De aproape doua saptamani, numeroase autoutilitare fac un dute-vino ametitor pentru a aduce pamant cu care sa fie intarita structura de rezistenta a pasarelei.

Probabil si acum lucreaza acolo aceiasi oameni care cu o saptamana inainte de duminica in care au fost programate alegerile generale trudeau din greu pentru a finaliza in timp util lucrarile la pasarela de la Beclean.

In spatele "avantului muncitoresc" nu se ascundea altceva decat posibila vizita in judet a ex-ministrului Miron Mitrea, un impatimit al taierii panglicilor. Lucrarile la pasarela din Becelan si cea de la Viisoara trebuiau finalizate cu mult timp inainte alegeri, dar s-a invocat faptul ca banii au venit greu.

Culmea, in saptamana care a precedat duminica alegerilor generale s-au gasit si bani si muncitori destui. La vremea respectiva, GAZETA tragea un semnal de alarma si anunta faptul ca o alta fusareala in stitul caracteristic al PSD era pe cale sa fie pusa in scena.

Iata ca cele scrise de noi s-au adeverit iar pasarela de la Beclean o ia la vale sub privirile neputincioase ale constructorilor. Pana la urma, ministrul Mitrea nu si-a mai aratat nasul prin judet, dar la inaugurare a sosit un alt "greu" din PSD – ex-ministrul Administratiei si Internelor, Ioan Rus.

Acesta a fost insotit la "emotionantul" moment al inaugurarii de catre Gheorghe Emacu – fost ministru delegat la Administratia Publica.

Printre cei doi membri de seama ai PSD s-a amestecat cu rost sau fara rost si primarul din Beclean – Nicolae Moldovan si alti aplaudaci platiti parca sa faca figuratie intr-un astfel de moment.

Metoda de doi bani

Din informatiile pe care le-am obtinut, metoda de lucru aleasa in cazul pasarelei de la Beclean a fost una destul de rudimentara. Aceste aspect era cunoscut si de catre autoritati dar, in ciuda acestui fapt, lucrarile au mers mai departe.

Cu alte cuvinte se stia din start ca in acest an vor trebui cheltuite alte cateva zeci de miliarde de lei pentru consolidari. In cazul pasarelei de la Viisoara, lucrurile par a fi in ordine, aici, constructorul Nordconforest SA Cluj folosind placi de beton pentru o consolidare solida.

Directorul firmei constructoare, Ioan Varga, a declarat GAZETEI ca sunt probleme cu "bretelele de acces pentru riverani". Conform acestuia, contractului incheiat dupa licitatie i s-a adaugat ulterior un act aditional prin care Nordconforest trebuia sa asfalteze drumul de langa pasarela.

"Nu am reusit acest lucru, pentru ca nu au fost alocati bani. E vorba de aproape patru miliarde de lei", a mai declarat Varga. In ambele situatii, beneficiarul este Directia Regionala de Drumuri si Poduri Cluj.

Firma care a construit a pasarela de la Beclean este Filiala de Drumuri si Poduri Cluj, aflata in subordinea Centralei de Constructii Cai Ferate Bucuresti (CCCF). Un alt amanunt care nu trebuie omis este acela ca termenul de predare a lucrarilor a fost depasit, chipurile, din cauza lipsei banilor.

Partidul de guvernamant a avut insa grija sa deschida robinetul banilor tocmai in anul electoral si sa gaseasca momentul potrivit pentru inaugurare. Din cate se pare, chiar ministrul Miron Mitrea ar fi ordonat ca lucrarile sa fie gata si sa fie pregatite panglicile pentru inaugurare chiar in saptamana alegerilor.

Mai bine de doua ori decat o singura data

La sfarsitul anului trecut, directorul DRDP Cluj, Ioan Petrut, le transmitea specialistilor care spuneau ca pamantul basculat in graba pe marginile pasarelei va aluneca la vale intr-un timp foarte scurt, sa isi vada de treaba. "La noi lumea se pricepe mai bine la meseria celuilalt", spunea Petrut oarecum iritat.

Totusi, el a admis faptul ca pentru acest an era prevazuta o lucrare de consolidare in cazul pasarelei de la Beclean, valoarea acesteia fiind de maxim 10 miliarde de lei, conform celor declarate de Petrut. Noi am adauga ca acesta este un obicei la care romanii renunta extrem de greu.

De ce sa fie facuta o lucrare o data si bine, cand se poate lucra de doua ori si pot fi directionati niste bani in plus spre conturile unor societati "prietene".

Cert este ca in ultimele doua saptamani, angajatii FDP Cluj s-au dat de ceasul mortii sa incerce, pe cat posibil, sa intareasca marginile pasarelei.

Numeroase basculante incarcate cu pamant adus de la cativa zeci de kilometri distanta au fost varsate de-o parte si de alta a constructiei in speranta ca pasarela va rezista cu stoicism inca cateva luni, pana cand o lucrare mai ampla va fi inceputa.

Parerea specialistului

Daca e sa facem un rezumat, acesta ar suna cam asa: reprezantantii PSD stiau ca fac o lucrare de mantuiala. Mai mult, ei au ignorat sfaturile unui exepert in domeniu si anume ale inginerul-constructor Vasile Turculet, care a fost angajat o buna perioada de timp la firma care a construit pasarela de la Beclean.

Dupa ce a vazut cum decurg lucrarile, acesta a spus ca vor aparea probleme la pasarela de la Beclean intr-un timp destul de scurt. A avut dreptate, dar nimeni nu a avut urechi de auzit. "Trebuiau luate masuri de protejare a lucrarii, pentru ca o vreme nu s-a lucrat.

Asta, pe langa masurile de evacuare a apei", a conchis atunci inginerul Turculet.