O companie din Ungaria a montat in urma cu doua saptamani o serie de senzori electronici pe conductele Conpet, in zona municipiului Constanta, lucrarea facand parte dintr-un program pilot de monitorizare computerizata a sistemului national de transport subteran de hidrocarburi impotriva atacurilor hotilor de combustibili.

Aceasta operatiune benefica pentru Conpet s-a desfasurat dupa ce sute de mii de tone de benzina si motorina au fost deja sustrase din conducte in perioada guvernarii precedente. Pe de alta parte, surse din cadrul Conpet sustin ca organele de ancheta au reactionat extrem de lent si cu o suspecta clementa fata de asii mafiei produselor petroliere in cazurile de furt industrial din conducte.

Senzorii montati in urma cu doua saptamani de-a lungul catorva portiuni de conducta ingropata in zonele adiacente municipiului Constanta fac parte dintr-un proiect pilot, spun reprezentantii Conpet.

In cazul in care acestia vor corespunde asteptarilor beneficiarului, se va trece la implantarea senzorilor de fabricatie elvetiana, de-a lungul intregii retele de conducte ale Conpet-ului, incepand de la rafinariile din Ploiesti si Navodari si pana la rezervoarele Oil Terminal-ului.

Echipamentul montat de o firma din Ungaria contine tehnologie de varf si consta intr-o serie de senzori de mici dimensiuni prevazuti cu card-uri de identificare, similare cartelelor SIM utilizate in telefonia mobila. Senzorii sunt extrem de sensibili la orice diferenta de presiune care se creeaza accidental sau voluntar in conductele de transport produse petroliere.

Practic, la o diferenta de presiune de numai 3 milibari, senzorul cel mai apropiat de portiunea de conducta unde s-a creat scaderea de presiune reactioneaza, avertizand computerele din dispeceratele Conpet.

Altfel spus, daca dintr-o conducta se extrage doar o cana de combustibil, sistemul electronic de monitorizare poate sesiza deja acest eveniment, transmiterea de date facandu-se atat din senzor in senzor (la o distanta maxima de 50 km intre doi senzori montati succesiv pe o conducta), cat si prin intermediul sistemului GPS ce functioneaza cu ajutorul satelitilor.

Organele de ancheta ofera clementa hotilor din conducte

La aceasta ora, specialistii Conpet efectueaza in teren teste ale sistemului de senzori, pentru a constata daca acesta reactioneaza conform proiectului.

In cazul in care toate verificarile vor avea un rezultat pozitiv, sistemul electronic de monitorizare a conductelor va fi extins, el permitand obtinerea intr-un timp extrem de scurt a unor informatii diverse nu numai asupra parametrilor fluidului care circula prin conducta (debit, temperatura, presiune, etc.), cat si a locului si momentului in care combustibilul a iesit din conducta.

In acest mod, angajatii Conpet vor reusi fie sa localizeze furtul de combustibil si sa anunte in timp util patrulele de jandarmi in vederea prinderii infractorilor la locul faptei, fie, in cazul unei avarii, in teren pentru a o remedia si a preintampina pierderea unor cantitati mari de combustibili cu consecinte economice si ecologice grave.

Cu toate ca sistemul este performant, faptul ca el a fost implementat abia acum ridica serioase semne de intrebare asupra naturii dezinteresului conducerii Conpet fata de paza eficienta asupra conductelor, in special in perioada guvernarii precedente.

In acest sens, trebuie mentionat faptul ca au existat numeroase ipoteze privind legaturile oculte ale unor inalti reprezentanti ai Conpet-ului si chiar ai autoritatilor locale si centrale cu mafia hotilor de combustibili.

Pe de alta parte, surse din cadrul Conpet acuza organele de ancheta de faptul ca au reactionat condamnabil de lent si cu o suspecta clementa in cazurile dovedite de furt industrial din conducte.