Pana la proba contrarie, fostul teren de camping de la Valea Strajii a fost condamnat la disparitie.

De la bun inceput trebuie precizat faptul ca este necesar ca Drumul National 17 care leaga Transilvania de Moldova sa fie refacut si ar fi bine ca acest lucru sa se finalizeze cat mai repede. De asemenea, lucrarile inseamna angajari din randul locuitorilor zonelor prin care trece drumul.

Probabil mai sunt si alte beneficii pe care le aduc lucrarile, dar atunci cand legile romanesti sunt incalcate, chiar si sub acoperirea interesului national, cineva trebuie tras la raspundere.

Ashroich Romania a castigat licitatia pentru reabilitarea Drumului National 17 pe portiunea de 25 de kilometri dintre localitatea Tureac si limita dintre judetele Bistrita-Nasaud si Suceava. Pentru aceste lucrari, consortiul israelian va primi aproximativ 850 de miliarde de lei.

Consortiul Ashroich Romania este format din firmele israeliene JV Roichman Bros (Shomron) Infrastructures 1993 si Ashtrom International Ltd. Ashroich. A fost infiintat in luna februarie a anului 2003 si are sediul central la Bucuresti. Unul dintre cele mai nefericite evenimente din istoria firmei a avut loc anul trecut in Constanta.

In 27 aprilie 2004 angajatii consortiului israelian efectuau lucrari de asfaltare intr-una din intersectiile din Constanta. In momentul in care se strangeau semnele de circulatie din locurile unde se terminase asfaltarea, mecanicul unui utilaj l-a acrosat si calcat pe un angajat care a decedat la scurt timp dupa producerea accidentului.

Medicii din ambulanta sosita la fata locului nu au putut face altceva decat sa constate decesul celui care fusese angajat ca si inspector de teren.

Valea Strajii, luata cu asalt

La Valea Strajii consortiul israelian a ocupat cea mai mare parte a spatiului de pe malul drept al raului Bistrita. Locul care pana mai ieri era o oaza de liniste si verdeata pentru bistriteni, a devenit acum un parc industrial prin amplasarea bazei de productie a constructorului israelian.

Spatiul a fost nivelat, au aparut ca din senin mai multe cladiri industriale, incluzand aici si statia de asfalt, totul facut fara nici o grija fata de mediul inconjurator.

Intrebarea cea mai importanta este la cat timp dupa finalizarea lucrarilor si desfiintarea bazei isi vor reveni terenurile de la Valea Strajii. Pentru baza de productie de aici, israelienii au inchiriat de la Primaria Tiha Bargaului o suprafata de cateva sute de metri patrati in luna martie a anului 2005.

In ultima vreme, la Valea Strajii se pregateste terenul pentru inca o baza de productie. Consortiul israelian nu pare a avea nevoie de autorizatie de constructie, atata vreme cat se ascunde in spatele unei lucrari de interes national.

In acelasi timp, credem ca ar fi fost esentiala realizarea unui studiu de impact asupra mediului al lucrarilor in primul rand, inainte de ridicarea statiei de asfalturi.

Oricat de avansata ar fi tehnologia moderna, o statie de asfalt ramane o importanta sursa de poluare, ca sa nu mai vorbim de praf si de rezidurile lasate in urma tuturor utilajelor necesare. Singurul proiect care si-a finalizat parcursul la Agentia Judeteana de Protectia Mediului a fost cel de organizare a santierului.

Actualmente consortiul israelian trebuie sa realizeze un studiu de impact asupra mediului, care sa fie depus la AJPM iar apoi supus unei dezbateri publice. Trebuie reamintit faptul ca acordul de mediu este unul dintre avizele necesare pentru obtinerea autorizatiei de constructie.

La ora actuala, asa cum se poate vedea cu ochiul liber, santierul de la Valea Strajii a avansat mai mult decat trebuia.

Israelienii deruleaza contracte de sute de milioane de euro

Firma israeliana JV Roichman mai beneficiaza de un contract avantajos cu statul roman, pentru realizarea unui tronson din viitoarea autostrada Bucuresti - Brasov, firma primind si de aici 181 de milioane de euro.

Roichman si-a mai incercat norocul si la o licitatie care a avut ca obiect asfaltarea a 288 de strazi din municipiul Cluj-Napoca, dar nu a reusit sa puna mana si pe acest contract. La acea licitatie JV Roichman &Ashtrom a primit la capitolul experienta similara doar 8 puncte.

Propunerea tehnica a fost punctata cu maxim, iar programul calitatii a primit doar sapte puncte. In total, 25 de puncte pentru israelieni.

Compania nu avea in nici una din lucrarile prezentate unele din cantitatile minime cerute prin caietul de sarcini si nu avea nici lucrari similare pe strazi, ci doar doua pasaje si o intersectie la nivel.

La calitate, isrelienii au lasat de dorit, fiind depunctati pentru lipsa de proceduri tehnice pentru dalaje, cat si pentru resurse umane, intrucat cei cinci responsabili tehnici cu executia nu sunt angajati ai firmei, iar din cei patru angajati de la Controlul calitatii doar doi sunt platiti de JV Roichman.

Se pare ca pentru municipalitatea clujeana, JV Roichman nu a fost atat de atractiv ca pentru cei de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, care le-au dat pe mana doua contracte majore. Valoarea contractului era de peste 50 milioane de euro.

Cele doua companii israeliene unite in consortiul Ashroich Romania se inteleg foarte bine cu firma franceza de consultanta Scetaroute. Dintre fostele tari aflate dupa Cortina de Fier, Ungaria, Polonia si Cehia au filiale Scetaroute. Europa de Vest, SUA, Asia si America de Sud sunt, de asemenea, gazde Scetaroute.

O alta lucrare a firmei Roichman, in joint-venture cu Ashtrom, pentru autostrada Bechtel, a fost inclusa in scandalul declansat de Guvernul Tariceanu privind anularea contractelor fara licitatie atribuite de PSD.

Ashtrom – Roichman a primit cadou un contract de 181 milioane de euro, alaturi de Vinci si Strabag, alte doua companii favorizate in proiectul al carui antreprenor general este Bechtel.

Politica drumurilor

Guvernantii PSD au preferat varianta unui parteneriat public-privat, care permite selectia contractorului doar in baza caietului de sarcini.

Astfel, Roichman si Scetaroute se intalnesc din nou acum, in cazul reabilitarii drumului care face legatura dintre Ardeal si Bucovina: francezii, in calitate de consultanti si proiectanti, israelienii in calitate de constructori, ambele impartind aceeasi paine calda romaneasca.

Lucrarile ar trebui sa fie terminate in 36 de luni, adica in trei ani de la semnarea contractelor, dar abia de cateva saptamani se pot vedea semne de viata. Roichman Romania SRL figureaza ca mare datornic catre statul roman, la pozitia 447, pe site-ul Guvernului Romaniei.nConducerea firmelor Ashtrom Group si Roichman Bros. Ltd. se afla in relatii apropiate cu ministerul de resort israelian, precum si cu cel roman.

In 2002, cu ocazia vizitei oficiale in Romania a unei delegatii conduse de ministrul israelian al Transporturilor, Ephraim Sneh, acesta s-a intalnit cu omologul sau roman, Miron Mitrea.

Din delegatia israeliana faceau parte si o serie de oameni de afaceri, printre altii aflandu-se si Haim Giron, presedinte si director general Ashtrom Group, si Jacob Roichman, presedintele Roichman Bros. Ltd. In Romania sunt inregistrate trei firme Roichman: Roichman Bros (Shomron) Romania SRL, Roichman Bros (Shomron) Ltd. Israel – SRL Sucursala Bucuresti si Roichman Romania SRL.

Prima functioneaza din 2000 si a avut in fiecare an de atunci datorii de peste 50 miliarde lei, cea de-a doua fiinteaza din 1999, dar nu are depus nici un bilant contabil, iar Roichman Romania SRL a fost inregistrata din 10 noiembrie 2000.

In anul urmator firma a avut datorii de 315 miliarde lei si pierderi de 5 miliarde lei, in 2002 a avut datorii de 369 miliarde lei, dar profit de 1,9 miliarde lei, iar in 2003 – datorii de 255 miliarde lei si profit de 7 miliarde lei.