multe cifre, luam in calcul 5 situatii pe care le consideram a fi elocvente in demonstratia noastra:

1. Consideram ca durata medie a unei convorbiri este de X minute si 10 secunde; in acest caz, ROMTELECOM incaseaza tariful pentru X+1 minute, deci taxeaza in plus cite 50 de secunde la fiecare convorbire. Tinind cont de faptul ca am considerat ca numarul total al convorbirilor dintr-o luna este de 400 milioane, rezulta ca ROMTELECOM tarifeaza cu 333,33 milioane minute mai mult decit se vorbeste.

La tariful standard de 0,029 euro/minut (convorbirile din weekend si de dupa ora 20 nu au fost luate in calculul nostru, dupa cum nu au fost luate in calcul nici cele interurbane), rezulta ca operatorul de telefonie incaseaza in plus 9,67 milioane euro! Doar intr-o luna!

Daca mai tinem cont de faptul ca un euro valoreaza aproximativ 37.500 lei, tragem concluzia ca ABONATII PLATESC FARA SA VORBEASCA 362,625 MILIARDE LEI!!! In lunile anterioare au platit si mai mult, pina la 400 miliarde lei, deoarece moneda europeana a fost cotata si la peste 41.000 lei.

2. Consideram ca durata medie a unei convorbiri este de X minute si 20 secunde; in acest caz, ROMTELECOM taxeaza in plus cite 40 de secunde la fiecare convorbire. In baza aceluiasi rationament, rezulta ca abonatii platesc in plus 7,73 milioane euro, adica 289,875 miliarde lei.

3. Consideram ca durata medie a unei convorbiri este de X minute si 30 secunde; in acest caz, ROMTELECOM taxeaza in plus cite 30 de secunde la fiecare convorbire, totalul sumei ce intra nemeritat in contul ROMTELECOM fiind in acest caz de 5,8 milioane euro (217,5 miliarde lei).

4. Daca durata medie a unei convorbiri este de X minute si 40 secunde, ROMTELECOM taxeaza in plus cite 20 de secunde la fiecare convorbire, rezulta ca 3,867 milioane euro (145,013 miliarde lei) este suma "furata" de operatorul de telefonie fixa.

5. In cazul in care durata medie a unei convorbiri este de X minute si 50 secunde, ROMTELECOM taxeaza in plus "numai" 10 secunde la fiecare minut, multumindu-se cu un total de 1,933 milioane euro (72,49 miliarde lei) "sustras" de la abonati.

Realizind o medie a rezultatelor de mai sus, rezulta ca ROMTELECOM, prin aceasta metoda de tarifare, "fura" de la abonati peste 200 miliarde lei. Numai intr-o luna si fara ca institutiile statului sa spuna ceva!

Si statul "primeste" zeci de miliarde

Aceste sume prezentate mai sus sint rezultate in urma calculelor efectuate pe baza tarifului ROMTELECOM de 0,029 euro/minut, numai ca aceasta valoare este fara TVA! Deci, la sutele de miliarde de lei "sustrase" de ROMTELECOM de la abonati se mai adauga citeva zeci de miliarde (aproximativ 50 in fiecare luna) pe care le "fura" statul.

Acesta ar putea fi unul dintre motivele pentru care operatorului de telefonie fixa ii este permisa tarifarea la minute intregi, desi dotarea tehnica ii permite tarifarea la intervale mai mici (dupa primele 60 de secunde sau chiar de la primul minut), chiar la secunda.

Folosirea impulsurilor ("unitate de masura" variabila, care poate fi mai mica de un minut) dovedeste faptul ca ROMTELECOM are logistica necesara pentru "taxarea la secunda".

"Spaga" de milioane de euro pentru Ministerul Comunicatiilor

Un alt motiv pentru care statul (prin institutiile abilitate) nu intervine in cazul acestui "furt" ne-a fost explicat (probabil fara voia sa) de catre domnul Dan Pazara.

Intr-o discutie telefonica, domnul Pazara a afirmat ca operatorii de telefonie (fixa si mobila) cotizeaza la Ministerul Comunicatiilor cu un procent din cifra de afaceri, suma totala care ajunge la acest minister depasind 10 milioane euro/an.

Conform interlocutorului nostru, acesti bani se constituie intr-un fond special, din care se aloca anumite sume pentru investitii in zone care nu prezinta interes (financiar) pentru operatorii de telefonie, o alta destinatie a banilor din acest fond fiind subventiile!

24 milioane dolari/an pentru ORANGE si CONNEX

Cei mai importanti operatori de telefonie mobila din tara noastra, ORANGE si MOBIFON (CONNEX) se lauda cu 5 milioane de clienti fiecare si folosesc taxarea la secunda dupa primul minut. Desigur, acesti 10 milioane de clienti efectueaza si convorbiri mai mici de un minut, pentru care, insa, platesc contravaloarea a 60 de secunde.

Luind in calcul varianta (optimista) in care fiecare client ORANGE si CONNEX inregistreaza foarte putine convorbiri sub un minut si, intr-o luna, plateste in plus doar 60 de secunde, rezulta ca cei doi operatori incaseaza necuvenit contavaloarea a 10 milioane de minute. La un tarif mediu de 0,2 USD/minut, reiese o suma "frumusica" - doua milioane dolari. Cite unul pentru fiecare operator.

Cu suma de 12 milioane dolari/an incasata pentru servicii neprestate (a se citi necuvenit), poti sa spui ca "viitorul suna bine", poti sa iti permiti sa donezi un cent la fiecare zece apeluri "pentru o Romanie mai buna". Este si normal sa ajuti o tara (si o guvernare) care iti accepta astfel de practici.

In "onoranta" calitate de "partas" (la o "hotie"), statului roman ii revin peste 4,5 milioane dolari/an numai din TVA. In plus, unele institutii ale statului beneficiaza de facilitati suplimentare din partea operatorilor de telefonie, platind tarife simbolice in comparatie cu cele practicate pentru "prostime".

"Furt" de 3.600 miliarde lei/an

Conform calculelor prezentate (probabil nu extraordinar de exacte deoarece operatorii de telefonie au ignorat solicitarea noastra oficiala de a ne furniza informatii referitoare la durata media a convorbirilor si numarul de convorbiri de sub un minut), reiese ca abonatii ROMTELECOM, ORANGE si CONNEX sint "furati" (fara a avea posibilitatea de a riposta) de aproximativ 3.600 miliarde lei/an.

Din aceasta suma, peste 600 miliarde lei/an ajung la bugetul de stat sub forma de TVA, plus alte sute de miliarde de lei sub forma altor impozite. Un motiv destul de serios pentru ca institutiile statului sa nu mai tina cont de interesele si drepturile consumatorilor?!

SCRISOARE DESCHISA

Catre

Presedintia Romaniei,

Guvernul Romaniei,

Senatul Romaniei,

Camera Deputatilor,

Avocatul Poporului,

Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii,

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului

In calitate de simplu cetatean roman, dar si de director al societatii DS PRESS Iasi, editor al revistei economice FINANCIARUL, imi permit sa va sesizez oficial, prin aceasta scrisoare deschisa, asupra unei situatii intolerabile si improprii unei economii de piata functionale, in care climatul concurential trebuie dublat de respectarea onesta a pricipiului conform caruia fiecare consumator trebuie sa plateasca doar bunul sau serviciul pe care il consuma in realitate.

In urma unei atente analize a principalelor sisteme de telefonie fixa si mobila functionale in Romania, conform datelor statistice si tarifelor declarate oficial, rezulta cu claritate faptul ca principalii operatori si furnizori de astfel de servicii de comunicatii, apeleaza la practici discutabile, generind un "furt", fara ca institutiile competente ale statului sa reactioneze si sa intervina,

pentru o corecta protejare a intereselor cetatenilor si mentinerea unui climat concurential onest. Cu atit mai curioasa este aceasta situatie anormala cu cit Romania, aflata in plin efort de pregatire a integrarii europene, accepta aceste practici incorecte in conditiile in care, in spatiul european, operatorilor de telefonie fixa sau mobila nu le sint permise astfel de abuzuri.

Din acest punct de vedere, probabil ca Romania este considerata inca o tara bananiera, din lumea a treia, iar romanii sint calificati cetateni de rangul trei, care pot fi lejer fraieriti, fara ca autoritatea statului roman sa se faca simtita.

In privinta telefoniei fixe, prin sistemul de taxare la minut indiferent de durata reala a convorbirii, ROMTELECOM reuseste sa incaseze necuvenit, pentru servicii neprestate, sume impresionante.

Conform unor calcule estimative, aceste sume se ridica la peste 200 miliarde lei/luna (ROMTELECOM, ORANGE si MOBIFON-CONNEX au refuzat sa furnizeze informatiile solicitate in vederea efectuarii unor calcule foarte exacte).

In privinta telefoniei mobile, principalii operatori (ORANGE si MOBIFON-CONNEX) folosesc taxarea la secunda, dar numai dupa primul minut de convorbire. Acest sistem aduce in contul fiecarui operator peste un milion de dolari lunar, bani pentru care consumatorii nu primesc nimic in schimb.

In total, cei mai importanti operatori de telefonie fixa si mobila din Romania (ROMTELECOM, ORANGE si MOBIFON-CONNEX) incaseaza suplimentar, in detrimentul abonatilor, peste 250 miliarde lei/luna, suma la care se adauga TVA. Astfel, statul incaseaza si el, tot din banii abonatilor, numai sub forma de TVA, aproximativ 50 miliarde lei/luna.

In concluzie, in Romania, consumatorii de servicii de telefonie platesc suplimentar si necuvenit circa 3.600 miliarde lei/an, fara ca nici una din institutiile competente ale statului sa intervina pentru protejarea cetatenilor fata de aceste practici cel putin scandaloase, ca sa nu le spunem "jaf la drumul mare, pe fata si la lumina zilei"!

La prima vedere, indiferenta statului ar fi motivata de faptul ca, prin aceasta inchidere de ochi, este alimentat bugetul cu minim 50 miliarde lei/luna, respectiv TVA asociata "furtului" a 250 miliarde lei/luna de la cetateni; in realitate, daca s-ar intra in normalitate, dupa principiul corect potrivit caruia fiecare trebuie sa plateasca exact ceea ce consuma, ca in toata lumea civilizata,

cele 250 miliarde lei ar fi alocate altor achizitii si ar aduce aproximativ aceeasi suma la buget, pentru ca TVA este aplicata tuturor bunurilor si serviciilor.

Fata de aceasta situatie, solicitam oficial tuturor institutiilor statului, competente si abilitate in angajarea demersurilor de revenire in normalitate, sa intervina pentru stoparea acestui "jaf", prin emiterea unui act normativ/legislativ care sa instituie obligativitatea taxarii la secunda din primul minut pentru toti operatorii de telefonie fixa si mobila care activeaza in Romania.

Mentionam ca, in cazul lipsei de reactie prompta, ne rezervam dreptul de a actiona in judecata statul roman si institutiile aferente, inclusiv in instantele internationale.

SC DS PRESS SRL Iasi

Director General

Dan SCARLAT