Contractul cu firma Bechtel are o cota de 15 procente din cifra de afaceri a Hidroconstructia Ardeal pe acest an. Lucrarile au fost intrerupte de o luna iar cei aproape 150 de angajati pe santierul autostrazii au fost relocati. Valoarea celor trei contracte dintre Bechtel si Hidroconstructia depaseste doua milioane de euro.

Cu toate acestea, directorul economic al Hidroconstructia, Stefan Damian, sustine ca firma nu este in pericol financiar si ca datoria de noua miliarde de lei a Bechtel catre Hidroconstructia este o datorie curenta. „Nu-i problema. Am colaborat foarte bine cu ei, nu e vina lor", a declarat Damian.

Directorul economic al Hidroconstructia recunoaste insa ca firma a cheltuit „sume fabuloase" pentru dotarea cu utilaje a santierelor si pentru forta de munca. „Am investit mult. Orice intrerupere aduce paguba. Pierdem foarte mult", a afirmat directorul economic al Hidroconstructia Ardeal.

La lucrarile autostrazii Bechtel a subcontractat catre Hidroconstructia trei componente contractuale, construirea de poduri si podete, construirea de platforme si lucrarile de betonare a pilotilor turnati in situ.

„Am cumparat o instalatie speciala din Germania pentru lucrarile la autostrada, ne-a costat 900.000 de euro si am calculat ca vom amortiza investitia in cel mult patru ani. Acum nu o mai folosim", a declarat directorul de productie al Hidroconstructia, Radu Damian.

Pentru compensarea pagubelor, Hidroconstructia a solicitat ca firma americana sa plateasca trei sferturi din salariul personalului pe intreaga perioada de intrerupere. „Verbal au agreat ideea, dar inca nu au semnat", a precizat Radu Damian, director de productie al Hidroconstructia.

Bechtel, sub talpa Companiei de Drumuri

Purtatorul de cuvant al Bechtel, Bogdan Sgarcitu, sustine ca pana acum nu a fost deblocat nici un leu pentru lucrarile la autostrada. „Deocamdata asteptam", a mentionat Sgarcitu.

Potrivit unor surse credibile, Ministerul Finantelor Publice selecteaza la aceasta data banca cu care va purta negocierile pentru un imprumut necesar continuarii lucrarilor, dupa ce recent a facut o selectie de oferte catre bancile importante.

I-am solicitat purtatorului de cuvant al Bechtel lista cu toti subcontractorii lucrarilor de constructie a autostrazii, insa nu am primit-o pana la inchiderea editiei cu toate ca solicitarea fusese emisa de trei zile. „Trebuie sa obtinem acordul Companiei Nationale de Drumuri", a afirmat Sgarcitu.

Pentru lucrarile la autostrada Bechtel are in total 21 de furnizori si subcontractori, care au lucrat cu aproximativ 500 de persoane pe santier. Alte 500 de persoane au fost angajate direct de catre Bechtel.

Dintre cei 21 de subcontractori doar patru sunt externi, este vorba de Link - Belt Construction, Paccar Inc. pentru camioane grele, Caterpillar pentru masini de constructie si instalatii, si Bukkenhave Inc.

Alti doi furnizori externi, cu contracte mai mici, sunt Kirkland Washington si Lexington Kentucky, ambii din Statele Unite.

Din informatiile pe care le detinem contractele cu furnizorii externi au fost onorate, insa purtatorul de cuvant al Bechtel nu a putut confirma ieri datele referitoare la contracte. „Datele contractelor comerciale nu le putem face publice. Asta este politica firmei", a explicat purtatorul de cuvant al Bechtel.

In schimb, intrebat de ce compania a facut publice o serie de date referitoare la companiile romanesti si nu la cele straine, Sgarcitu nu a putut prezenta nici o explicatie.