Practica ilicita a "preturilor la intelegere" face valuri si in Baia Mare! Marfuri de proasta calitate, cumparate la kilogram, sunt comercializate fara respectarea legalitatii (traduceri, certificate de conformitate sau buletine de analiza). Cum nu exista o lege care sa stopeze "moda" magazinelor tip "Totul la 38.000", autoritatile amendeaza... mizilicurile.

Desi oficialii europeni au dat de mai multe ori peste nas guvernantilor la capitolul concurenta, magazinele tip "Totul la 38.000 de lei" continua sa sfideze Legea Concurentei, acumuland profituri uriase din marfuri care pun in pericol sanatatea consumatorilor.

In lipsa unei legi care sa interzica practicarea "preturilor la intelegere", autoritatile se multumesc cu aplicarea de amenzi pentru reclama inselatoare, nedeclararea veniturilor sau lipsa traducerilor si certificatelor de calitate.

Oferta magazinelor de acest tip, care in doi ani au reusit sa impanzeasca municipiul, e vasta: de la jucarii, parfumuri, obiecte electrocasnice si electronice, haine, pantofi, produse cosmetice sau detergenti. Cele mai multe fara inscriptionari in limba romana sau detalii legate de importatori.

De unde vine marfa de proasta calitate? Se pare ca majoritatea produselor provine din Bucuresti sau din "afara". Produsele sunt cumparate „la kilogram" si comercializate cu adaosurile comerciale de rigoare. "Se cumpara aceste marfuri de duzina la kilogram. Cam toate vin pe filiera China sau Turcia si sunt cumparate la preturi foarte mici din Bucuresti (in jur de 20.000 de lei pe bucata).

Comerciantii mai actioneaza si dupa principiul compensatiei (un produs poate fi un pic mai scump, altul mai ieftin)", a dezvaluit Ioan Pop, comisarul sef al Garzii Financiare.

Nereguli in flagrant

Am facut o vizita-fulger la magazinele de acest gen, iar deficientele gasite sunt numeroase, de la lipsa informatiilor despre produse in limba romana, la nerespectarea regulilor privind publicitatea. Desi vitrinele sunt garnisite cu litere de-o schioapa care imbie clientii cu mesaje gen "orice produs la 38.000 de lei", printre chinezarii si turcisme se gasesc si produse la preturi de 100-200.000

de lei, ceea ce, conform legii, e reclama inselatoare sau mincinoasa. Este cazul magazinului Roxtur de pe strada Cosmonautilor, care intampina clientii cu pantofi la 100.000 de lei, desi afisajul arata ca orice produs costa 39.000 de lei.

Desi situat in "buricul targului", geamanul magazinului de pe Cosmonautilor nu pare sa trateze clientii cu loialitate. Numai ca aici, "exceptia" in materie de preturi o reprezinta niste scutece pentru bebelusi, care se vand cu 150-200.000 de lei.

Altii salveaza aparentele prin diferite trucuri. De exemplu, Star Marketing INT. IMPEX (situat pe strada Cosbuc) anunta prin intermediul afisajului de pe vitrina ca vinde "orice produs la 38.000", dar imediat ce trec pragul, clientii sunt atentionati printr-un alt afis ca magazinul vinde si produse mai scumpe de 38.000 de lei.

Neregulile au fost descoperite si de catre inspectorii Oficiului pentru Protectia Consumatorului (OPC), care au aplicat deja cateva amenzi.

Desi legislatia romaneasca interzice comercializarea produselor falsificate sau contrafacute, iar magazinele de acest fel nu se sfiesc sa vanda parfumuri sau cosmetice ce imita marci celebre, contraventiile sunt greu de stabilit. "Inspectorii OPC au dat deja doua amenzi la aceste magazine. Produsele nu sunt insotite de buletine de analiza, de certificate de conformitate si nu au traduceri.

Acesta este deja semnul clar de contrafacere. Dar pentru a intocmi un proces verbal in care obiectul sa fie contrafacerea, trebuie sa prelevam analize, sa le trimitem la Bucuresti la laboratoare specializate. Amenzile sunt de la 2 la 100 de milioane.

S-au dat deja doua amenzi de 4 si 6 milioane pentru lipsa de traduceri si pentru produsele cosmetice, care nu au certificat insotitor care sa certifice calitatea si lipsa importator. Daca vand si produse mai scumpe decat valoarea afisata pe vitrina, e vorba de reclama inselatoare. Noi am dat o amenda de 5 milioane de lei pentru asa ceva", a spus Elena Carausan, inspector-sef OPC Maramures.

Mult mai grav este faptul ca de doi ani, guvernantii n-au fost interesati sa intervina in stoparea acestui tip de comert suspect. Chiar daca afacerile de acest gen atrag tot mai multi „investitori" straini dornici sa se capatuiasca pe seama sanatatii romanilor, nu exista inca un act normativ care sa interzica aceste practici. E nevoie de "victime" inainte de a se lua masuri?

„Sunt coordonate de strani!"

"Toate afacerile de acest gen sunt coordonate de straini si nu exista lege care sa le interzica. Am fost la Bucuresti saptamana trecuta si am vazut magazine cu marfuri de 19-20.000 de lei, dar si calitatea era la fel. Se spune ca sunt de unica folosinta, nimic nu-i original. Acum au aparut si magazine cu pantofi intre 100-300.000 de lei.

Desi oricine isi da seama ca un produs de marca nu poate fi atat de ieftin, nevoiasii se bucura de preturi. Noi am facut verificari si am dat amenzi pentru neinregistarea tuturor veniturilor. Mentionez ca acele produse nu sunt deloc ieftine in raport cu asa-zisa lor calitate!" - Ioan Pop, comisarul sef al Garzii Financiare

Carentele legii

Agentii economici care practica acest tip de comert se folosesc de o portita din Legea Concurentei, care desi interzice "orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii economici ori asociatiile de agenti economici, orice decizii luate de asociatiile de agenti economici si orice practici concertate, (…) in special cele care urmaresc: fixarea concertata, in mod direct sau indirect, a preturilor

de vanzare ori de cumparare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum si a oricaror alte conditii comerciale", permite agentilor economici astfel de "intelegeri" in cazul in care se asigura "practicarea in mod durabil a unor preturi substantial mai reduse pentru consumatori".

Numai ca aceeasi lege interzice "folosirea in mod abuziv a unei pozitii dominante detinute de catre unul sau mai multi agenti economici pe piata romaneasca prin recurgerea la fapte anticoncurentiale, care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea activitatii economice ori prejudicierea consumatorilor.

Asemenea practici abuzive pot consta, in special in impunerea, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare sau de cumparare".