Taxare la secunda!

de DS Press     Financiarul
Miercuri, 23 martie 2005, 0:00


¤ ANRC "le plinge de mila" operatorilor de telefonie si "infiereaza" practica bip-urilor

¤ Avocatul Poporului asteapta sesizari din partea persoanelor fizice

¤ In cazul telefoniei mobile, sistemul cel mai raspindit in Europa este tarifarea la secunda din primul minut

¤ ANRC sustine ca "jaful" ROMTELECOM este de numai un milion euro/luna

¤ CNS "Cartel ALFA" sustine necesitatea introducerii taxarii la secunda





La inceputul lunii februarie 2005, revista FINANCIARUL a solicitat oficial Presedintiei, Guvernului, Parlamentului, Avocatului Poporului, Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRC) si Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor sa demareze procedura legala in vederea emiterii unui act normativ care sa instituie obligativitatea taxarii la secunda din primul minut, pentru toti operatorii de telefonie fixa si mobila care activeaza in Romania.



O parte dintre institutiile mentionate au binevoit sa ne dea un raspuns, in timp ce altele nu au catadicsit sa faca acest efort, desi legea ii obliga in acest sens.



Basescu trimite "pisica" la MCTI



Din partea Presedintiei am primit un raspuns de 4 rinduri, semnat de consilierul Eugen Oprea, prin care ni s-a comunicat faptul ca petitia a fost transmisa la Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI), "in vederea analizarii problemelor semnalate, solicitind sa va transmita raspunsul". MCTI inca nu si-a exprimat punctul de vedere in aceasta problema.



Guvernul a avut alte griji



Probabil preocupat de vizita premierului la Salonul Auto de la Geneva si de perspectiva unor alegeri anticipate, Secretariatul General al Guvernului Romaniei a "uitat" sa ne transmita un raspuns desi a inregistrat solicitarea noastra in data de 14 februarie 2005.



Camera Deputatilor si ANPC au pasat, Senatul a ignorat



Camera Deputatilor ne-a informat (chiar foarte prompt) ca, in urma analizei continutului, petitia "a fost trimisa spre competenta solutionare la Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii".



In schimb, cealalta Camera a Parlamentului, Senatul, nu s-a mai obosit sa ne comunice unde a ajuns petitia noastra.



Si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului si-a declinat competentele, redirectionind petitia spre ANRC.



Avocatul Poporului vrea mai multe sesizari



Institutia Avocatului Poporului si-a prezentat punctul de vedere prin vocea adjunctului Vasile Burtea, care ne-a transmis ca "in cazul in care vom inregistra sesizari si din partea altor persoane fizice, vom propune spre dezbatere, in vederea includerii acestuia (punctul de vedere exprimat de FINANCIARUL - n.r.) in raportul anual prezentat de Avocatul Poporului in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului". Cite mii, zeci de mii sau poate milioane de sesizari ar trebui sa primeasca Avocatul Poporului pentru a initia acest demers, domnul Burtea nu ne-a mai comunicat.



ANRC nu mai poate de grija "bip"-urilor



Din partea Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii am primit un raspuns amplu, defalcat pe cele doua tipuri de telefonie - mobila si fixa, cu un "preambul" in care "le plinge de mila" operatorilor de telefonie care nu reusesc sa ii taxeze pe cei care utilizeaza "bip"-urile.



Iata ce spune "competenta analiza" (citat din raspunsul Camerei Deputatilor): "La nivel european, schimbarea modalitatii de tarifare (de la tarifarea pe minut la tarifarea pe secunda) s-a realizat in urma dezvoltarii concurentei pe pietele de comunicatii electronice.



Furnizorii serviciilor de telefonie destinate publicului si-au schimbat modalitatea de tarifare nu in urma impunerii unor obligatii de catre autoritatile nationale de reglementare, ci in urma unor decizii comerciale, datorate, de regula, schimbarii conditiilor concurentiale de pe piata.



Initierea si stabilirea conexiunii apelurilor telefonice (realizarea conexiunii intre postul telefonic apelant si postul telefonic apelat) presupun anumite cheltuieli pentru operatori, separat de cheltuielile legate de mentinerea circuitului deschis pe durata convorbirii.



Astfel, in cazul apelurilor care nu se finalizeaza (atunci cind "suna si nu raspunde" sau "suna ocupat"), se inregistreaza costuri semnificative suportate de operatori, in conditiile in care astfel de servicii nu sint tarifate".



Din aceste fraze "magice", reiese faptul ca ANRC nu stie ca in majoritatea cazurilor se achita un abonament, care nu include minute de convorbiri (exceptie fac convorbirile platite prin intermediul cartelelor).



ANRC isi continua pledoaria: "Asadar, utilizatorii beneficiaza, de serviciile de realizare a conexiunii, desi nu platesc in mod transparent si explicit un tarif, aceste servicii fiind absolut indispensabile in vederea realizarii de apeluri.



Mai mult, anumiti utilizatori acorda o valoare in sine acestor servicii, de exemplu preferind comunicarea prin intermediul "bip-urilor" sau a altor tipuri de semnale, generind astfel cheltuieli suplimentare operatorilor".



Mai departe, ANRC se contrazice, prezentind modul in care se taxeaza aceste conexiuni, explicatie care combate modul de taxare la secunda. Iata ce ne mai spune "competenta analiza":



"Toti furnizorii de servicii de telefonie, atit fixa cit si mobila, inregistreaza aceste costuri, intr-o masura mai mare sau mai mica, in functie de caracteristicile si comportamentul utilizatorilor din tara, zona sau segmentul de piata in care acestia se situeaza. In vederea recuperarii acestor costuri, furnizorii adopta cel putin una din urmatoarele masuri:



a) aplicarea unui tarif de conectare pe apel perceput la inceputul apelului, urmat de tarifarea la secunda;



b) aplicarea unui tarif de conectare care acopera si un anumit numar de secunde din durata apelului, urmat de tarifarea la secunda;



c) aplicarea unui tarif minim pe apel atunci cind tariful total al apelului este mai mic decit tariful minim (de exemplu, tarifarea la minut pentru primul minut, chiar daca apelul are o durata mai mica de un minut);



d) majorarea tarifelor pe apeluri, astfel incit, global, profitul suplimentar pe apelurile realizate si taxate sa acopere costurile legate de initierea si conectarea apelurilor telefonice (atit a celor finalizate, cit si a celor nefinalizate).



Aceasta solutie de subventionare a costurilor de initiere si conectare a apelurilor se poate practica in corelare cu una sau mai multe din solutiile prevazute la literele a)-c)".



Romania, departe de Europa!



Rapunsul primit din partea ANRC contine si o interesanta statistica referitoare la modul de taxare in Europa.



Din pacate, aceste date sint valabile pentru anul 2003, dar merita mentionate: "La nivelul Uniunii Europene, in anul 2003, in 12 state se utiliza tarifarea la secunda, fie dupa primul minut, fie, in conditiile in care se percepea un tarif de conectare suplimentar pentru fiecare apel finalizat, dupa prima secunda a apelului.



Aceste state erau: Belgia, Danemarca, Spania, Franta, Irlanda, Italia, Olanda, Austria, Portugalia, Finlanda, Suedia si Marea Britanie. In toate aceste state se utilizau sisteme de protectie impotriva apelurilor de scurta durata, dintre cele mentionate mai sus.



La aceeasi data, in Germania, Grecia si Luxemburg se utiliza tarifarea la diferite intervale (de tipul tarifarii pe impuls). Dintre acestea, in Grecia, s-a adoptat intre timp tarifarea la secunda, percepindu-se insa un tarif suplimentar de conectare.



In toate cazurile, este important ca veniturile globale din apeluri sa fie fundamentate in functie de costurile totale legate de furnizarea apelurilor.



In cazul pietelor competitive, cum ar fi piata serviciilor de telefonie mobila, acest lucru este garantat de fortele concurentiale, iar in cazul pietelor pe care actioneaza un operator cu putere semnificativa pe piata, de impunerea de catre autoritatea de reglementare a obligatiei de fundamentare a tarifelor in functie de costuri".



Intr-o nota la aceste, afirmatii, ANRC precizeaza: "In sectorul telefoniei mobile, la nivel european se intilnesc diferite sisteme de tarifare, fie pe secunda, fie pe un anumit numar de secunde (10, 15 sau 30 de secunde).



De asemenea, in cadrul sistemelor de tarifare pe secunda, acolo unde exista o perioada initiala dupa care incepe tarifarea pe secunda, aceasta difera de la un operator la altul (10, 15, 20, 30 sau 60 de secunde. Cu toate acestea, sistemul cel mai raspindit in Europa este tarifarea la secunda fara perioada initiala minima, urmat de sistemul tarifarii la secunda dupa primul minut".



In Romania, cei mai importanti operatori de telefonie mobila, ORANGE si MOBIFON (CONNEX) folosesc taxarea la secunda numai dupa primul minut.



Revenim la raspunsul ANRC: "In acest din urma caz, atunci cind, la nivel global, operatorul cu putere semnificativa pe piata isi respecta obligatia de fundamentare a tarifelor in functie de costuri si nu inregistreaza profituri excedentare pentru serviciile de apeluri, autoritatea poate interveni prin reglementarea modalitatii de tarifare numai in conditiile in care exista dovezi ca utilizatorii au de suferit de pe urma optiunii operatorului".



ANRC incearca sa minimalizeze "furtul" ROMTELECOM la un milion de euro pe luna



Fara a explica cum a ajuns la asemenea cifre, ANRC incearca sa acrediteze ideea ca, prin tarifarea la minut, ROMTELECOM taxeaza in plus mai putin de 10 minute pe luna pentru fiecare utilizator.



" De exemplu, in cazul sistemului de tarifare actual al SC ROMTELECOM SA, trebuie dovedit daca utilizatorii care platesc, sa presupunem, in medie 500 de secunde de convorbire lunar, tarifate prin rotunjire la minut, fara a "vorbi" in realitate in tot acest interval, ar fi mai avantajati daca ROMTELECOM ar practica tarifarea la secunda, dar ar introduce o taxa de conectare pe apel si ar majora tarifele pe minut, astfel incit veniturile globale din servicii de apeluri sa ramina fundamentate in functie de costuri. Se observa din acest exemplu ca valoarea facturii medii a utilizatorului va ramine neschimbata, pentru acelasi timp de convorbire efectiva, indiferent de modalitatea de tarifare", sustine ANRC.



Din moment ce ROMTELECOM a refuzat sa ne comunice care este durata medie a unei convorbiri telefonice si numarul de convorbiri care se efectueaza in decurs de o luna la nivel national, consideram ca exemplul ANRC nu se bazeaza pe date reale, ci a fost special gindit pentru a sustine politica ROMTELECOM.



Astfel, dupa calculul ANRC, rezulta ca, la peste 4 milioane de abonati ROMTELECOM, se incaseaza in plus contravaloarea a doua miliarde secunde (33,3 milioane minute), adica aproximativ un milion de euro (fara TVA).



ANRC "mingiie pe crestet" ROMTELECOM



Dupa acest exemplu bizar, ANRC vine cu "cireasa de pe tort", sustinind urmatoarele: "Se mai observa faptul ca SC ROMTELECOM SA, chiar in conditiile in care detine putere semnificativa pe piata, are interesul sa adopte modalitatea de tarifare cea mai atractiva pentru utilizator, avind in vedere faptul ca modalitatea de tarifare nu influenteaza profitul inregistrat de societate (profitul nu depinde in mod particular de nivelul, structura sau modalitatea de aplicare a tarifelor atita timp cit cresterea veniturilor totale din serviciile de apeluri este reglementata astfel incit veniturile sa ramina fundamentate in functie de costuri, respectiv sa acopere costurile, inclusiv un profit normal, la nivel global)".



Domnul Ion Smeeianu, cel care a semnat aceasta "competenta analiza" din postura de presedinte al ANRC (intre timp a fost "debarcat") nu pomeneste nicaieri de faptul ca Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii ar verifica si modul in care sint calculate costurile.



In ceea ce priveste "gluma" (proasta) cu "modalitatea de tarifare cea mai atractiva pentru utilizator", ii putem spune ca, daca ar fi asa, ROMTELECOM ar acorda utilizatorilor posibilitatea de a alege modalitatea de tarifare. In realitate, ROMTELECOM a modificat dupa cum a vrut modalitatea de tarifare (la minut, apoi la impuls, iarasi la minut).



Totusi, ANRC promite o analiza, dar...



La finalul pledoariei pentru "taxarea la minut", ANRC ne anunta ca "desi aceste considerente pledeaza pentru neinterventia ANRC in problemele legate de modalitatea de tarifare, aceasta fiind de altfel atitudinea autoritatilor de reglementare din celelalte state, totusi, tinind cont de interesul manifestat de anumite categorii de utilizatori fata de acest subiect si de posibilele efecte pe care perceptiile utilizatorilor privind tarifele le pot avea asupra pietei serviciilor de telefonie, ANRC a decis realizarea unei analize ce are ca obiectiv evaluarea oportunitatii modificarii sistemului de tarifare, precum si a fezabilitatii tehnice a unei astfel de modificari, in conditiile lipsei unui sistem de facturare unitar si a unei retele de telefonie fixa digitalizate in proportie de numai 76,46%". Altfel spus, ANRC incearca sa acrediteze ideea ca ROMTELECOM nu ar avea capacitatea tehnica de a introduce un alt sistem de tarifare. FALS! Din moment ce a putut utiliza o buna bucata de vreme tarifarea la impuls (40 secunde), rezulta ca operatorul de telefonie fixa poate modifica sistemul de tarifare. Trebuie doar sa vrea sau sa il oblige cineva sa o faca.



Dupa cum se observa din "competenta analiza", ANRC nu are intentii in acest sens.



CNS "Cartel ALFA" sustine necesitatea introducerii taxarii la secunda



Printr-un mesaj adresat revistei economice FINANCIARUL, presedintele Confederatiei Nationale Sindicale "Cartel ALFA", domnul Bogdan Iuliu Hossu, a precizat ca organizatia pe care o conduce sustine necesitatea introducerii taxarii la secunda din primul minut pentru toti operatorii de telefonie mobila si fixa care activeaza in Romania.



"CNS "Cartel ALFA" a sustinut de mult timp acest lucru si evident prin prezenta va comunicam ca sustinem demersul dumneavoastra si sintem gata de a actiona", se precizeaza in mesajul semnat de presedintele Bogdan Iuliu Hossu.



CNS "Cartel ALFA" reuneste 40 de federatii profesionale si 2 organizatii asociate, acestea reprezentind interesele a 1.000.000 de membri.



CNS "Cartel ALFA" are in componenta federatii atit din domenii private, cit si publice, din toate ramurile de activitate.



Cititorii propun: sirene care sa urle in fata sediilor operatorilor de telefonie



Cititorii revistei FINANCIARUL au salutat demersul, dar au existat si persoane care au criticat modul in care am prezentat situatia. Dintre numeroasele mesaje primite, il supunem atentiei Dumneavoastra pe cel al reprezentantei unei primarii din judetul Timis, care ni s-a parut extrem de interesant.



Ne cerem scuze pentru faptul ca spatiul nu ne permite sa trecem in revista si alte scrisori/mail-uri primite.



"Demersul dumneavoastra mi-a amintit de protestul contribuabililor germani la marirea unor taxe, in care, cu ajutorul e-mailurilor, al unei pagini web si al unei actiuni inspirate au trimis mesaje foarte clare celor vizati si si-au atins in parte scopul (actiunea "ultima camasa" in care s-au trimis sute de mii de camasi prin posta domnului G. Schröder personal).



Mesajul m-a inspirat pentru un scurt brainstorming, pentru o mobilizare civica cu succes, chiar si in absenta vocilor din mass-media!!! (este adevarat, marea majoritatea a reprezentantilor celei de a IV-a Puteri in stat au preferat sa nu pericliteze contractele de publiciate incheiate cu operatorii de telefonie - n.r.). Multe idei nu sint prea bune, dar perfectibile...



¤ o pagina web dedicata, cu un domeniu inspirat (www.opritijaful.ro, www.taxarelasecunda.ro etc.) care sa colecteze semnaturi si sa prezinte situatia campaniei la zi. Ideea a fost deja implementata cu foarte mult succes de www.nudaspaga.ro, www.savevamaveche.ro, www.rosiamontana.org, etc.

¤ scrisori/faxuri/e-mailuri de protest catre cei vizati (sute de mii, daca se poate), de la clienti cit mai diversi - persoane fizice, institutii, etc.

¤ niste actiuni de strada haioase (sirene care sa urle cite un minut in fata sediilor celor vizati);

¤ actiuni in instanta in care grupuri de consumatori sa ceara inapoi banii consumati pentru minutele respective (idee imperfecta - ce se intimpla in cazul in care consumatorii pierd procesul? Ei au semnat un contract destul de clar...)

¤ mii de telefoane catre serviciile clienti/directori in care sa tiuie un ceas cu alarma timp de un minut, la final cu mesajul "clientii vor taxare la secunda" - din nou idee imperfecta, protestind crestem cistigul acestor firme.

Mult succes si sper sa continuati!"






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















211 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by