Autostrada rupe Guvernul

Liderii UDMR au adresat declaratii cu caracter de ultimatum colegilor de Coalitie. Ei au decis sa sustina proiectul autostrazii Transilvania, dar considera acest moment, conform declaratiilor senatorului Gyorgy Frunda, drept „proba de rupere" fata de guvernul Tariceanu. Altfel spus, daca nu se respecta contractul cu firma americana Bechtel, UDMR ameninta ca iese de la guvernare.

Presedintele UDMR, Marko Bela, sustine ca „politicienii romani trebuie sa aleaga: ori ajuta Transilvania, ori o lasa sa se ajute singura, pentru ca nu exista alta alternativa!". Dezvoltarea regiunii transilvane este unul din angajamentele (electorale si de statut) ale UDMR.

„Nu pot fi de acord cu cei care uita din nou Transilvania si opun, de exemplu, importanta strategica a Marii Negre celei a Transilvaniei", a mai spus Marko Bela, facand trimitere directa la politica externa a lui Traian Basescu (primul care a pus sub semnul intrebarii contractul cu firma americana Bechtel pentru construirea autostrazii Bors – Brasov).

„Nu spunem ca nu trebuie construit culoarul IV pan-european, dar nu putem renunta la autostrada Bors-Brasov", a concluzionat presedintele UDMR. „Daca as polariza, as putea spune ca de dragul TIR-urilor turcesti nu putem renunta la viitorul Transilvaniei. Acest lucru ar trebui sa-l inteleaga si Bucurestiul, si Bruxelles-ul", a mai spus Bela.

Subiect de divort

Dupa declaratiile premierului Tariceanu, care au pus pe jar clasa politica ardeleana, subiectul autostrazii a reusit sa agite apele in Coalitie. Autostrada se dovedeste buturuga mica ce ar putea rasturna Guvernul. UDMR s-a dovedit a fi mai transanta decat toti. Conform ultimelor declaratii, maghiarii par a fi pregatiti sa plece din guvern, daca problema nu se rezolva.

O posibila plecare a acestora ar rasturna raportul de forte in Parlament, lucru deloc imbucurator pentru Alianta. Astfel, in Senat, daca UDMR pleaca in opozitie, Coalitia va mai avea doar 60 de senatori, in timp ce opozitia va avea 76. In Camera Deputatilor (CD), daca UDMR se alatura opozitiei, aceasta va avea cu 22 de deputati in plus, adica 177.

In acest timp, Coalitia ar ramane cu 146 de deputati, plus cei 8 independenti, deci 154 impreuna. Problema s-ar agrava si mai mult in CD daca, alaturi de UDMR, si cei 18 deputati ai altor minoritati nationale decat cea maghiara s-ar alatura, la vot, UDMR-ului.

Doar de sperietura!

Senatorul clujean Eckstein Kovacs-Peter a declarat ca afirmatiile unora dintre colegii sai au fost usor „inflamate" si ca, in realitate, UDMR nu se gandeste sa iasa de la guvernare. „Noi vrem ca autostrada ca fie construita cum s-a convenit, Bechtel ne intereseaza mai putin.

Vrem sa facem un lobby si credem ca avem sanse de reusita, atata vreme cat doi lideri ai Coalitiei (Emil Boc si Marko Bela – n.r.) s-au exprimat, deja, pentru construirea autostrazii in ritmul stabilit", sustine senatorul. In opinia sa, Coalitia are o problema de comunicare pe tema autostrazii si atat. Deputatul UDMR Mate Andras crede ca, totusi, se poate ajunge la o criza guvernamentala.

Dar, afirma el, „stabilitatea este la fel de importanta ca si autostrada". Mate spune ca declaratiile destul de radicale de la sfarsitul saptamanii trecute ale lui Gyorgy Frunda si ale altor UDMR-isti sunt un „semnal de alarma la adresa premierului Tariceanu".

„Daca autostrada nu se realizeaza, inseamna ca parlamentarii din Ardeal nu reprezinta nimic in fata guvernului, plus ca nerespectarea unui contract ar pune Romania intr-o situatie foarte proasta pe plan international", considera Mate. „Sa nu exageram.

S-a dorit, doar, sa se atraga atentia Guvernului ca autostrada Transilvania este inclusa in programul de guvernare si ca exista resurse de la buget pentru acest proiect", comenteaza ministrul delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului, Laszlo Borbely.

El spune ca, in cursul saptamanii trecute, au existat mai multe runde de discutii cu Bechtel si este convins ca se vor gasi solutii pentru continuarea lucrarilor. „Nu cred ca autostrada poate reprezenta un moment de sciziune in coalitie", afirma, la randul sau, si presedintele interimar al PD Emil Boc, convins ca proiectul nu va fi inghetat.

El spune ca in Europa nu se mai pot gasi surse de finantare si ca se incearca gasirea unor bani in SUA. Boc sustine ca s-au demarat, de zece zile, discutii cu Ex-Im Bank, fara a se semna, deocamdata, nimic; este posibil sa fie pornite negocieri si cu Citybank pentru finantarea autostrazii, a mai afirmat Boc.

Cearta pe bani

Guvernul a luat in calcul reducerea fondurilor bugetare de 360 de milioane de euro, prevazute pentru proiectul autostrada, cu 100 de milioane de euro. Masura este justificata de guvernanti prin scuze de genul „bugetul sarac al Romaniei", care nu ar putea suporta, in paralel, la cotele normale fixate, finantarea anuala a lucrarilor la autostrada Bechtel si la coridorul IV paneuropean.

Actualul Guvern aduce si scuza „datoriilor mari lasate de fosta guvernare PSD" chiar fata de firma Bechtel, de aproximativ 91 de milioane de euro. Purtatorul de cuvant al PNL, Eugen Nicolaescu, a declarat si ca PSD ar fi dat banii pregatiti pentru contractul cu Bechtel ca mita electorala si de aceea nu sunt acum bani pentru autostrada.

In schimb, Ioan Rus, fost ministru in administratia PSD, afirma cu tarie ca ei pregatisera finantarea necesara proiectului si considera ca nu banii lipsesc actualilor guvernanti, ci bunavointa.

Ieri, la Bucuresti, ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul, Bogdan Olteanu, a declarat: „Contractul incheiat de fostul Guvern cu firma Bechtel pentru construirea autostrazii Bors – Brasov este in vigoare si va fi respectat, cu verificarea clauzelor financiare incluse in document".

Olteanu a recunoscut ca exista probleme cu identificarea surselor de finantare, dar a spus ca miercuri, 6 aprilie, la intrunirea Consiliului Coalitiei, problema va fi discutata. Nicolaescu sustinea, saptamana trecuta, ca s-ar putea ca resursele pentru autostrada sa fie cautate in bugetul pentru anul 2006.

Boc si Borbely vorbesc limbi diferite

Solicitati de ZIUA de Cluj sa ofere o motivatie pentru cele 100 milioane de euro reduse de Guvern din bugetul pe 2005, Emil Boc si Laszlo Borbely au oferit, surprinzator, explicatii total diferite. „Atunci cand Gheoghe Dobre (ministrul Transporturilor – n.n.) a preluat ministerul, a gasit o gaura de 400 de mii de miliarde de lei, lasata de fosta guvernare", explica Boc.

In privinta celor 100 de milioane de euro, el sustine ca acestea au trebuit taiate din buget pentru a acoperi datoria de 91 de milioane de euro, restanta de anul trecut. „Toata lumea se pricepe la fotbal, femei si Bechtel", vine replica lui Borbely la afirmatiile contradictorii ale lui Rus, Nicolaescu si Boc.

El spune ca nu exista nici o suma concreta retrasa din bugetul autostrazii pe 2005 si ca este vorba doar despre rectificarea negativa de buget din aprilie, ocazie cu care se vor reduce fondurile tuturor ministerelor. Borbely afirma ca aceasta reducere va fi necesara, datorita scaderii incasarilor la buget, odata cu introducerea cotei unice de impozitare.

Conform celor spuse de Laszlo Borbely, doar efectele cotei unice de impozitare asupra bugetului de stat sunt singurele vinovate de reducerea cheltuielilor pentru autostrada. Singurul lucru asupra caruia cad de acord Boc si Borbely este ca, dupa rectificarea bugetara din aprilie, se va stabili noul grafic de executie al autostrazii.

Structura politica a Camerei Deputatilor:

Coalitia de guvernare: PNL – 64, PD – 44, PUR – 20, UDMR – 22, minoritati – 18.

Opozitia: PSD – 112, PPRM – 43

Independeti: BND – 5, PIN – 3

Structura politica a Senatului

Coalitia de guvernare: DA – 49, PUR – 11, UDMR – 10.

Opozitia: PSD – 46, PPRM – 20

Independent – 1