In urma publicarii articolului „Baile Felix, statiune second-hand", domnul Gavril Tor, directorul general al societatii, a expediat prin fax redactiei noastre continutul triumfalist al raportului de activitate pe 2003 al SC Turism Felix SA.

Nu l-am publicat intrucat noi sustinem in continuare ca in ciuda „realizarilor" cu care Gavril Tor vrea sa ne scoata ochii, serviciile din hotelurile SCT Felix sunt deplorabile, ca statiunea se degradeaza pe zi ce trece si ca datorita acestui fapt, putini turisti staini se mai incumeta sa vina la Baile Felix.

Servicii „de cacao" la preturi „europene"

Pentru a se convinge ca, intr-adevar, serviciile din turismul romanesc se ridica la standarde occidentale, mai multi investitori straini din domeniu au cerut Romanian Convention Bureau (o asociatie nationala a organizatorilor profesionisti de conferinte si expozitii) sa efectueze controale incognito la mai multe hoteluri.

In urma acestor raiduri, s-a dovedit ca situatia hotelurilor este ingrijoratoare. „Am intalnit de la patroni, care nu au abilitatile necesare pentru conducerea unui hotel, personal neinstruit, decoratiuni de proasta calitate, mancare uneori suficienta cantitativ, dar de-o calitate indoielnica, pana la cearsafuri murdare", a declarat in urma controalelor Paul Marasoiu, vicepresedintele RCB.

Situatia nu se prezinta altfel, cu mici exceptii, nici in hotelurile apartinand SC Turism Felix SA din statiunea Baile Felix, firma cu cea mai mare capacitate de cazare din Romania. Societate care, dupa 1990, a fost condusa, cu intreruperi nesemnificative, de acelasi om, inginerul Gavril Tor.

Cum intelege acesta turismul, colaborarea cu firmele intermediare care atrag turistii, concurenta si responsabilitatea, va rugam sa constatati dintr-o scrisoare ce ne-a parvenit la redactie de la dl Adrian Matei, patronul unei mici firme de turism, Hema Com Tour SRL, care, datorita obstructiilor de tot felul ale lui Gavril Tor, a renuntat la afacere.

700.000 de schillingi, pierduti datorita „competentei manageriale"

„In toamna lui 1996 am semnat contractul cu Gavril Tor dintre firma mea si SCT Felix pentru anul 1997. Datorita schimbarilor intervenite pe piata bancara la inceputul anului 1997, am solicitat schimbarea unor paragrafe din contract.

Tor a fost de acord, am primit un fax de confirmare, dar dupa trei zile, spre uimirea mea, am primit un alt un fax, semnat de Gavril Tor, in care ma anunta ca modifica ceea ce stabilisem de comun acord in primul fax. Am protestat, dar fara nici un folos. In mod normal, nu se poate face asa ceva, nu se poate schimba in mod unilateral un contract.

Bineinteles, eu am platit serviciile turistice conform intelegerii. In primavara anului 1998, aveam turisti pentru Baile Felix, dar nu aveam contract cu SCT Felix. Asa ca a trebuit sa platesc ceea ce a pretins (pretentii nelegale) Tor, altfel turistii nu ar fi intrat in hotelurile ce apartineau SCT Felix.

Contractul din 1998 dintre firma mea si SCT Felix nu a fost incheiat in conditii normale,Tor Gavril stipuland in contract plata serviciilor inainte de sosirea turistilor. Nu era o stipulare deosebita, pentru ca orice firma isi ia masuri asiguratorii contra railor platnici. Dar aici nu era cazul. Lucram impreuna de peste 5 ani.

De ce nu a procedat domnul Tor in acelasi mod si cu firma austriaca Phonix ? Firma Phonix a dat faliment, Tor nu a controlat bonitatea acestei firmei si astfel, SCT Felix a pierdut peste 700.000 de schillingi. In acea perioada, FPS era actionar majoritar la SCT Felix. Credeti ca Tor a fost sanctionat pentru aceasta greseala sau ca banii au fost recuperati?

Razbunarea lui Gavril

In toamna lui 1998, aveam peste 100 turisti germani si austrieci care solicitau sejur la Baile Felix, dar SCT Felix nu a acceptat primirea lor. Am incercat sa obtin locuri prin intermediul unor firme care aveau contracte incheiate cu SCT Felix. Acestora le-a raspuns negativ, motivand ca nu sunt locuri libere, desi hotelurile erau goale.

De atunci, nu am mai reusit sa inchei nici un contact cu SCT Felix, desi am incercat de nenumarate ori. In toamna anului 1999, SCT Felix a dat firma mea in judecata pentru neplata unori facturi. I-am dat si eu in judecata si am solicitat expertiza financiara.

Mi s-a acceptat cererea si a fost numit un expert contabil, care urma sa faca expertiza. Era o experta contabila care timp de 6 luni nu a facut nimic. Ea a fost apoi inlocuita pe motiv de boala cu un alt expert. Dupa un an, expertiza an era gata. A fost depusa la instanta in octombrie 2000.

Dar, surpriza! Dupa 3 luni, respectiv la 5 februarie 2001, acelasi expert revine cu un «raport» , care contrazice expertiza initiala. Acest raport nu i -a fost solicitat de instanta.

SCT Felix, daca era nemultumita de expertiza, trebuia sa ceara o noua expertiza, pe care trebuia sa o platesca, dar n-a facut-o. Sentinta pe care a dat-o instanta, se bazeaza pe raportul expertului (cel din februarie 2001) si nu pe expertiza initiala. Instanta nici nu trebuia sa ia in considerare acel raport ! Dar a facut-o !"

Turismul — un razboi pierdut de SCT Felix

„In respectiva hotarare nu s-au luat in considere calitatea serviciilor oferite de SCT Felix (soareci, lipsa igiena, lipsa apa calda si rece, lipsa caldura ).

Ganditi-va , ce ar fi fost daca publicam plangerile turistilor intr-un ziar de circulatie din Austria sau Germania! In anul 2000, in mijlocul verii, in Felix iar n-a fost apa calda si rece. SCT Felix a incasat bani de la firme si turisti, promitandu-le servicii de calitate.

Cum au fost despagubiti acei turisti si firme, pentru proasta calitate a serviciilor ? Ce ar spune un domn sau o doamna judecatoare, care ar beneficia de asemenea servicii, fara apa si cu soareci ? Ce despagubiri ar pretinde ? Am facut apel.

Si SCT Felix a facut apel! Sentinta pronuntata si de instanta de apel este asemanatoare cu a primei instante. Este data tot in baza acelui raport, pe care nu trebuia sa-l ia in considerare, dar despre calitate serviciilor si incasarea turistilor de catre SCT Felix nici vorba.

Nici in sentinta primei instante si nici la instanta de apel nu a fost luata in considerare concurenta neloiala practicata de SCT Felix.

Preturile care au fost stabilite firmei mele si altor firme de turism din Romania de catre Gavril Tor au fost si sunt cu cel putin 20 % mai mari decat cele practicate in raport cu firmelor straine.(Pe relatia Israel nici nu te poti apropia, datorita unor preturi deosebit de mici pentru firmele din Israel, firma israeliana EWTR, de exemplu, si tarife extrem de mari pentru firmele de turism romanesc).

Daca veti lua cataloagele respectivelor firme de turism veti observa usor acest lucru" — isi incheie Adrian Matei scrisoarea adresata noua.

Dl Matei ne-a pus la dispozitie documentele care confirma cele de mai sus, respectiv actele referitoarte la litigiul cu SCT Felix, reclamatiile turistilor germani privind lipsa apei, a igienei si prezenta soarecilor in hotelurile din Baile Felix.