Lux ieftin din contrabanda

de Eugenia Paraschiv     Buna ziua, Ardeal
Miercuri, 23 martie 2005, 0:00


(Foto: )

Marfurile de contrabanda intrate in patrimoniul privat al statului sunt confiscate de politie sau garda financiara si valorificate cu acordul comisiei special constituita la Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP) Cluj prin magazine proprii, valorificare directa, licitatii publice, bursele de marfuri si in regim de consigantie prin societati comerciale contractante.



In ultimii trei ani, la licitatiile publice anuale organizate de DGFP Cluj pentru licitarea comisionului in limita de 0,5-20% din valoarea bunurilor care urmau sa fie valorificate de societati comerciale tip consignatie au participat patru firme: SC Legume Fructe SA Cluj Napoca, Sc KTD Service SRL, SC Vanatorul si Pescarul SRL si SC Coroana de Otel



Prod Impex SRL, care beneficieaza de inlesniri la plata obligatiilor bugetare sau au intrat in executie silita, conform datelor oficiale ale Ministerului Finantelor, la 31.12.2004.



Pe de alta parte, marfurile interzise comercializarii in UE, sau aduse la kilogram din Turcia sau China, sunt cumparate de comercianti dubiosi prin interpusi si revandute la preturi accesibile de genul "orice produs la 20.000 lei" sau mai nou "totul la 39.000".



Autoritatile indura cu stoicism activitatea magazinelor de acest gen care insala cumparatorii mai ales prin reclama si calitate, dar fenteaza si legea prin impunerea preturile dupa capul si grosimea buzunarului personal



Comisioane licitate legal



Marfurile confiscate de autoritati intra in patrimoniul privat al statului si sunt valorificate de comisiile constituite de birourile special constituite pentru aceasta activitate la directiile generale judetene ale finatelor publice. Guvernanti pesedisti au reglementat aceasta activitate prin Ordonanta de Guvern nr. 128/1998 completata prin Hotararea de Guvern nr.514/1999. Conform actelor normative vanzarea produselor confiscate se face prin magazinele proprii, valorificare directa, licitatii publice, bursele de marfuri si in regim de consignatie prin societatile comerciale contractante.



Mai interesant e faptul ca DGFP-urile din fiecare judet pot instraina produsele prin donatii a caror valoare nu trebuie sa depaseasca 50.000.000 de lei, insa cu acordul ministrului finantelor pot obtine marirea cuantumului donatiei.



Fiecare dintre aceste "supape" prin care produsele confiscate reintra pe piata bunurilor de larg consum, are puncte vulnerabile, usor de valorificat de firmele afaceristilor in fuga dupa profitul obtinut usor si fara cheltuiala.



Dintre toate aceste metode, vanzarea la licitatie publica pentru stabilirea comisionului in limita de 0,5-20% din valoarea bunurilor care urmeaza sa fie cumparate de societatile comerciale ridica semne de intrebare.



Societatile comerciale cumpara marfurile la o valoare mica in raport cu valoare lor de piata prin contracte de comision anticipate pe o perioada de un an si valorifica marfurile in regim de consignatie.



Potrivit OG 128/1998, preturile sunt stabilite de o comisie mixta din care fac parte reprezentantul Directiei Generale a Finantelor Publice, al Oficiului pentru protectia Consumatorului, unul al unitatii detinatoare si o persoana de la Oficiul Concurentei.



Favoritii licitatiilor



Din informatiile furnizate de Directia Generala a Finantelor Publcie Cluj observam ca, aproape aceleasi firme au participat trei ani consecutivi la licitatiile publice pentru licitarea comisionului de 0,5-20% din valoare bunurilor.



Din 2002 pana in 2004 inclusiv, aceleasi patru firme apar printre castigatoare: Sc Legume Fructe SA, SC Vanatorul si Pescarul SRL, SC KTD Service SRL si SC Coroana de Otel Prod Impex SRL, toate din Cluj Napoca. Toate de atfel au avut de castigat de pe urma valorificarii marfurilor in regim de consigantie, mai putin bugetul de stat.



Cel putin pe 2004, din declaratiile oferite presei centrale de autoritati, la buget au intrat sume simbolice din valorificarea acestui gen de marfuri , desi autoritatile de control raporteaza mereu confiscarea unor insemnate cantitati de marfuri.



Mai mult piata se arata sufocata de asemenea produse, ceea ce denunta inca odata veniturile subtiri virate anual trecut bugetului de stat.



Intre timp, firmele care au valorificat marfurile in regim de consignatie au acumulat datorii de miliarde cum e cazul SC Legume Fructe SA, cu numai putin de 35 miliarde lei datorie la buget, pe care o va plati esalonat probabil ,pentru ca beneficieaza de inlesniri la plata.



Celelalte trei firme mentionate mai sus, care au beneficiat trei ani de contracte de comision cu DGFP Cluj au intrat, potrivit site-ului Ministerului Finantelor Publice(situatie la 31.12.2004) in executie silita. Alte trei beneficiare de contract in 2002 : SC HBS Invest SRL, SC.



Bimbi Import Export S4RL si SC Domino Foto SRL erau la finele lui 2004 la inceputul executarii silite.



E surprinzator faptul ca majoritatea firmelor se regasesc printre castigatoarele licitatiei trei ani la rand Si mai grav pentru disciplina financiara a agentilor economici e nepasarea lor vizavi de plata obligatiilor catre bugetul statului.



Cand vine vorba de licitatii ele se infig cu spor, la nimereala sau ajutate, sa cumpere marfuri ieftine care aduc bani pentru patroni nu si pentru plata taxelor si a impozitelor!



Paradisul marfurilor periculoase



Ar fi absurd sa credem ca toate marfurile care se comercializeaza pe piata provin din marfurile confiscate prin actiunile organelor de control din Romania.



Presa centrala relata participarea romanilor la licitatiile de produse confiscate in UE care nu se pot vinde acolo, deoarece legislatia comunitara interzice comercializarea produselor confiscate de o calitate precara sau indoielnica.



Romanii participa la licitatii cumpara produse contrafacute cu un euro /kg si le revand in tara prin reteau magazinelor "totul la 39.000 de lei", castigand enorm.



Dincolo de misterul care invaluie aceste magazine deschise in toate cartierele din marile orase, inclusiv cele clujene, se presupune ca in spatele firmelor care administreaza aceste magazine se afla indivizi din lumea interlopa.



Produsele fara inscriptionari in limba romana dar si fara termene de garantie fac ravagii mai ales printre femei. Oferta e bogata, de la haine la cosmetice si produse de curatenie, insa expirate sau cu termene de garantie false.



Reporterii BZA au facut un raid prin magazinele aflate in zona centrala si nu numai, si care imbie cumparatorii cu anuntul "totul la 38/39.000lei".Odata intrati cumparatorii vad minunea palida, nu doar produse la 39.000 lei pot, ci si blugi cu 250.000 sau 350.000 de lei sau parfumuri contrafacute.



Lanterne, parfumuri contrafacute, radiouri cu ceas si alrma , jucarii, tigai , incaltaminte , bibelouri , radiocasetofoane la 190.000 lei si multe alte maruntisuri pot cumara clujenii din magazinele de acum celebre.



"Multi cumparatori s-au plans ca pe vitrina magazinului se anunta ca toate produsele au pretul de 39.000 de lei, iar in realitate pe marfuri au gasit produse mult mai scumpe.



Deficientele gasite sunt numeroase, de la lipsa informatiilor despre produse in limba romana si a documentelor de atestare calitativa la prezenta marfurilor contrafacute si a nerespectarii regulilor privind publicitatea.



Sefii magazinelor stiu ca produsele nu sunt originale si cu toate acestea nu le-au retras din vanzare"-ne-au decalarat soptit cativa cumparatori abia iesiti din magazine.



Chiar daca legislatia romaneasca interzice comercializarea produselor falsificate sau contrafacute iar sanctiunile pot fi ajunge la pedeapsa cu inchisoarea, autoritatile nu se prea omoara sa le aplice in vederea reducerii riscurilor imbolnavirilor la care se expun cumparatorii.



OPC suteaza-n bara



Oficiul pentru Protectia Consumatorului Cluj responsabil cu verificarea conformitatii calitative a produselor pare pus pe treaba. Directoarea OPC, Lenuta Suteu ne-a informat telefonic despre ultimele controale realizate in perioada februarie-martie 2005 si care au vizat nu doar magazinele "totul la 39.000lei ".



Informarea facuta in ritmul curselor de viteza a trecut in revista confiscarea produselor cosmetice in valoare totala de 420.000 lei si s-a frant brusc, cand am intrebat-o despre magazinele de 39.000lei. Ne vorbea la un momendat de firme care cumpara marfuri in Turcia sau China la 6000 lei pe bucata si le revand la 39.000 lei, dar nu le-a nominalizat. Totul parea extras din povestile moderne pentru copii.



Controale au fost si s-au soldat pana acum cu aplicarea unor amenzi insumand 143.000 lei la doar 16 magazine. Ce firme se ascund in spatele acestor magazine nu ne-a putut raspunde, doamna Lenuta Suteu. Motivul invocat a fost hilar : nu putem da numele firmeler! Nici o vorba despre eventualele reclamatii depuse de consumatori.



Probabil, pentru OPC Cluj protectia consumatorilor a ajuns sa se confunde cu protejarea distribuitorilor si a interpusilor care incalca sistematic si legea concurentei. Cine le permite acestor comercianti sa impuna pretul de 38.000 sau 39.000 de lei?



Concurenta consilieaza



La Consiliul Concurentei telefoanele suna dar nimeni din Biroul de presa nu ridica de doua zile. Am incercat , fara succes, sa aflam ce acte normative permit patronilor acestor magazine sa fixeze preturilor la 39.000 sau 38.000 lei.



Mica sau marea intelegere dintre patronii si autoritatile care inchid ochii in fata acestor preturi sfideaza legea si favorizeaza acumularea profiturilor pe seama sanatatii consumatorilor.



Si mai grava e lipsa de preocupare a autoritatilor pentru elaborarea unor acte normative care sa stabileasca modul de fixare a preturilor la marfurile aduse in tara si comercializate la preturi de ei fixate.



Pe nimeni nu a interesat ilicita practica a "preturilor de intelegere" din magazinele de 38.000 sau 39.000 lei , o fluctuatie de 1.000 de lei aferenta oscilatiilor cursului euro-leu ,care nu a scapat privirii vigilente a patronilor pusi pe capatuiala cu orice pret.



La Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului , directorul Directiei de control al pietei produselor si serviciilor, Nicula Stelica era ocupat cu centralizarea datelor referitoare la acest gen de magazine.



Numai la inceputul saptamanii urmatoare opinia publica va afla cate ceva din misterul magazinelor "totul la 38.000 lei"care dureaza de cel putin doi ani. Nesimtirea guvernantilor pesedisti a fost zguduita de "palma" data de oficialilor europeni la negocierea capitolului concurenta. Fara ecou.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















417 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by