RAFO Onesti este la un pas de inchidere deoarece nu-si mai poate asigura materia prima din cauza conditiilor impuse de furnizori. In acelasi timp, producatorul de cauciuc, CAROM, hotaraste astazi daca se inchide sau nu. Avand conturile blocate de cateva luni, CAROM se afla in imposibilitatea de a-si finanta productia.

In cateva zile rafinaria RAFO Onesti si-ar putea opri activitatea pe termen nelimitat. Nu este vorba in acest caz de o decizie politica explicita, ci de convergenta unor situatii decurgand dintr-un anume tratament la care este supusa Rafo, din partea unor organisme ale statului.

Astfel, rafinaria onesteana nu isi poate asigura aprovizionarea cu titei din productia interna, fiind nevoita sa apeleze la importuri costisitoare. Toti ceilalti operatori de pe piata romaneasca a prelucrarii petrolului pot importa titei cu plata la 30-90 zile de la livrare in timp ce rafinariei onestene nu i se permite asa ceva.

RAFO este singura rafinarie obligata sa achite TVA-ul aferent cantitatii de titei importate chiar in momentul efectuarii formalitatilor vamale, toti ceilalti importatori achitand TVA-ul la termene care pot sa se extinda pana la un an de zile.

In plus, RAFO este singura unitate de prelucrare a titeiului obligata sa achite anticipat contravaloarea transportului titeiului prin conductele apartinand SC Conpet SA. In legatura cu acest aspect, directorul general RAFO, Paul Ivascu, a declarat recent: "Toate celelate rafinarii romanesti, daca ar fi trecut prin ceea ce am trecut noi, nu ar fi putut pluti".

Banii jos, in avans!

O anumita publicitate negativa facuta in jurul RAFO a determinat multi furnizori de servicii - printre care si SNCFR - sa solicite achitarea in avans a obligatiilor banesti.

La capitolul plati anticipate se inscriu furnizorii de energie electrica, gaze, energie termica, apa potabila, societatile de proiectare care ajuta firma la realizarea unor investitii, societatile furnizoare de materiale, utilaje, componente electronice.

"Din motive care tin de controlul excesiv aplicat tuturor societatilor care preiau carburant de la RAFO, multi colaboratori nu mai doresc sa preia produse de la rafinaria noastra", se arata intr-un comunicat al conducerii sindicatului din rafinarie.

Actiuni de strada

Pentru prima data de la preluarea rafinariei de catre compania romano-britanica Balkan Petroleum, sindicalistii isi afirma dorinta de a recurge la actiuni radicale, in cazul in care guvernantii nu vor gasi o solutie rezonabila care sa asigure iesirea Rafo din impas.

"Conducerea organizatiei de sindicat isi revizuieste politica cu privire la modul de actiune rezumat doar la calea diplomatica a problemelor care tin de societate si salariati si va trece la actiuni de strada", afirma liderul sindical, Ion Marian.

Situatia existenta la nivelul societatii invecinate, Carom SA, nu ii lasa indiferenti de rafinorii membri de sindicat. Astazi, AGA de la CAROM va hotara daca societatea isi va opri sau nu productia. Firma are consturile blocate de mai mult de doua luni de catre Ministerul de finante.

Sindicatul de la RAFO considera ca singura sansa de a exista ca societati distincte a unitatilor Rafo si Carom este dezvoltarea relatiilor comerciale si de productie, afirmandu-se ideea ca, in timp, se va realiza si fuziunea.

Salariatii se tem de perspectiva ca statul sa redevina actionar majoritar considerand ca autoritatile guvernamentale nu s-ar implica nici in aprovizionarea cu titei, nici in ameliorarea conditiilor deviata si munca a salariatilor, ci doar in operarea unor disponibilizari de personal, la fel cum s-a intamplat in perioada premergatoare colapsului din martie 1999.