Asalt pe piata autohtona

Treziti abia in ceasul al doisprezecelea, producatorii de imbracaminte, afectati de reculul industriei de lohn in Romania, se reorienteaza spre piata autohtona. In acest context, targurile de specialitate, cum este si Texin, care va debuta in 6 aprilie la Expo Transilvania, devin neincapatoare pentru producatorii din toata tara.

Specialistii sustin ca Romania va ramane totusi unul dintre producatorii de textile apartinand seriilor de lux.

"Din cauza regresului in productia de lohn, tot mai multe firme romanesti se vad silite sa concureze si sa cucereasca un loc pe piata autohtona, chiar in conditiile in care productia de serie asiatica afecteaza in mod serios piata europeana", a declarat presedintele Patronatului Texin, Cornelia Nagy.

Ea a mai spus ca toate schimbarile din ultima perioada, in special fluctuatiile valutare, au dat lovituri puternice industriei usoare romanesit, mai ales exportatorilor din acest domeniu de activitate. "Unul dintre membrii patronatului nostru a inregistrat intr-o singura luna pierderi de miliarde.

Inca se resimte socul inregistrat de producatori la inceputul anului, pentru ca au cumparat materia prima la un curs mai mare, si vand la un curs mai mic", mai adaugat Nagy. Ea a precizat ca pentru firmele locale, constituirea unor ateliere de creatie n-ar trebui sa constituie o problema.

"Firmele clujene au personal cu experienta, au specialisti in domeniu, chiar si o facutate de specialitate, ba, mai mult, au lucrat pe stasul european in domeniu", a subliniat Nagy.

Ea considera ca Romania, datorita personalului cu inalta calificare in domeniu si a dotarilor performate din industria de profil, va ramane unul dintre producatorii de imbracaminte de serie mica, de lux, extrem de bine cotata in UE.

Inghesuiala la Texin Cluj

La a treia editie a targului de imbracaminte, organizat de Expo Transilvania in colaborare cu patronatul Texin, si-au anuntat participarea 140 de firme de profil. "Vor fi nu doar comercianti, dar si producatori.

Din aceasta cauza, imbracamintea va fi mai ieftina cu aproximativ 30% decat in magazine, iar oferta va fi mult mai diversa", a declarat consilierul in cadrul patronatului Texin, Ioan Busila. Afirmatia lui a fost confirmata si de Cornelia Nagy, care a precizat ca in acest domeniu, in ultimul timp, preturile au avut o tendinta descrescatoare.

"Oricum, in ultimii ani, industria textila a fost singura care nu a modificat preturile. Din pacate, noi, romanii, alocam doar 5% din venitul familial pentru cumpararea de articole vestimentare. Insa resimtim o mai mare putere de cumparare pe piata si lucrurile se reaseaza in general.

In plus, firmele, pentru a putea supravietui, invata sa se adapteze la puterea de cumparare a oamenilor", a conchis Cornelia Nagy.

Moda pestrita in stil autohton

"Din pacate nu ne permitem inca sa ne imbracam in pas cu moda. Si mai exista o problema. Stim ce se poarta in acest an la Budapesta, sau la Paris, dar nu stim ce se poarta la noi in tara pentru ca designerii nu ne invata si nu exista cultura in acest sens", a subliniat presedintele patronatului Texin, Cornelia Nagy.

Ea a precizat ca nou-infiintatul Patronat al Creatorilor de Moda se pregateste sa iasa in intampinarea acestei nevoi. "Eram mai bine imbracati, cu mai mult bun gust inainte de ’89 decat acum. In acest moment romancele adulte se imbraca decent, curat, dar cam pestrit.

Din pacate, cei mai multi creatori de la noi fac serii limitate, scumpe, de gala, destinate oamenilor bogati sau adolescentilor", a conchis Nagy.