Unul dintre cei mai importanti producatori de conserve legume si fructe din Romania, SC Duro SRL, si-a castigat acest statut dupa ani de activitate in domeniu. Trecerea la economia de piata a facut ca intreprinderile de stat care produceau conserve de legume si fructe sa dispara, piata fiind acoperita de produse din import.

Dupa ani de experimente, initiatorii acestei afaceri, sotii Rodica si Dumitru Mitu, au descoperit un domeniu de activitate mai putin exploatat, producerea de conserve de gemuri si marmelada. Costurile de productie mai mici le-au permis initiatorilor afacerii sa practice preturi reduse.

Despre toate acestea, precum si multe altele, am discutat cu Rodica Mitu, administratorul firmei

-Faceti o scurta descriere a afacerii.

-Am pornit initial cu un alt domeniu, productia de obiecte de cult. Dupa vreo 2-3 ani am trecut prin mai multe faze ale privatizarii, dar gandul ne era tot la productie. Am mers pe procesarea de paste de tomate pentru diferite fabrici cu sigla firmei, cu materie prima din import, dar si cumparata din tara.

Astfel, am ajuns aici, la sediul actual, unde am avut spatiul inchiriat vreo doi ani, dupa care am cumparat fosta sectie ce apartinea Intreprinderii de legume si fructe Constanta. Am modernizat-o si cu utilaje noi, dar si second-hand, achizitionate atat din import, cat si din tara.

In concluzie, activitatea firmei este producerea de conserve legume si fructe. Avem si jumatate din actiunile unei fabrici la Dej, care face export de fructe concentrate in tarile din vestul Europei.

-Care este oferta firmei?

-Oferta noastra de produse este limitata comparativ cu momentul de inceput al activitatii. In perioada aceea, sectia nu era modernizata si in aceste conditii am incercat sa producem conserve din legume si fructe.

Odata cu achizitionarea actiunilor la fabrica din Dej, ne-am oprit la aceste doua produse, marmelada si gemuri de fructe deshidratate. Referitor la servicii, am achizitionat anul trecut un concentrator.

In momentul cumpararii, nu aveam in intentie sa-l folosim pentru a presta anumite servicii, ci sa producem sucurile sau pastele de fructe necesare noua. Schimbarea a fost cauzata de neasigurarea fluxului de materie prima necesara, astfel ca, in momentul de fata, procesam must pentru diferite firme viticole.

-Care dintre produsele firmei sunt cele mai solicitate?

-Gemul si marmelada. La acestea se adauga si noul nostru produs pe baza de glucoza, un energizant placut, foarte ieftin si apreciat datorita calitatii sale.

-Aveti in vedere si o dezvoltare a produselor de acest gen pentru diabetici?

-Da, dar probabil dupa 2007. Pentru producerea acestora trebuie sa avem asigurat fluxul de materie prima, iar sectia trebuie reamenajata.

-Definiti succesul reusitei intr-o afacere de acest gen.

-Ideea, pusa in practica de managerul Dumitru Mitu, alaturi de munca si perseverenta.

-Prin ce se deosebeste firma de celelalte cu acelasi obiect de activitate?

-Fiecare dintre agentii economici din Romania, din acest domeniu, si-a creat un segment de piata. Cel putin din punctul de vedere al produselor cu care iesim pe piata, nu suntem in concurenta cu nici un agent economic. Nu pentru ca acestia nu ar putea, ci pentru ca fiecare si-a stabilit o anumita nisa.

-Prin ce modalitati va selectati personalul?

-Pana acum 4-5 ani s-a mers pe ideea angajarii de personal de peste 30 de ani. Intre timp, ne-am schimbat foarte mult optica, astfel ca intr-o proportie destul de mare, inclusiv personalul de conducere al firmei, este foarte tanar. Am cautat proaspat absolventi de facultate, dar si studenti.

In acest fel ii formam, dar si noi ne formam dupa ei. Tinerii au o receptivitate mare la nou, sunt foarte inventivi si cautam sa transpunem aceste calitati in cadrul firmei. Cand unul dintre tinerii angajati face paletul de produs - gandeste acest mod de asezare a produselor - nu-l face mecanic.

Suntem foarte hotarati sa cooptam personal tanar.

-Care sunt ultimele noutati pe care le pune la dispozitie firma dvs?

-Daca ne referim la produse, deocamdata nu avem noutati. Dar exista mai multe proiecte incepute, dar pe care nu le pot dezvalui.

-Aveti in vedere o eventuala extindere a afacerii?

-Am vrut sa facem acest lucru in urma cu vreo doi ani, dar asteptam momente mai bune.

-In ce masura participarea la targuri si expozitii nationale si internationale este un obiectiv al firmei?

-La targuri nationale am participat in mai multe randuri, dar la cele internationale inca nu.

-Vorbiti-ne despre clientii cei mai importanti ai firmei.

-A fost destul de greu sa ne castigam acesti clienti. Este dificil sa-ti castigi un client si foarte usor sa-l pierzi. Ne-am selectat clientii in timp. Nu avem un sistem propriu de distributie, ceea ce ne-a determinat sa colaboram cu astfel de firme.

In mare, suntem multumiti de activitatea firmelor de distributie cu care colaboram.

-In ce zone ale tarii se distribuie produsele firmei pe care o administrati?

- Marea lor majoritate sunt distribuite in tara. Produsele noastre se pot gasi in toata tara, atat in Constanta cat si in Timisoara, Sighisoara, Arad, Suceava.

-Care este politica firmei pentru atragerea clientilor?

-Ne axam foarte mult pe scaderea costurilor si cresterea calitatii. Managerul firmei are o vasta experienta in domeniu, capatata in timp, desi are alta specializare. Cu o mare pasiune pentru aceasta activitate, reuseste sa creeze un plan eficient pentru atragerea clientilor.

-Utilajele sunt achizitionate din strainatate?

-Majoritatea utilajelor noastre sunt achizitionate din strainatate, dar in aceste zile vrem sa punem bazele unei colaborari si cu un producator intern. De preferat sunt utilajele din strainatate, acestea fiind mult mai performante. Din pacate, sunt si foarte scumpe.

De exemplu, o masina de dozat pentru borcane poate fi achizitionata la o suma cuprinsa intre 10-50 mii euro.

-Considerati ca integrarea in Uniunea Europeana va fi benefica agentilor economici cu activitate de productie?

-Speram ca integrarea in Uniunea Europeana sa fie de bun augur. Va depinde foarte mult de cat de repede vom reusi sa ne adaptam normele la cele ale Uniunii Europene. S-ar putea ca integrarea in UE sa nu fie atat de benefica Romaniei, pe cat ne asteptam.

Mai ales ca agricultura tarii, una dintre ramurile de baza ale economiei nationale, nu mai este ceea ce a fost. Vorbesc despre agricultura, deoarece activitatea noastra este dependenta de aceasta.