In mod evident, pagubele sunt suportate de firmele care preiau marfa la prima mana. SC Conibeer SRL, unicul distribuitor al produselor mentionate in zona Dej, Gherla, Beclean si Targu Lapus a reziliat contractul cu SC Quadrant-AMRROQ Beverages SA – producator al marcilor PEPSI Inc., Prigat, Royal Crown si Perla, motivand o paguba estimata la 700 milioane de lei cauzata de marfa expirata si deteriorata pe care compania refuza sa o inlocuiasca. O problema asemanatoare a intampinat si fostul distribuitor din judetul Bistrita-Nasaud, SC Doboco Impex SRL.

Unicul distribuitor al produselor marca PEPSI in orasele Dej, Gherla, Beclean si Targu Lapus, SC Conibeer SRL, acuza politica manageriala pe care compania producatoare din Romania o are fata de clienti.

Nicolae Bodea, patronul SC Conibeer SRL, a declarat pentru cotidianul "Buna ziua, Ardeal" ca modul in care SC Quadrant-AMRROQ Beverages SA intelege sa trateze un client fidel, cu care a semnat contracte patru ani la rand, i se pare lipsit de corectitudine.

Contractul de distribuitor autorizat al marcii in cauza se face pe baza unei scrisori de garantie, in cazul SC Conibeer, in valoare de 1,5 miliarde de lei. Ulterior, marfa primita de la producatorul din Bucuresti se achita pe baza de cec sau bilete la ordin, dupa un sistem bine cunoscut in sfera afacerilor.

"Am fost nevoit sa primesc orice marfa, chiar daca nu am facut comanda", afirma Bodea referitor la unele produse pe care le considera greu vandabile, iar in aceasta categorie a inclus Pepsi Blue, Seven Up Ice, Lipton Tea si Mountain Dew.

Distribuitorul a dezvaluit presei ca producatorul poate face acest lucru in baza scrisorii de garantie. In iarna care tocmai a trecut, reprezentantul SC Conibeer SRL declara ca a primit un tir in valoare de 350 de milioane de lei incarcat cu Pepsi Blue, dar se pare ca piata locala nu a putut sa absoarba acest produs.

In depozitele firmei zac, expirate sau deteriorate in urma transportului, produse in valoare de 700 de milioane de lei, reclama Nicolae Bodea. In plus, clientii fideli ai firmei din Dej, au pe stoc marfa care a expirat insumand inca 300 de milioane, conform distribuitorului.

Compania se spala pe maini. Cu Pepsi

Reprezentantul SC Conibeer SRL ne-a informat ca a ajuns in aceasta situatie dupa ce s-a acumulat marfa greu vandabila trimisa de bucuresteni. Raspunsul companiei a fost : "Nu avem ce face!", spune indignat distribuitorul.

Nici in privinta produselor deteriorate (sticle goale sau sparte), producatorul nu a actionat in vreun fel, desi exista procese verbale cu compania si facturi de trei luni. Marfa deteriorata se ridica la valoare de 100 de milioane de lei, apreciaza Nicolae Bodea.

Oficiul pentru Protectia Consumatorului Cluj a constatat in urma unei inspectii starea de fapt. Ce-i ramane de facut in acest caz societatii distribuitoare? Deocamdata, dupa lipsa de reactie a companiei producatoare, se pare ca SC Conibeer SRL se alege cu paguba.

Distribuitorul dejean sustine ca a primit in data de 15 ianuarie anul curent un tir de apa minerala inghetata, iar produsele au fost inlocuite de companie abia acum. Nicolae Bodea este decis sa dea in judecata firma bucuresteana in cazul in care nu va ajuge la o intelegere amiabila pana la 1 aprilie.

Un cerc vicios

Situatia este complicata, mai ales ca la mijloc sunt si clientii firmei SC Conibeer SRL, fata de care distribuitorul are anumite obligatii, cel putin din punct de vedere moral.

Nicolae Bodea a declarat ca nu a mai "putut sa bage pe gatul clientilor marfa care nu se vinde", astfel o buna parte a ramas in depozitele firmei, si bineinteles, a expirat. Complicatiile paguboase in care a intrat SC Conibeer SRL nu reprezinta doar un fapt singular in zona Ardealului.

Contactat telefonic de redactorii nostri, reprezentantul Doboco Impex SRL (fost distribuitor autorizat al produselor Pepsi pana de curand), ne-a confirmat modul, cel putin ciudat, in care compania producatoare isi trateaza clientii.

Spre deosebire de SC Conibeer, firma bistriteana a beneficiat de "clementa" producatorului, care a inlocuit marfa expirata.

Dar si in acest caz au fost probleme, pentru ca "unele din aceste cantitati de marfa expirata s-au inlocuit cu alta marfa care tot greu vandabila este, deci tot expira", a declarat Dorian Cormos, pentru "Buna ziua, Ardeal".

"Din punctul meu de vedere, Pepsi Blue a fost vandut la Bistrita, dar a fost un chics ca sortiment scos de furnizor." Conform declaratiei lui Dorian Cormos, marfa pe care a primit-o in schimbul celei expirate avea termen de garantie redus, asadar se profileaza un cerc vicios al carui victima cad distribuitorii zonali.

"Nu-mi pot acoperi expiratele vechi, dar nici nu-i pot lua de gat pentru ca mi-au dat marfa cu valoare zero, adica gratis. In cazul SC Conibeer SRL e alta situatie, acolo e vorba de marfa cu valoare." SC Doboco Impex SRL s-a retras de pe piata distribuitorilor autorizati Pepsi, dar inca mai are marfa care va expira in aprilie, spune Cormos.

"Sunt verificabil cu peste 250 de baxuri de marfa greu vandabila, marfa care mi-a acoperit pierderile pe piata, dar expira si asta", a conchis fostul distribuitor bistritean.

Sursele noastre ne-au informat ca mai multi distribuitori din judetele Ardealului sunt nemultumiti de politica furnizorului in privinta marfurilor expirate, dar au retineri sa reclame compania, din motive lesne de inteles, mai ales in cazul in care au contracte in derulare si au semnat scrisori de garantie.

Contactat telefonic de redactorii "Buna ziua, Ardeal", directorul societatii Quadrant SA, Mihai Mihail a declarat ca "marfa expirata este problema distribuitorului" si ne-a indrumat pentru mai multe lamuriri spre Judith Solzaru, PR-ul societatii.

Judith Solzaru sustine ca anul trecut nu s-a furnizat Pepsi Blue, ci doar in 2003 s-a pus in vanzare. Asta in conditiile in care SC Conibeer SRL are facturata aceasta marfa in 2004, spre sfarsitul anului.

Reprezentantii Quadrant, producatorul roman al PEPSI au comunicat reporterilor nostri ca „in momentul achizitiei marfurilor, distribuitorii QAB sunt informati asupra termenului de garantie, valabil si pe eticheta, potrivit prevederilor contractuale dintre compania QAB si acestia, in acord cu legislatia in vigoare".

"Distribuitorul are ca responsabilitate sa comercializeze marfurile in termenii prevazuti pe eticheta. In momentul achizitionarii unor produse comerciale de catre un distribuitor, acestea devin un bun al sau, el fiind responsabil pentru politica de vanzari.

Conform legislatiei in vigoare, orice produs care depaseste termenul de garantie trebuie retras de la vanzare de catre proprietarul sau", mai arata reprezentantii Quadrant.

Totodata, acestia neaga ca i-ar forta pe distribuitori sa preia marfa greu vandabila: "Potrivit relatiilor contractuale pe care le avem cu distribuitorii nostri, compania QAB le pune la dispozitie acestora doar produsele solicitate, pe baza unei informari permanente asupra portofoliului sau de branduri".

De asemenea, reprezentantii Quadrant sustin ca inlocuiesc produsele deteriorate din cauza transportului.