ANRC sustine ca analizeaza oportunitatea modificarii sistemului de tarifare practicat de ROMTELECOM, dar anunta ca acest proces va fi finalizat in trimestrul IV. Profiturile uriase inregistrate de principalii operatori de telefonie mobila dovedesc faptul ca operatorului de telefonie fixa ar putea sa i se impuna cel putin taxarea la secunda dupa primul minut.

La inceputul lunii februarie 2005, revista FINANCIARUL a solicitat oficial Presedintiei, Guvernului, Parlamentului, Avocatului Poporului, Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRC) si Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor sa demareze procedura legala in vederea emiterii unui act normativ care sa instituie obligativitatea taxarii la secunda din primul minut, pentru toti operatorii de telefonie fixa si mobila care activeaza in Romania.

Consiliul Concurentei sustine ca nu are atributii in aceasta problema

"Institutia noastra, Consiliul Concurentei, nu are atributii de avizare a modului de stabilire a preturilor sau a tarifelor. In situatia in care preturile sau tarifele nu necesita un aviz prealabil din partea unei autoritati de reglementare sectoriala, acestea se determina in mod liber, pe baza cererii si a ofertei. In ceea ce priveste taxarea convorbirilor la minut de catre SC Romtelecom SA, acest aspect este de competenta Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii", se precizeaza in raspunsul transmis de Consiliul Concurentei.

Mentionam faptul ca revista FINANCIARUL nu a adresat nici o solicitare Consiliului Concurentei, dar Senatul Romaniei a retransmis "petitia" noastra catre aceasta institutie.

"Am sesizat Presedintele Consiliului Concurentei, pentru a comunica punctul de vedere asupra observatiilor pe care le formulati, relativ la taxele practicate de operatorii de telefonie fixa si mobila din Romania", se preciza in scrisoarea primita din partea Senatului Romaniei.

De ce Senatul a transmis "petitia" catre Consiliul Concurentei, ramine o enigma.

ANRC trage de timp in favoarea ROMTELECOM

"In vederea evaluarii oportunitatii modificarii sistemului de tarifare de la minut la secunda practicat de catre S.C. Romtelecom S.A. si a fezabilitatii tehnice a unei astfel de solutii, ANRC a finalizat o prima etapa de analiza pe baza unei serii de informatii solicitate de la S.C. Romtelecom S.A.

Analiza preliminara realizata pina in prezent de catre ANRC evidentiaza faptul ca, pentru anul 2005, S.C. Romtelecom S.A. va aloca resurse substantiale procesului de implementare a unui sistem de facturare unitar care sa permita furnizarea unor pachete de servicii flexibile si facilitati similare celor oferite de furnizorii de servicii de telefonie mobila, precum si inlocuirii tuturor centralelor manuale si a celor fara facilitatea Call Collection.

De asemenea, in procesul de reglementare, ANRC si-a stabilit prioritatile si a alocat resursele disponibile in functie de obiectivele sale majore, pe baza principiilor oportunitatii si proportionalitatii, tinind seama de Planul de actiuni pentru anul 2005.

In sensul indeplinirii acestor obiective, ANRC a lansat spre consultare publica in data de 12 mai 2005 proiectul de decizie privind impunerea de obligatii furnizorului cu putere semnificativa pe pietele relevante specifice cu amanuntul, compania S.C. Romtelecom S.A. fiind desemnata la sfirsitul anului 2004 ca fiind furnizor cu putere semnificativa pe 9 din cele 10 piete specifice cu amanuntul identificate.

Proiectul de decizie urmareste impunerea in sarcina furnizorului cu putere semnificativa a unei serii de obligatii prin care sa previna atingerea drepturilor utilizatorilor finali sau impiedicarea dezvoltarii concurentei.

Astfel, prin proiectul de decizie a presedintelui ANRC, Autoritatea propune impunerea in sarcina S.C. Romtelecom S.A. a obligatiei de a implementa un sistem de evidentiere contabila a costurilor pentru serviciile furnizate pe pietele relevante specifice cu amanuntul in vederea monitorizarii indeplinirii obligatiilor referitoare la orientarea in functie de costuri a tarifelor.

Mecanismul de control al tarifelor va fi stabilit in mod concret pe baza rezultatelor financiare furnizate catre ANRC de catre furnizorul fost monopolist in trimestrul III al anului 2005 (situatiile financiare intocmite pentru anul 2004 trebuie transmise ANRC in cel mult 4 luni de la data publicarii situatiilor financiare anuale reglementate de legislatia financiar-contabila).

In acelasi timp, informatiile rezultate din situatiile financiare pentru anul 2004 ale S.C. Romtelecom S.A. sint necesare pentru continuarea analizei in cauza si pentru evaluarea de catre ANRC a necesitatii modificarii sistemului de tarifare astfel incit sa se asigure protejarea intereselor utilizatorilor finali.

Odata cu obtinerea instrumentelor contabile ce pot evidentia cu acuratete efectele unor modificari ale sistemului de tarifare, se va elimina riscul ca impunerea obligatiei de a tarifa la secunda sa ofere oportunitatea furnizorului fost monopolist sa majoreze in mod mascat tarifele, actiune care s-ar reflecta in cresterea valorii facturilor de plata ale utilizatorilor finali.

Este important de subliniat faptul ca, obligatiile impuse furnizorului cu putere semnificativa pe pietele relevante specifice cu amanuntul au efecte benefice reale in sensul imbunatatirii mediului concurential si a cresterii beneficiilor utilizatorilor finali, in contrast cu simpla impunere in sarcina acestuia a practicarii unui sistem de tarifare la secunda, fara a evalua in mod complex si complet efectele corelate ale unei astfel de decizii.

Un exemplu in acest sens este, asa cum am aratat si in adresa nr.1130/16.02.2005, urmatorul: daca Romtelecom ar practica tarifarea la secunda, ar introduce un tarif de conectare pe apel si ar majora tarifele pe minut astfel incit veniturile globale din servicii de apeluri sa ramina fundamentate in functie de costuri".

Astfel, valoarea facturii medii a utilizatorului nu va scadea, pentru acelasi timp mediu de convorbire efectiva, indiferent de modalitatea de tarifare.

Avind in vedere aspectele prezentate mai sus, ANRC estimeaza finalizarea analizei si adoptarea unei decizii privind modalitatea de control a tarifelor S.C. Romtelecom S.A. in trimestrul IV al anului in curs.

Acesta este raspunsul primit din partea ANRC.

Tinind cont de aceste precizari, nu putem decit sa observam ca ANRC trage de timp. Din moment ce situatiile financiare sint finalizate, de ce este nevoie de patru luni pentru a fi transmise catre ANRC?

In plus, daca luam in calcul modelul telefoniei mobile si rezultatele financiare pe care le obtin Mobifon/Connex si Orange, rezulta ca impunerea taxarii la secunda dupa primul minut pentru ROMTELECOM nu ar trebui sa reprezinte o problema. Ar ramine de analizat doar oportunitatea introducerii taxarii la secunda din primul minut...