Societatea profitabila aflata in subordinea Consiliului Judetean a devenit marul discordiei dintre consilieri

Corbii roiesc deasupra LDP SA

Societatea de Lucrari Drumuri si Poduri SA Bistrita (LDP), aflata in subordinea Consiliului Judetean, a devenit, brusc, tinta oamenilor politici care simt de la o posta mirosul ademenitor al banilor.

Saptamana trecuta s-a vorbit despre privatizarea societatii, dar impotriva acestui demers nu au intarziat sa apara reactii extrem de dure. Un protest a venit chiar din partea angajatilor societatii, care se tem pentru locrurile lor de munca.

Sa fie intamplator oare faptul ca se discuta despre privatizarea LDP SA tocmai in anul in care vor fi amenjate santierele pentru demararea lucrarilor de modernizare la soseaua dintre Cluj si Suceava?

GABI HORINCAR

Discutiile pe marginea privatizarii societatii LDP au iesit la iveala, dupa ce vicepresedintele Consiliului Judetean, Constantin Pamfiloiu, a declarat ca in perioada in care se purtau negocierile pentru sefia institutiei din care face parte a primit mai multe telefoane atat din partea PSD, cat si din partea Aliantei D.A.

, propunerile fiind care de care mai tentante. Acesta a lasat sa se inteleaga ca din tabara Aliantei ar fi venit o propunere privitoare la o oarecare cota din privatizarea societatii LDP, al carei unic actionar este Consiliul Judetean.

Actualul vicepresedinte a declarat ca a refuzat orice oferta de acest fel si a votat asa cum i s-a impus pe linie de partid. (PRM – n.red.).

Spiritele s-au agitat si mai tare cand subiectul LDP a fost luat in discutie si de catre presedintele Consiliului Judetean, Gheorghe Marinescu, care a declarat saptamana trecuta intr-un cotidian local ca LDP ar putea fi privatizata, dar ”nu oricum si in orice conditii doar pentru a justifica o opinie”.

In plus, au fost mentionate numele a doua societati din Mures si Brasov, care ar fi fost interesate sa preia LDP Bistrita. Contactat de GAZETĂ, presedintele Marinescu a retras cele spuse in conferinta de presa mentionand ca s-a exprimat gresit.

El a incercat sa dreaga busuiocul spunand ca a vrut sa se refere la societatile care au participat la licitatia pentru desapezirea drumurilor in aceasta iarna, licitatie castigata in cele din urma de nimeni alta decat societatea mult ravnita.

Sursele GAZETEI sustin ca in unele cercuri s-a pus problema preluarii LDP la modul foarte serios, iar cea mai interesata de ”schema” privatizarii parea a fi chiar o societate bistriteana. Din informatiile noastre, firma in cauza s-a ”miscat” chiar foarte bine si a anticipat ceea ce va urma.

In concluzie, societatea interesata de preluarea LDP a strans relatiile cu grecii de la Proodeftiki SA, firma care va incasa aproape 800 de miliarde de lei pentru modernizarea unui tronson din DN17 – portiunea de la intrarea in judet si pana in Bistrita.

De aici si pana la a lucra in subantrepriza cu concernul grec este un singur pas, mai ales ca puntea de legatura a fost facuta: Proodeftiki a inchiriat de la societatea interesata de privatizarea LDP o balastiera la iesirea din Beclean.

Ciupe, scos de la naftalina

In acelasi timp, am aflat ca in conditiile in care societatea al carei unic actionar este in prezent Consiliul Judetean ar fi privatizata, fraiele ei ar putea fi preluate de ex-deputatul democrat Liviu Ciupe, care s-a saturat sa stea la naftalina.

Sa nu uitam ca Ciupe a ocupat in perioada in care Traian Basescu era ministrul Transporturilor functia de director al Regionalei de Drumuri si Poduri Cluj si stie cum se scot banii dintr-o asemenea afacere. Discutiile pe marginea privatizarii LDP au dat iscat un nou conflict intre Gheorghe Marinescu si un membru al Aliantei D.A.

, de aceasta data chiar un fost coleg de partid. Este vorba despre consilierul judetean Ioan Andreica, care a facut parte din AGA de la LDP pana in anul 2002 si cunoaste foarte bine potentialul societatii. Este evident faptul ca se inceraca pe orice cai preluarea LDP, iar acesta nu ar fi primul caz din tara.

Anul trecut, privatizarea societatii de Drumuri si Poduri din judetul Mures a esuat chiar daca constructorul german de drumuri Geiger GmbH era favorit la preluarea ei dupa ce a testat terenul in timpul lucrarilor facute la drumul E60 dintre Targu Mures si Sighisoara, pe parcursul anilor 2002 si 2003.

Dupa studierea ofertei, s-a stabilit ca aportul propus de firma germana – 20 de miliarde de lei – a fost de fapt praf in ochii autoritatilor din Mures, nemtii intentionand sa contribuie la ”dotarea” societatii cu utilaje in valoare de 14 miliarde expirate si imposibil de utilizat.

In 2003, ingineria a reusit pe jumatate in judetul tuturor posibilitatilor – Vrancea – unde societatea din subordinea Consiliului Judetean, condus de celebrul Marian Oprisan, a fost ”ajutata” sa ajunga in pragul falimentului, dupa ce institutia nu a platit facturile de aproape 100 de miliarde de lei pentru

lucrarile efectuate. S-a propus un program de privatizare, care insa nu a fost respectat, iar bunurile societatii au incaput pe manile oportunistilor care asteptau la cotitura ”inmormanarea” societatii de Drumuri si Poduri.

Ramane de vazut daca nemtii de la Geiger GmbH vor face la randul lor o oferta pentru LDP Bistrita, in conditiile in care firma germana va sta mult timp in zona pentru ca vor incepe lucrarile de modernizare la un tronson din DN17.

LDP, transformata intr-un sac cu bani

Dar de ce se urmareste atat de mult preluarea LDP? Firma in cauza are in prezent aproape 180 de angajati si a fost ”norocoasa” in numeroase situatii. LDP a castigat de multe ori licitatiile pentru lucrari platite din bani publici, mai ales in ultimii patru ani cat s-a aflat sub ”patura” PSD.

In vara anului trecut, presa semnala faptul ca SC Lucrari Drumuri si Poduri SA va primi mai mult ca sigur in intretinere toate drumurile din judet pe parcursul iernii si asta inainte de organizarea licitatiei. Culmea, previziunile lui Gheorghe Marinescu, care spunea atunci ca firma are tot ce ii trebuie, s-au adeverit.

In plus, LDP poate incheia contracte si cu terte parti, motiv pentru care profitul este destul de substantial. Conform unor date oficiale, la finele lui 2004, LDP a avut un profit net de aproximativ 9 miliarde de lei si, culmea, datorii infime la bugetul de stat.

Profitul LDP a crescut de la un an la altul, iar presedintele Gheorghe Marinescu nu va lasa din mana fraiele LDP fara lupta. O fi stiind el ceva...

Din cate se pare insa, nimeni nu se arata interesat sa privatizeze o societate care merge in profit si isi achita la zi taxele si impozitele, deoarece aceasta va fi putea fi cumparata la un pret foarte mare. In aceste conditii, falimentarea ei pare sa fie cea mai profitabila solutie.

Asaltul asupra LDP a inceput in ultima sedinta de consiliu judetean, cand, Alianta D.A. si-a impus reprezentantii in Consiliul de Administratie al societatii: Ioan Denes si Tudor Campean – PNL, precum si Doina Filipoiu, Marian Ilis si Ioan Sighiartau – PD.

Acesta pare sa fie doar primul pas spre ”marea privatizare”. Vom reveni!

Mihai Apopei: ”Daca se doreste falimentarea nu e greu”

Directorul societatii LDP SA si presedintele Consiliului de Administratie, Mihai Apopei, spune ca nu stie ce se va intampla cu firma. ”Din Consiliul de Administratie fac parte 7 persoane conform statutului, una detinand functia de presedinte.

Consiliul Judetean – in calitate de unic actionar – a propus 5 oameni in AGA, dar e impropriu spus. Practic ei vor face parte si din consiliu. Şi mai este loc de o persoana. Momentan eu sunt presedintele CA, dar pe viitor nu stiu ce sa va intampla. LDP-ul e in profit, nimeni nu se inghesuie acum la privatizare.

Dar, daca se doreste falimentarea nu e greu. Au mai fost discutii si in trecut, dar nu tin minte despre ce firma era vorba. Daca LDP nu mai este utila Consiliului Judetean sa o privatizeze”, a declarat pentru GAZETĂ Mihai Apopei.