Informatiile publicate de ZIUA de Cluj referitoare la colapsul afacerii MTS Leasing au fost detaliate in cursul ultimelor zile de presa centrala. Membrii familiei Metzen, patronii MTS Leasing, au fugit in Germania, iar clientii societatii se asteapta la o teapa de zile mari, estimata la peste 100 de milioane de euro.

Asa cum precizam, cheia acestei afaceri este fostul consilier al societatii, rusul Calin Armen, implicat in vanzarea Bancii Unirea catre un grup obscur de afaceristi rusi conectati la structurile KGB de dinainte de 1989. Armen este acuzat de familia Metzen ca ar fi fugit cu banii companiei, declansand, astfel, criza.

Impactul dezastrului societatii de leasing imobiliar loveste si Clujul, unde prin banii MTS trebuiau construite un parking, in colaborare cu Primaria Cluj-Napoca, si un cartier de blocuri rezidential.

Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie a aflat cine sta de fapt in spatele MTS Leasing. Conexiunile sunt extrem de interesante si duc inevitabil spre spatiul ex-sovietic. Sediul companiei MTS din Bucuresti este pustiu. Peste tot bate vantul, iar spatiile de birouri arata de parca au fost evacuate contra cronometru.

Este exact senzatia lasata cu ocazia altei tepe imobiliare, data acum trei ani de Compania Populara de Leasing (CPL), care "companie" are legatura directa cu MTS. Patronul CPL, Calin Armen, fost Armen Eduardovici Gouchtchian, a fost pana zilele trecute consultantul MTS Leasing. El a disparut din tara o data cu patronii germani.

Armen a petrecut mai bine de un an in inchisoare, din cauza neregulilor financiare pe care le-a gestionat la CPL. Scenariul e acelasi, o multime de clienti au platit avansul la diverse contracte de leasing, dar nu au mai primit finantarea promisa.

Conform listingului telefoanelor date de catre Armen din sediul CPL, chiar inainte sa evacueze firma si sa fie arestat, aproape zilnic acesta apela postul telefonic al lui Theo Metzen din Germania, post telefonic la care acum ar trebui sa raspunda cineva de la firma MTS.

Mai mult decat atat, site-ul MTS din Romania este inregistrat la aceeasi adresa unde un alt asociat al lui Armen si-a deschis o firma de leasing. La aceeasi adresa din Bucuresti, Mihai Bravu 62, a functionat firma Eltana, dupa care a aparut si firma MTS Leasing. Eltana apartine lui Anatol Bakajef, presupus ofiter KGB, un rus cu cetatenie germana, care a incercat diverse afaceri si in Romania.

Toate acestea demonstreaza ca Bakajef, Metzen si Armen fac afaceri de mai multi ani impreuna, mult inainte ca MTS sa fie pus pe picioare.

Afaceri cu armament si subtante radioactive

Probabil ca datorita relatiilor stranse cu fostele state sovietice, Theo Metzen a intrat si in domeniul intermedierii de metale rare. Inainte de a infiinta MTS in Romania , numele lui Theo Metzen se afla pe diverse site-uri unde oferea la vanzare osmiu 187, substanta folosita si in industria militara, in domeniul nuclear.

Informatia a fost confirmata de catre Benedict, fiul lui Theo Metzen, care sustine ca, la acel moment, tatal sau doar cerceta piata si nu a facut nici o intermediere cu osmiu.

Mai mult, exista informatii ca cei trei, Metzen, Armen si Bakajef, au pus la punct la Bucuresti, in 2003, impreuna cu alti oameni de afaceri rusi, exportul catre Kinshasa (Congo) al unui transport de rachete, export intermediat de la Bucuresti de catre Omar Hayssam.

Conform acestor informatii, Hayssam a asigurat obtinerea unui certificat de end-user curat (export armament), din afara tarilor aflate sub embargou. Congo se afla sub embargou in ceea ce priveste importul de armament, din cauza conflictelor sangeroase care macina regiunea de mai multi ani.

Conform unor surse din serviciile secrete, Metzen a activat in BND (Serviciul de Informatii Extern al Germaniei Federale), iar Bakajef a avut un rang inalt in serviciile secrete sovietice, in domeniul economic.

Metzen, amenintat cu moartea

Fiul lui Theo Metzen, Benedict, este singurul care a acceptat sa vorbeasca despre complicatiile afacerii MTS. El sustine ca a lucrat cu Armen in Germania , la firma MTS, pana acum trei saptamani. Armen a disparut fara urma, impreuna cu cateva sute de mii de euro din conturile MTS.

Benedict spune ca Armen este cel care a avut ideea de a pune pe picioare MTS Leasing si ca a lucrat in firma de la bun inceput, pana la 1 iulie. Benedict il acuza pe Armen ca a pus la cale o adevarata conspiratie, pentru a-si acoperi fuga. "Fratele meu, Matthias, a primit in saptamana precedenta amenintari cu moartea. Erau oameni care l-au sunat si i-au spus sa aleaga intre bani sau 9 mm.

Atunci, Armen a insistat ca Matthias sa paraseasca de urgenta Romania. Am aflat ca tot Armen a stat in spatele primului articol de presa din Romania, cel care a declansat isteria. Armen a vrut sa aduca MTS in aceasta situatie", a declarat Benedict Metzen. Armen ar fi incasat o multime de bani negri, de la constructorii cu care lucra MTS, pentru a face plati.

Benedict sustine ca tatal sau este o victima si ca este un tip foarte credul si ca nu a stiut nici un moment despre trecutul infractional al lui Armen. Surse colaterale, care au fost prezente la sediul MTS din Germania acum doua saptamani, au declarat pentru ZIUA de Cluj ca au asistat la o cearta dintre Theo Metzen si Armen.

Unul dintre agentii MTS la Cluj este Daniel Dulau, patronul complexului comercial Sora. Prin societatea "Compania Tino", Dulau a intrat in parteneriat cu Primaria Cluj, pentru a construi o parcare supraterana. Deoarece MTS nu mai functioneaza, banii pentru parking nu au mai venit.

Chiar si asa, alesii locali il sprijina in continuare pe Dulau, acordandu-i acestuia inca un termen de gratie pentru a face rost de bani din alte surse decat MTS. Grija administratiei locale fata de Dulau este cat se poate de suspecta, in conditiile in care, in alte cazuri, primarul Emil Boc a stiut sa puna piciorul in prag si sa salveze Primaria de la afaceri perdante.

O alta investitie MTS pe care Dulau vrea sa o deruleze e asa numitul "ansamblu rezidential Lucian Blaga", situat in spatele benzinariei Shell de pe Calea Turzii. Aici, patronul Sora intentioneaza sa construiasca 12 blocuri de locuit. In momentul de fata, acesta a contractat lucrarile pentru trei blocuri, din care doua sunt aproape terminate.

Patronul societatii TCI, Stefan Oltean, cel care lucreaza pentru Dulau, ne-a declarat ca si-a primit pana acum banii la timp. Sursele de finantare pentru cele trei blocuri sunt atrase de la diferite banci. Celelalte noua blocuri ar fi trebuit construite pe banii MTS.

Interesant este ca beneficiarul lucrarii este societatea "Dacada", controlata de acelasi Dulau, iar vanzarea apartamentelor se face prin compania "Investerra", agentul autorizat al MTS Leasing la Cluj. Pana in prezent, spun surse de pe piata imobiliara, compania a reusit sa vanda numai 40 la suta din apartamentele din cele doua blocuri, care trebuie terminate in decembrie.

Celalalt agent MTS din Cluj, Construct Leasing, nu si-a mai platit chiria pe sediul din Piata Cipariu de doua luni, fiind pe punctul de a fi evacuat din cladire.

ZIUA de Cluj sta la dispozitia clujenilor tepuiti de MTS Leasing, pentru a detalia dedesubturile afacerii. Cei care doresc, pot contacta redactia ZIUA de Cluj pe adresa ziuadecluj@ziua.ro, si la numerele de telefon 0264-406815 sau 0727-180090