Cel mai mare producator de acumulatori pentru autoturisme din Romania are o istorie aparte in domeniul poluarii. In aceste conditii, ultima fapta de eroism in lupta cu mediul inconjurator si cu bunul simt nu reprezinta decat o cireasa in varful tortului de mizerie.

Lipsa autorizatiilor pentru demolarea constructiilor a adus amenzi, dar autoritatile locale au mai fost depasite inca o data de afaceristii cu tupeu.

Societatea comerciala Rombat SA a fost mentionata in mod repetat in raporturile Agentiei Judetene pentru Protectia Mediului ca un poluator puternic al mediului inconjurator din municipiul Bistrita si din imprejurimi.

De exemplu, intr-un raport de la sfarsitul anului 2004 al UNIMED (Asociatia Patronala a Producatorilor si Utilizatorilor de Echipamente Industriale pentru Protectia Mediului), Rombat Bistrita, societate care se ocupa cu producerea si comercializarea acumulatorilor pentru autoturisme pe baza de Plumb si de tractiune, se regasea pe

lista celor mai mari poluatori din judet si din zona raurilor Somes-Tisa.

Mediul striga, dar degeaba

Substantele periculoase identificate de catre specialistii in protectia mediului erau pasta de plumb si compusii care contin plumb dintre materiile prime, precum si apele de neutralizare dintre materiile evacuate. Principalul receptor al substantelor poluante era considerata reteaua de canalizare a municipiului Bistrita.

Specialistii in protectia mediului considera ca pot exista deversari de substante periculoase datorita unor situatii aparute accidental.

Principalele observatii ale inspectorilor de mediu se refera la evacuarea apelor rezultate din procesul tehnologic care se face direct in reteaua de canalizare dupa neutralizare, fiind necesara restructurarea instalatiilor de epurare si a conductelor si traseelor ce transporta ape de reciclare.

Costurile acestei actiuni au fost preconizate la aproximativ 650 de milioane de lei. Mai trebuie mentionat si faptul ca substantele obtinute in etapa intermediara de productie sunt acidul sulfuric, polipropilena, copolimeri si polietilena.

Inspectorii de la protectia mediului au mai stabilit si faptul ca deseurile rezultate sub forma de slam chimic (amestec de apa cu particule fine de substante minerale in suspensie), este tranportata direct din statia de preepurare a firmei tocmai la Copsa Mica, locul unde sunt si depozitate in cele din urma.

Trebuie mentionat ca plumbul, metalul greu folosit in producerea acumulatorilor pentru autoturisme, face parte dintre substanetele extrem de periculoase identificate de catre expertii in ecologie ai Uniunii Europene si enuntate in ghidurile de protectia mediului.

Plumbul reprezinta una dintre principalele cauze ale bolilor profesionale si exista cel putin doua directive ale Uniunii Europene care reglementeaza felul in care sunt fabricate bateriile care contin plumb, mercur si cadmiu.

Evenimentele petrecute pe parcursul ultimelor 3 saptamani, incepand cu demolarea fara nici un fel de autorizatie a cladirii in care se afla fostul centru de distributie a acumulatorilor produsi de catre Rombat SA si terminand cu depozitarea molozului la marginea drumului dintre Bistrita si Sigmir au fost aduse in atentia

autoritatilor competente de catre saptamanalul GAZETA de Bistrita.

Un poluator de succes

Reamintim ca societatea comerciala Rombat Automobile SRL a fost constituita la initiativa managerului generale de la Rombat SA, Ioan Repede, caruia i s-a alaturat si Ioan Prigoana, cel care a fost numit in calitatea de administrator si reprezentant al firmulitei infiintate la sfarsitul lunii ianuarie 2005.

Scopul infiintarii societatii Rombat Automobile a fost unul singur si anume cel de a prinde un contract de distributie pe piata bistriteana a autoturismelor Volkswagen.

Administratorii noii societati nu s-au impiedicat nici macar un pas din planul maret de a realiza pe strada Libertatii, la intrarea in Bistrita, un showroom in care sa fie prezentate autoturismele producatorului german.

Lucrarile de demolare ale fostului spatiu de depozitare au fost incepute fara nici o autorizatie din partea primariei. Ioan Repede sustinea la acea data ca “deocamdata demolam, cand construim o sa avem autorizatie”.

Trecand peste faptul ca Rombat Automobile SRL a depus o cerere de acord de mediu la Agentia Judeteana de Protectia Mediului abia in momentul in care patronii si-au dat seama ca ne intereseaza lucrarile de pe strada Libertatii, trebuie remarcat faptul ca nici pana in acest moment nu s-a realizat dezbaterea publica necesara

eliberarii acordului pentru lucrari, prin care firma sa isi prezinte intentiile iar cetatenii sa vina cu sugestii. Toata aceasta dezbatere ar fi oricum tardiva, cata vreme terenul pe care pana mai ieri se afla centrul de distributie al acumulatorilor produsi de Rombat SA, este nivelat ca in palma.

Mai mult decat atat, molozul rezultat din activitatile demolatoare era transportat si aruncat la marginea drumului ce uneste Bistrita de Sigmir, lucru dovedit de fotoreportajul publicat in numarul anterior al GAZETEI.

In aceste conditii, solutia patronilor a fost fabricarea unui contract de prestari servicii incheiat cu societatea Codrisor, prin care aceasta din urma se obliga la transportul si depozitarea molozului la groapa de gunoi a orasului ca si strat inert.

Daca acest contract ar fi fost real ar insemna ca autocamionul urmarit de catre reporteri din curtea Rombat Automobile SRL pana la Sigmir a existat numai in inchipuirea noastra.

Fie amenda cat de mare, pe Rombat in cont nu-l doare

De la sefa Garzii de mediu bistritene, Elena Nistor am aflat ca sesizarea noastra a fost luata in serios si ca situatia a fost investigata in amanunt. Concluziile procesului verbal au fost drastice, dar patronii vor trece cu usurinta peste amenzile destul de usturatoare.

Comisia de ancheta de la garda de mediu a verificat modul in care s-a facut demolarea si a ajuns la concluzia ca nu au existat autorizatii pentru demolare, astfel ca a fost aplicata o amenda de numai cinci milioane de lei managerului de la Rombat Automobile SRL, Ioan Prigoana.

Surpriza cea mai mare a venit de la faptul ca statia Rombat de colectare a acumulatorilor uzati nu mai avea reinnoita de ceva vreme autorizatia de mediu. Pentru autorizatia expirata a fost amendata cu 15 milioane de lei tot o persoana fizica, in persoana administratorului punctului de colectare.

In acelasi timp Garda de Mediu a dispus efectuarea de masuratori ale concentratiei de plumb si metale grele din moloz, stabilindu-se oprirea tuturor lucrarilor pana la definitivarea rapoartelor de analiza. Rapoartele vor fi prezentate in data de 2 aprilie 2005.

Mai trebuie mentionat si faptul ca proprietarul terenului pe care a fost depozitat molozul si-a dat acordul in mod subit pentru acest lucru, sustinand ca va folosi resturile de beton pentru nivelarea drumului.

Pe de alta parte, serviciul tehnic al primariei bistritene nu a reusit sa-i penalizeze pe patronii Rombat decat cu o amenda de zece milioane de lei.

Suma maxima pentru o amenda in cazul efectuarii de lucrari fara autorizarea primariei ar fi de o suta de milioane de lei dar politica primariei este de a acorda minimul amenzii.

Felul in care autoritatile locale au fost depasite de aceasta situatie nu ar trebui sa se mai repete, dar, in conditiile in care amenzile sunt infime, nimic nu-i mai poate opri pe afaceristii cu bani si tupeu sa incalcele legile si regulamentele.

Cu toate acestea, in vreme ce noi tragem semnale de alarma, patronii Rombat Automobile SRL isi vad cu nonsalanta mai departe de treaba, publicand in presa locala anunturi prin care ofera locuri de munca in viitorul showroom Volkswagen.