Marile firme care realizeaza transporturi de calatori in judetul Bistrita-Nasaud au sansa de a distruge definitiv micii concurenti care au reusit cu greu sa achizitioneze cateva microbuze si sa realizeze transport de pasageri pe un traseu.

Cu ajutorul indirect al Doinei Filipoiu, director la Autoritatea Rutiera Romana, Heniu SA, firma colegului de partid, Cornel Iliesi, (viceprimarul anonim al P.D. - n.red. ) va reusi, alaturi de alte doua firme, sa impuna monopolul pe piata transportului judetean de calatori.Norma unora, falimentul altora

In 18 martie 2005 a fost semnata de catre conducatorii Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei si ai Autoritatii Rutiere Romane metodologia de atribuire a licentelor de transport de pasageri in trafic judetean si interjudetean, prin servicii regulate.

Prin noile norme se vizeaza asigurarea serviciilor de transport public de pasageri pentru perioada 2005 - 2008.

Din nefericire, felul in care sunt formulate vor conduce, cel mai probabil, la instaurarea unui monopol al firmelor mari, in conditiile in care se pune un pret mai mare la acordarea licentei pe numarul de autovehicole si nu pe calitatea servciilor oferite de firmele participante.

In aceeasi metodologie sunt prezentati si pasii pe care trebuie sa-i parcurga o firma de transport pentru a se inscrie la licitatia programata sa aiba in data de 3 iunie.

Insemnatatea licitatiei ce urmeaza se datoreaza faptului ca licentele de transport care vor fi acordate la aceasta data vor fi valabile pentru urmatorii trei ani, iar intreaga procedura se va desfasura prin sistemul de licitatii electronice.

Principala modificare pe care o aduc noile norme se refera la faptul ca licitatia se va organiza pe ofertele firmelor si nu pe trasee ca pana acum, un mare semn de intrebare ridicandu-l grupele de trasee introduse pentru a "salva" si traseele mai putin profitabile si interesante pentru transportatori.

Prin faptul ca licitatiile se organizeaza pe mai multe trasee, incluse intr-un singur pachet, se realizeaza un adevarat atac impotriva firmelor mici, care, chiar daca detin cateva microbuze noi, nu vor putea participa la licitatii neindeplinind numarul necesar de mijloace de transport.

Putini cei alesi

La ora actuala, in judetul Bistrita-Nasaud exista aproximativ 60 de operatori de transport inregistrati la ARR. Dintre acestia, doar 11 isi impart cele 60 de trasee judetene de transport calatori.

Este interesant de mentionat faptul ca printre operatorii inregistrati sunt cativa care nu au nici macar un microbuz sau un autobuz in dotare.

Sunt insa si firme care au achizitionat, de exemplu, doua microbuze noi cu care ar putea realiza un transport civilizat si confortabil pe o singura ruta, daca licitatia din 3 iunie s-ar fi desfasurat dupa normele vechi.

In conditiile in care marea majoritate a operatorilor de transport bistriteni nu vor putea participa la licitatia de atribuire a traseelor pentru urmatorii trei ani, viitorul acestora ramane sub semnul intrebarii. Totusi, cateva firme vor profita de aceste noi prevederi.

In Bistrita-Nasaud sunt trei operatori de transport care nu vor avea probleme in a licita pentru oricare dintre grupele de trasee organizate.

Heniu SA, prima la licitatie. Cu datorii cu tot

Prima dintre firmele care se pot inscrie la licitatia pe trasee este Heniu SA, societatea la care actualul viceprimar de Bistrita, Cornel Iliesi, este director, alaturi de sotia sa.

Firma ii aduce viceprimarului un venit anual de aproape 200 de milioane de lei, la care se adauga cele 20.241 de actiuni pe care le detine Iliesi la Heniu SA, adica 17,5 procente din total, cu o valoare nominala ce depaseste 305 milioane de lei.

In acelasi timp, din declaratia de avere a viceprimarului rezulta ca acesta a mai tinut si un curs de legislatie tot la Heniu SA, platit cu 43 de milioane de lei.

Firma avea la 31 martie 2005 obligatii restante la bugetul de stat, ceea ce ar trebui sa ridice semne de intrebare asupra legalitatii participarii acesteia la orice fel de licitatie organizata de institutiile statului.

Societatea a acumulat obligatii restante la bugetul de stat in valoare de peste 3 miliarde si jumatate, datorii pentru care au fost acordate inlesniri la plata, dar si taxe aferente bugetului asigurarilor pentru somaj in valoare de 110 milioane de lei, caz in care s-a inceput procedura de executare silita.

Societatea comerciala Heniu SA este inregistrata la ARR ca avand 6 microbuze si 27 de autobuze. In momentul de fata, societatea viceprimarului Iliesi efectueaza transport de calatori pe 19 trasee din judet, marea majoritate a acestora fiind castigate inca din martie 1991.

Firma Exmitiani SRL din Rebrisoara, care a lins cat a putut de pe urma relatiei legate cu oameni grei din structurile PSD, este a doua firma care ar putea intra linistita in cursa pentru castigarea traseelor.

Societatea detine 8 microbuze si 27 de autobuze, dar nivelul calitativ al acestora lasa de dorit, asa cum s-a aratat si prin rezultatele unui control realizat de catre inspectorii de la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului prin autobuzele si microbuzele transportatorilor din judet.

Potrivit informatiilor noastre, firma din Rebrisoara care detine 11 trasee de transport al pasagerilor, achizitionate din 2003, s-a reorientat si s-a pus la dispozitia actualei puteri.

Cea de-a treia firma care va beneficia de noile norme de artribuire a traseelor de transport judetean este Tehnorom Impex SRL, cea care a preluat incetul cu incetul intregul patrimoniu al fostei intreprinderi de stat care se ocupa cu transportul de calatori. Tehnorom detine 18 microbuze si 22 de autobuze.

Tehnorom opereaza pe 12 trasee dn judet din aprilie 2003. Acestea sunt principalele firme care se vor bate pentru achizitionarea celor 41 de pachete de trasee impartite in 16 grupe pentru care trebuie licitat in ansamblu.

Relicve bune la licitatie

Societatile Heniu SA Bistrita si Exmitiani SRL Rebrisoara detin, pe langa mijloacele de transport, si autogarile din Bistrita si, respectiv, Nasaud.

In urma controalelor efectuate de catre Oficiul pentru Protectia Consumatorului, in care s-a urmarit respectarea conditiilor igienico-sanitare in mijloacele de transport, la unul dintre autobuzele Heniu SA starea de curatenie generala era necorespunzatoare atat pe paviment cat si pe partile laterale care aveau placajul impregnat cu murdarie, iar tapiteria prezenta un grad avansat de uzura.

Intr-un alt autobuz, tapiteria de pe scaune, compusa din materiale sintetice de acoperire si materiale textile, era rupta la aproape jumatate din scaunele din dotare.

La societatea comerciala Exmitiani SRL Rebrisoara in patru autobuze tapiteria era patata, pe unele portiuni fiind si uzata, iar la unele scaune, in zona spetezelor, materialul de acoperire sintetic a fost rupt.

Din punct de vedere al bunei functionari a ferestrelor, usilor, instalatiilor de ventilatie, iluminat si incalzit, la Heniu SA, in unul dintre autobuze, se folosea un sistem de incalzire improvizat constand intr-o teava metalica cu diametrul de 110 milimetri in care intra gazele de esapament, insa nici vorba de incalzire. La cateva autobuze usile nu se inchideau etans.

La Exmitiani toate autobuzele provin din strainatate astfel incat defectele in ceea ce priveste etanseizarea au fost mai reduse, cu toate ca la usa din spate a unui autobuz s-a constat o mica spartura din cauza unei garnituri deformate.

In timpul controlului au fost identificate trei autobuze in care nu erau asigurate toate conditiile care sa protejeze calatorii de accidente, toate acestea apartinand firmei Heniu SA. La aceste autobuze existau unele detalii ascutite – platbenzi, table, bare – care pot determina in anumite imprejurari ranirea persoanelor.

Pe de alta parte, la nici unul din mijloacele de transport verificate nu au fost gasite dispozitive pentru urcarea carucioarelor persoanelor cu handicap, copii, varstnici sau bolnavi. In urma controalelor efectuate a fost suspendata circulatia cate unui autobuz apartinand fiecarei societati.

Referitor la autogari, atat cea din Bistrita cat si cea din Nasaud au licente de executie eliberate de ARR, iar termenul de valabilitate al acestora nu a fost depasit.

Numai ca, la autogara din Bistrita nu exista spatii separate pentru biroul de informatii si pentru casa de bilete si abonamente, ambele functionand in aceeasi incapere. Spatiul destinat depozitarii bagajelor are o suprafata de 5 mp fata de minim 100 de mp cat este indicat.

De asemenea, sala de asteptare nu are scaune, cum ar fi normal, ci numai banci de lemn. Personalul din autogara nu poarta uniforme de serviciu.

Nu exista o tabla special confectionata pe care sa fie inscrise plecarile si sosirile in locul acesteia existand un suport de carton inramat pe care sunt scrise plecarile si sosirile, dar nu sunt indicate preturile biletelor de calatorie. La fel si pentru autogara din Nasaud.

In ambele autogari nu se respecta normele sanitare in vigoare in ce priveste colectarea reziduurilor solide, la fel nu exista incaperi sau platforme impermeabilizate pentru depozitarea recipientilor de colectare a reziduurilor solide.

In nici una din cele doua autogari nu exista puncte de alimentare cu apa pentru calatori realizate din maateriale inoxidabile, asa cum prevad normele sanitare in vigoare.

In unele autobuze ale celor doua societati nu este afisat la loc vizibil numele conducatorului auto, iar in unele autobuze nu era afisata denumirea operatorului de transport.

La nici unul din operatorii de transport verificati nu au fost gasite registre in care sa fie consemnate reclamatiile primite de la consumatori si modul de solutionare al acestora.

Cu alte cuvinte, firma viceprimarului Iliesi – care se lauda cu cele mai jalnice conditii de transport – are toate sansele sa castige trasee importante pe o perioada de 3 ani cu putin ajutor venit din partea unui om al PD Bistrita-Nasaud sustinut pentru a ajunge in aceasta functie importanta de maestrul aranjamentelor – deputatul Ioan Oltean.

Filipoiu nu vrea sa deschida ochii

Contactata telefonic, Doina Filipoiu, director al Directiei de Licente si Autorizari din cadrul Autoritatii Rutiere Romane, a recunoscut ca aplicarea noilor norme metodologice reprezinta responsabilitatea sa ca si functie, dar considera ca accesul la licitatia din 3 iunie a fost liber pentru oricine indeplineste conditiile stabilite la nivel national.

Filipoiu sustine ca este nevoie ca operatorii de transport autorizati sa detina o anumita baza materiala si un grad de confort, necesare in primul rand pentru protejarea pietei, si ca operatorii mici sunt liberi sa se asocieze in vederea achizitionarii unor pachete de trasee.