Judetul Mures este al patrulea din tara ca numar de masini pe cap de locuitor. Traficul rutier imbacsit si agitat ii obliga pe targumureseni sa inhaleze peste 27 de tone de praf si peste o tona de plumb in fiecare zi. Sanatatea muresenilor este in pericol.

Cei mai expusi la efectele negative ale poluarii sunt copiii si femeile gravide.

In ultimii ani, Muresul a ajuns pe locul al patrulea la nivel de tara ca numar de masini pe cap de locuitor, dupa Bucuresti, Cluj si Timisoara.

Departe de a reprezenta un semn de prosperitate, pentru ca majoritatea acestora sunt "vechituri" aduse de prin cimitirele de masini ale Europei, numarul mare de autoturisme care circula zilnic prin oras sau il tranziteaza creeaza o poluare ale carei dimensiuni sunt greu de imaginat.

Praf cu tonele, copaci ioc

In fiecare zi, targumuresenii inhaleaza - potrivit estimarilor facute de asociatiile pentru protectia mediului care activeaza in oras - 27,3 tone de praf si 1,25 de tone de plumb.

Pentru ca parcul auto este vechi, doar un mic procent fiind reprezentat de masini noi, care respecta normele europene in materie de poluare, noxele produse sunt mult peste nivelul admis.

De altfel, chiar daca si in Romania exista un set de reglementari menite sa limiteze emisia de noxe, de foarte multe ori certificatele de conformitate se obtin de la service-urile autorizate sa faca inspectii tehnice destul de usor, aceste detalii fiind lasate la urma si considerate mai putin importante.

Poluarea produsa de masini inseamna emisii de plumb, folosit ca aditiv in benzina, monoxid de carbon, dioxid de carbon precum si alte gaze nocive.

Pentru a va face idee despre dimensiunile acestui fenomen, trebuie amintit ca la o tona de benzina consumata se emit aproximativ 10 kg de dioxid de sulf, 15 kg de oxizi de azot si 400 kg de monoxid de carbon.

Un alt aspect esential in viata oricarui oras este vegetatia, care neutralizeaza o mare parte a acestor noxe. Din pacate, la Targu Mures vegetatia din zona urbana s-a redus foarte mult calitativ, autoritatile preferand sa puna accent pe estetic.

"Sunt frumoase aceste specii ornamentale care ne impodobesc orasul, dar pentru reducerea noxelor sunt necesare perdele vii. O tripla perdea de ierburi, arbusti si arbori ar reduce cu pana la 70% noxele emise de masini", spune Szakacs Laszlo, vicepresedintele Asociatiei pentru Protectia Mediului si a Naturii "Rhododendron".

Ba mai mult, Primaria a elaborat un proiect de constructie a unei sosele de centura - care, fie vorba, nu ar rezolva cu nimic problema traficului in municipiu - in care se prevedea taierea unei suprafete destul de insemnate de padure din zona Platoului Cornesti.

Cum ne apara autoritatile?

Chiar daca Primaria a plantat in acest an 12.000 de arbori si 20.000 de arbusti, vor trece 25 de ani pana cand acestia vor deveni maturi si vor putea ajuta la aerisirea orasului. Arborii pot imbunatati umiditatea aerului cu sapte procente, reducand mult si radiatiile solare.

Daca un zid de caramida reduce cu doar 10 decibeli poluarea fonica, perdeaua tripla de vegetatie reduce de trei ori mai mult. "Trebuie regandita politica de trafic. Pentru calitatea aerului si sanatatea noastra nu este important esteticul.

Este important ca taierile si plantarile de arbori sa se faca in paralel, pentru a avea o continuitate", apreciaza Szakacs Laszlo.

Arborii au rol de filtrare a aerului de gaze toxice, iar importanta lor este mare langa drumurile circulate de autovehicule, in jurul fabricilor. Langa drumul european E 60, in vecinatatea Azomures, arborii nu au rezistat.

"Monoxidul de carbon care se aduna la sol este nociv pentru organism, reduce numarul de globule active din sange, iar pe termen lung provoaca ameteli si alte stari de rau.

Iar fumul care rezulta din arderea motorinei si a benzinei contine, toata lumea stie asta, substante cancerigene", spune Varga Istvan, presedintele asociatiei Pro Biciclo Urbo.

Un drum ocolitor, care sa scoata Targu Muresul de pe culoarul de trafic greu reprzentat de E60, o mai mare atentie acordata verificarii emisiilor poluante in momentul cand se realizeaza verificarea tehnica ar putea duce la reducerea efectelor daunatoare reprezentate de noxele produse de masini.

Si, de ce nu, un simt civic mai pronuntat. Poate ca intr-o buna zi se va intelege si in Romania ca cei din tarile civilizate nu folosesc bicicletele pentru ca sunt nebuni, ci pentru ca stiu ca astfel isi protejeaza viata.