Pasionatii de alt fel de automobile au creat cele mai apreciate ”masini mutant”, adevarati monstrii sacri pe patru roti

Si femeile intorc capul. Iar daca reprezentantii sexului tare se uita dupa femei, acestea din urma se dau pe spate, si la propriu, si la figurat, dupa masini tari.

E clar ca nu dupa orice fel de masini. Cele dupa care mor femeile, numite in jargon de strada „aspiratoare de femei”, sunt masinile modificate, cunoscute drept tuning-car.

Adevarate bijuterii pe patru roti care nu prea aduc cu originalul ci par desprinse mai mult din creatiile vreunui designer cu o creativitate „saltareata”.

Tuning-car a devenit un adevarat fenomen in Oradea. Modificarea masinilor a prins in Romania relativ tarziu, comparativ cu tarile europene unde antreneaza o mare masa de iubitori de automobile, insa isi gaseste tot mai multi adepti.

Creativitatea celor care ”sufera” de acest hobby se materializeaza in masini de o impunatoare valoare estetica, adevarati monstri pe roti. Masini cu personalitate, prezenta scenica, enigmatice chiar, automobilele „tunate”, cum li se spune in jargon de strada, si care fac impresie peste tot.

Cand trec pe sosea, toti raman cu gura cascata uitandu-se lung dupa bolizi.

Oradea este considerata a fi capitala neoficiala a car-tuningului din Romania, pe strazile orasului intalnind mai multe masini modificate decat in oricare alt oras al tarii. Tunerii din Oradea au luat cele mai multe premii la concursurile de profil din tara. Expozitiile de tuning sunt un domeniu nou in Romania, dar din ce in ce mai dese.

Oradea detine cele mai premiate doua astfel de masini din tara. Este vorba de un Opel Calibra Cabrio si de un VW Polo. Acestea sunt cele mai cunoscute masini din oras. Impreuna, detin nu mai putin de opt premii obtinute la saloane de profil nationale si internationale.

Nebunie, extravaganta sau atitudine?

In Oradea, istoria fenomenului car-tuning e relativ scurta. Asta daca lasam de-o parte kitch-urile, vechi de cand lumea - CD-uri la oglinda retrovizoare, oua Kinder atarnate pe antena radioului si numele scris cu litere cat mai mari pe luneta. Baieti pasionati de masinile lor au existat intotdeauna.

Doar cei care au avut curajul sa mearga mai departe decat o lustruire amanuntita au devenit tunerii de azi.

Aplicarea unor spoilere, eleroane, jante spitate, tobe de esapament de inox ori praguri cu fante pentru jeturile de aer, creaza aspectul exterior al masinii. Acestea nu au numai un rol optic, ci si unul aerodinamic. Spoilerele si pragurile redirectioneaza curentii de aer si transforma orice masina intr-una mai rapida.

Eleronul confera stabilitate si manevrabilitate. Alegerea unor jante de calitate, impunatoare, hoate de priviri, conteaza foarte mult, schimband in mare proportie aspectul masinii.

Interiorul poate fi redecorat in limita imaginatiei fiecaruia. Alegerea unui volan sport, a unui pedalier sport, a unui covor din aluminiu, transforma interiorul oricarei masini intr-un veritabil cockpit. Tot de interior tine si selectarea unui sistem audio foarte performant. Conteaza insa si felul in care sunt amplasate difuzoarele. Exista mici secrete in acest domeniu.

Tuningul la motor consta in marirea capacitatii acestuia. Inarmarea automobilului cu o herghelie de cai putere in plus, care sa zburde pe sosele luand in persiflu orice masina, se face prin trei metode: Nos, Turbo sau Chip. Sistemul Nos consta in pomparea de gaz in camera de ardere, o data cu timpul de ardere crescand si puterea motorului.

Sistemul Turbo se obtine prin aplicarea unor suflante suplimentare, care sa pompeze oxigen in camera de ardere, iar Chip-ul se refera la modificarea parametrilor motorului cu ajutorul calculatorului, dupa anumite presetari.

Bijuteriile Oradiei

Ervin Koszta este principalul exponent al fenomenului car-tuning din Oradea, fiind primul oradean care a fost premiat la un salon de tuning. Calibra Cabrio a lui Ervin este unica in Romania, fiind construita la comanda de catre firma nemteasca Horstein Berlin. Astfel de masini nu se produc in serie, doar cu comenzi speciale.

Participant la peste 11 expozitii, bolidul oradeanului a obtinut patru premii: Best Paint Job la Salonul International Tuning and Sound, Best Exterior la Advantage Motorshow 2005 Bucuresti, cea mai populara masina la Crazy Tuning IV, Oradea, si Locul II – Best Car la Power Tuning Arad.

Ervin considera ca tuningul rupe orice bariere, singura limita pe care o are este lipsa de imaginatie a omului. “Este un stil de viata, un microb, nu are limite, dar care se tine cu bani. Modifici pana ti se goleste buzunarul.” povesteste acesta.

Cert este ca la toate saloanele la care a participat, Calibra lui Ervin a atras toate privirile, pictura exterioara a modelului fiind una dintre cele mai apreciate din tara. “Totul se limiteaza la atitudine, la ceea ce ai de spus, la felul in care vrei sa fii privit. Succesul la femei este garantat”, subliniaza artistul.

Cealalta bijuterie a Oradiei este un VW Polo, modificat pana in punctul in care doar un cunoscator isi mai da seama ce model are in fata sa. Multi-premiat, automobilul a facut furori la expozitiile la care a participat.

A ocupat locul III la Power Tuning Show Arad; Best Sound la Crazy Tuning IV, Oradea; Best Interior la Advantage Motorsport 2005, Bucuresti si Best Interior la Crazy Tuning IV, Oradea.

Maniacii nu iarta nimic

Dacia, masina romanului prin excelenta, pare a nu fi cea mai indragita de catre tuneri. Sunt insa si exceptii. Un oradean, Horica Maior, a decis ca si Dacia prezinta un oarecare potential tuning. Astfel, a investit o suma mare de bani pentru a-si satisface hobby-ul. Mania costa.

Astfel, in acest moment, detine cel mai puternic sistem audio instalat pe o Dacia, capabil de a scoate o putere de 1200 W. In acelasi timp, nemultumit de capacitatea motorului, i-a ridicat puterea pana la 82 de cai. Inca nesatisfacut, s-a hotarat sa monteze o cutie de viteze in 6 trepte.

„Vor urma spoilerele, eleronul si pragurile”, spune el. “Nu exista un anumit punct unde ma voi opri. Oricat as face, tot vreau mai mult” marturiseste Horica.

Pasiune nascuta din dragoste

Tuningul defineste, in sens larg, dragostea pentru masina ta si pentru senzatiile tari pe care ti le poate oferi. Asta, cu conditia sa stii ce sa faci cu ea. Pentru ca tuning nu inseamna doar simple modificari aduse masinii, ci este arta de a inzestra automobilul cu o anume personalitate.

De la car-kit-ul exterior si pana in inima motorului, masina poate fi schimbata radical. Depinde de ce se vrea. Pot fi mai multi cai putere decat ar crede cineva ca este posibil, interior din piele alba, spoilere si eleroane, sisteme performante de esapament, suspensii sport, etc.

Acestea sunt doar o mica parte din elementele care dau nastere unui tuning adevarat. Totul tine de atitudinea pe care o ai si de felul in care vrei sa fii privit.