Impactul naucitor a azvarlit masina la peste 15 metri distanta. Dupa zgomotul asurzitor al fierului stalcind fierul, pe strada s-a lasat linistea. In aer mirosea a moarte.

Doi oameni din masina zdrobita de bolidul ucigas au fost transformati intr-o masa de carne sangeranda iar al treilea se zbatea intre viata si moarte. Scena de cosmar a accidentului produs de ordasla ex-directorului Interoil a socat intreaga urbe. Dosarul, vechi de doi ani, a ajuns, in sfarsit, pe masa judecatorilor.

Sforile trase de clanul Vuscan n-au folosit la mai nimic. Familiile celor trei oameni care si-au pierdut viata in tragicul accident din acea noapte rece de septembrie sunt decise sa faca totul pentru a li se face dreptate.

Noaptea fatala

Trei oameni au murit in urma accidentului petrecut in noaptea de 11 spre 12 septembrie 2003, la intersectia strazilor Republicii cu Muzeului din Oradea. O limuzina BMW a lovit in plin un Ford Orion, inmatriculat in Ungaria, transformandu-l intr-un morman de fiare contorsionate.

La volanul BMW-ului, nimeni altul decat fiul lui Coriolan Vuscan, ex-directorul Interoil Oradea, un pusti de bani gata. Accidentul a socat opinia publica oradeana prin gravitatea sa.

Politistii rutieristi care au anchetat circumstantele producerii tragediei au declarat ca, judecand dupa primele cercetari efectuate la fata locului, vinovat de producerea accidentului ar fi Karsai Stefan (33 ani) din Gherla, soferul de pe Ford. Adica mortu-i de vina.

Conform afirmatilor acestora, Karsai, care se afla la volanul unui Ford Orion inmatriculat in Ungaria, cu nr C-BO 423, ar fi virat fara sa se asigure, spre stanga, dinspre strada Republicii pentru a intra pe strada Muzeului, neacardand prioritate de trecere BMW-ului Cabrio condus de Horea Vuscan.

„Au fost mai multe circumstante nefaste care au condus la producerea accidentului", declara atunci comisarul Valentin Panescu, ofiter specialist in cadrul Serviciului Politie Rutiera (SPR) Bihor, unul dintre politistii care au anchetat la fata locului teribilul accident.

„Era noapte, ploua marunt, soferul de pe Ford a taiat calea BMW-ului dar si Vuscan avea viteza mare. Urmele de franare ale limuzinei, care venea dinspre Gara Centrala, au fost foarte lungi", a mai spus Panescu.

Avand o viteza cu totul exagerata pentru traficul din oras, bolidul condus de „fantele de bani gata" a izbit in plin Fordul, proiectandu-l pe trotuar, unde s-a oprit intr-un gard de beton, dupa ce, datorita fortei izbiturii, a rupt un stalp cu indicator de circulatie.

In urma coliziunii extrem de violente, soferul Fordului si pasagerul din dreapta, Fulop Stefan, au murit pe loc, iar pasagerul de pe bancheta din spate, Tőrők Stefan, a fost grav ranit.

Transportat de urgenta la spital, dupa ce a fost scos cu mare greutate din caroseria contorsionata a masinii de echipajul Serviciului Mobil de Urgenta, Resuscitare si Descarcerare Bihor, acesta din urma a murit la scurt timp dupa internare.

Dovezi „spalate"

Pustiul lui Vuscan a scapat cu leziuni minore, datorita sistemului de protectie air-bag. Cu toate ca politistii au declarat inca din primele minute de la producerea evenimentului ca vinovat a fost sofer de pe Ford, cativa martori oculari au afirmat ca tanarul Vuscan era intr-o evidenta stare de ebrietate.

„L-am vazut cand l-au scos ca se clatina vizibil. Am crezut ca din cauza socului, dar m-am apropiat de el sa vad masina si putea a alcool" a spus G.I., unul dintre barbatii care a vazut coliziunea si a ramas apoi o vreme la locul accidentului. Lucru nedovedit oficial.

Cu toate ca acuzatiile au fost sustinute de chiar unul dintre amicii odraslei lui Coriolan Vuscan. Este vorba despre un tanar care, sub protectia anonimatului, a declarat ca, in seara cu pricina a stat chiar la masa cu Horea Vuscan la discoteca "No Problem" si ca au baut „cateva pahare" impreuna.

Aceeasi sursa, care s-a ferit ca dracu’ de tamaie ca declaratiile sale sa ajunga subiect de discutie pentru politisti, a le-a spus, a doua zi dupa accident unor jurnalisti din presa oradeana, chiar ca „Horea nu numai ca bause, luase si ceva prafuri".

Intr-o alta ordine de idei, Horia Vuscan este cunoscut in urbe ca un mare amator de escapade pe sosea dupa ce ingurgita cantitati apreciabile de alcool. Dupa accident, Vuscan jr. a fost condus la spital, pentru recoltarea de probe biologice si stabilirea alcoolemiei.

In mod suspect, zile la rand, rezultatele alcoolemiei nu au fost date publicitatii. Dupa care, rezultatele au relevat o alcoolemie de-a dreptul suspect de mica.

Potrivit declaratiei de la acea vreme a comisarului sef Gheorghe Tudor din cadrul Serviciului Rutier al IJP-Bihor, in urma examinarii cu aparatul alcooltest, s-a constatat ca Horia Vuscan a avut o alcoolemie de 0,008 la mie. „Aceasta este o valoare atat de mica, incat este nesanctionabila" a spus Tudor.

„E ca si cum ar fi baut o suta de grame de bere cu o ora-doua inainte de producerea evenimentului. In sange, conform rezultatelor primite dupa efectuarea probelor biologice, nu i s-a depistat alcool. Cauza producerii accidentului o reprezinta neacordarea prioritatii din partea soferului masinii cu numar de Ungaria"a mai spus politistul. Tudor nu a putut ascunde ca tanarul circula cu o viteza excesiva.

„Daca a circulat cu peste 50 de km/ pe ora, conform legii, e pasibil de o simpla contraventie. In cauza se efectueaza o expertiza tehnica. Expertul va stabili, in functie de gravitatea si profunzimea avariilor, daca se poate vorbi de favorizarea producerii accidentului"– ii tinea partea politistul.

Oficial, nu era beat

Lucrurile nu au evoluat chiar cum dorea clanul Vuscan, care au tras cate sfori au putut sa-si scoata fiul basma curata. Prin Rechizitoriul din 23.05.2005 al Parchetului de pe langa Judecatoria Oradea, s-a dispus trimiterea in judecata a inculpatului Vuscan Horea Tudor petru comiterea infractiunii de ucidere din culpa.

Conform comunicatului de presa al Parchetului, tanarul are de dat socoteala in fata legii si, daca instanta il va gasi vinovat, risca pana la 7 ani de parnaie.„S-a retinut in sarcina inculpatului ca, la data de 11.09.2003, a condus autoturismul marca BMW cu nr de inmatriculare BH-69-NFS pe strada Republicii din Oradea, avand directia de mers spre Bdul Magheru" se scrie in actul emis de procurori.

In jurul orelor 23.50, inculpatul a ajuns in apropiere de intersectia strazii Republcii cu strada Muzeului, intersectie in care autoturismul condus de acesta a intrat in coliziune cu autoturismul marca Ford Orion cu nr de inmatriculare C-B0423, condus de Karsai Stefan, care a initiat manevra de virare spre stanga, de pe strada republcii, pentru a-si continua deplasarea pe strada Muzeului.

S-a stabilit ca a avut loc un impact puternic intre partea frontala a autoturismului BMW condus de inculpat si partea laterala dreapta a autoturismului Ford. In urma impactului, autoturismul Ford a fost proiectat pe trotuarul din partea dreapta a strazii Republicii.

In urma accidentului, numitii Karsai Stefan, Filep Stefan si Tőrők Stefan, pasageri in autoturismul Ford, au suferit leziuni grave care au provocat decesul acestor persoane la fata locului.

Accidentul a avut loc pe timp de noapte, in conditii de ploaie marunta, pe un sector de drum in aliniament, acoperit cu covor asfaltic ud, in stare buna. Iluminatul public functiona in zona producerii accidentului. Din analiza probelor biologice recoltate a rezultat ca numitul Karsai Stefan nu a avut alcoolemie.

Inculpatul Vuscan Horea Tudor a fost testat cu aparatul alcooltest care a relevat o concentratie de 0,08 mg/litru alcool pur in aerul expirat. Inculpatul a fost condus la o unitate spitaliceasca, unde i s-au recoltat probe biologice in vederea stabilirii alcoolemiei.

Din analiza primei probe sangvine a rezultat o alcoolemie de 0,00 gr/mie, iar din analiza celei de-a doua probe sangvine a rezultat o alcoolemie de 0,00 gr/mie".

Mortu-i de vina!

Dar tendinta unora dintre anchetatori de a-l scoate basma curata pe baiatul fostului mahar de la Interoil nu se opreste aici.

„Din concluziile expertizei tehnice auto rezulta ca autoturismul condus de inculpat avea o viteza de deplasare de 72 km/ora iar autoturismul condus de victima Karsai Stefan s-a deplasat cu viteza de 19 km/ora".

In rechizitoriu se recunoaste, totusi, ca daca acesta ar fi condus mai incet, accidentul nu s-ar fi produs. „S-a aratat ca, daca inculpatul ar fi incetinit pana la viteza de 60 km/h, autoturismul condus de victima ar fi iesit din raza traiectoriei invinuitului.

Expertiza a concluzionat ca accidentul putea fi evitat daca inculpatul s-ar fi deplasat cu viteza de 50 km/h, situatie in care producerea coliziunii dintre autovehicule s-a datoriat depasirii limitei maxime de viteza pe acel sector de drum"– se mai spune in comunicatul Parchetului.

In timp ce expertul angajat de familiile celor trei victime indica faptul ca BMW-ul lui Vuscan rula cu o viteza cuprinsa intre 108-119 km/ora, expertul angajat de soferul criminal zice ca masina clientului sau at fi avut, in momentul impactului, o viteza de 45,8 km/h.

Suspect de ciudat, dar niciunul dintre rezultatele anchetei nu-l incrimineaza la modul direct pe tanarul care a ucis trei oameni. Dupa cum era de asteptat, partile au solicitat o noua expertiza.

Care, in mod incredibil, concluzioneaza ca „nu exista cauzalitate intre viteza autovehiculului si producerea accidentului, deoarece viteza ar fi doar o conditie favorizanta asupra rezultatului socialmente periculos al accidentului" si ca producerea accidentului putea fi prevenita daca Stefan Karsai ar fi acordat prioritate bolidului condus de Vuscan. Cu alte cuvinte, mortul e de vina!

La orizont: zeghea

Dupa contestatii vehemente depuse de ambele parti, s-a dispus efectuarea unei alte expertize, la Institutul National de Expertize Criminalistice Bucuresti. Expertiza care stabileste clar vinovatia individul care a curmat trei vieti. In cel ce urmeaza, citam cele mai edificatoare fragmente din concluziile expertizei.

„Numitul Karsai Stefan a declansat producerea starii de pericol in momentul in care a initiat manevra de virare spre stanga si autovehiculul a depasit axa drumului. Din analiza efectuata, a rezultat ca autoturismul condus de inculpat a avut, in momentul impactului, o viteza de aproximativ 82 km/ora, iar autoturismul condus de Karsai, circa 20 km/h.

Din materialul probator aflat la dosarul cauzei rezulta ca Vuscan Horea Tudor este vinovat de producerea accidentului, deoarece a incalcat mai multe norme care reglementeaza circulatia pe drumurile publice si a avut o conduita imprudenta, generand o stare de pericol pentru traficul rutier, concretizata in producerea accidentului si uciderea numitilor Karsai Stefan, Filp Stefan si Tőrők Stefan.

Astfel, inculpatul Vuscan Horea Tudor a incalcat prevederile art. 35 din OUG 195/2002, privind asigurarea fluentei si sigurantei circulatiei, precum si prevederile art.1 din Regulamentul privind aplciara OUG 195/2002, care obliga participantii la trafic sa se deplaseze pe drumul public astfel incat sa nu constituie un pericol pentru circulatia rutiera.

Inculpatul a imprimat autoveiculului pe care-l conducea o viteza excesiva raportat la faptul ca era noapte, pe timp ploios, care afecta vizibilitatea si intr-o intersectie semaforizata, in care functiona lumina galben intermitent. Viteza de 82 km/h este o viteza excesiva raportata la conditiile meteorologice si de trafic.

Inculpatul a incalcat prevederile art. 48, alin. 1 din OUG 195/2002, care prevede ca trebuia sa respecte regimul legal de viteza, astfel incat sa poata efectua orice manevra in conditii de siguranta.

De asemenea, a incalcat prevederile art. 154, alin. 1 din Regulamentul pentru aplicarea OUG 195/2002, conform carora soferii sunt obligati sa respecte viteza maxima admisa pe sectorul de drum pe care circula, precum si cea impusa de mijloacele de semnalizare. Conform art.155, alin 1 din acelasi act normativ, limita maxima de viteza in localitati este de 50 km/h, fapt ignorat de invinuit.

Potrivit art.85, alin 2 din Regulamentul pentu aplicarea Oug 195/2002, semnalul galben intermitent permite trecerea, cu respectarea semnalizarii rutiere si regulilor de circulatie aplicabile in acel loc si cu rexpectarea normelor de cinduita rpeventiva, deoarece este un semnal cu caracer de avertizare. Inculpatul a ingirat, de asemenea, si normele de conduita preventiva.

Dosarul lui Horea Vuscan se afla acum pe rolul Judecatoriei Oradea. Ramane de vazut daca banii si relatiile tatalui sau vor atarna mai greu in balanta Justitiei decat probele care il indica vinovat. Familiile victimelor si opinia publica asteapta sa se faca dreptate.