In ultimele doua luni, romanii au parte de o noua „telenovela”, in genul Caritas – Bancorex – FNI, intens mediatizata de presa. Este vorba despre proiectul cartierelor rezidentiale Europa si Lotus care a ajuns in plop dupa ce unul finantatorii firmei Impact SA si-au luat talpasita.

Nemtii de la MTS Leasing s-au retras din afacere cu bani cu tot, lasand o gaura de aproape 100 de milioane de euro. Strategia lor nu a fost deloc complicata: musca si fugi!

Romania este tara tuturor posibilitatilor. Mai nou, strainii vin in Romania sa traga tunuri de milioane de euro. Profitand de debandada legislativa si de sovaiala, uneori voita, a forurilor de verificare a activitatilor economice.

Teapa made in Germany

Firma germana MTS Leasing este inregistrata cu sediul la casa familiei Metzen, in localitatea germana Kronberg, langa Frankfurt. La aceeasi adresa mai sunt inregistrate firmele MTS Investition und Handel, din 1994, si Metzen und Partners Consultants, din 1988. Acestea din urma figureaza cu doar cinci angajati.

Proprietarul firmelor este familia Metzen, prin Theo Metzen, iar capitalul social este de 150.000, respectiv 250.000 de euro.

Deschiderea reprezentantei MTS Leasing in Romania a fost autorizata de Ministerul Economiei si Comertului in februarie 2004. La data respectiva, firma functiona in Germania de numai cateva luni, respectiv din noiembrie 2003, si avea un capital social de 25.000 euro.

Oficialii Coface Intercredit declara ca in Germania, capitalul social minim pentru infiintarea unui SRL este exact 25.000 euro.

In aceste conditii, se pune firesc intrebarea cum a fost autorizata aceasta firma pentru a-si deschide reprezentanta in Romania si a derula activitati de leasing imobiliar estimate la sute de milioane de euro, daca era infiintata de numai cateva luni? Dupa un an de activitate in Romania, capitalul MTS Leasing a fost majorat la 250.000 euro.

In anul 2004, MTS Leasing a semnat aproximativ 500 de contracte de leasing, atat pentru constructii industriale, cat si pentru constructii civile.

Compania oferea una dintre cele mai mici dobanzi pe piata leasingului imobiliar din Romania, de 5% pe an, la sold. Durata leasingului putea fi de pana la 20 de ani. Valoarea avansului era cuprinsa intre 10 la suta si 30 la suta.

Avansul trebuia sa fie de 25 de procente daca solicitantul indeplinea doar conditia de a fi proprietar al terenului si de 30% daca solicitantul dorea finantare si pentru achizitionarea terenului.

Dispunand in prezent de o structura de agenti care acoperea principalele judete ale tarii, MTS Leasing se afla in stadiul pregatitor pentru a trece la sistemul de franciza. Astfel, firma germana intentiona ca, pana la sfarsitul lui 2005, sa devina francizor pe piata romaneasca a finantarilor imobiliare.

In paralel, MTS Leasing a deschis reprezentante atat in Bulgaria, cat si in Serbia, contand pe acelasi succes ca cel inregistrat pe piata din Romania.

Pe urmele FNI

O data cu explozia in presa a scandalului cartierelor Impact, conducerea MTS Leasing, asigurata de Theo si Matthias Matzen, s-a dat la fund. Cei doi, tata si fiu, au parasit Romania.

Mai mult, in centrul scandalului s-a plasat si fosta directoare de marketing al MTS Leasing, Andreea Raclea, careia Ghiseul Bancar din Romania i-a reprodus afirmatia ca “MTS a intrat in blocaj financiar”. Ulterior, Raclea a negat afirmatia facuta.

Andreea Raclea a declarat ca, in acest moment, MTS trece printr-un moment mai dificil din cauza unor parteneri de afaceri din Romania, care nu si-ar fi onorat obligatiile. Ea a mai spus ca directorii firmei MTS, aflati acum in Germania, incearca sa remedieze situatia.

Fostul director de marketing sustine ca nu este vorba despre o escrocherie, ci de o criza ce va fi remediata.

Afacerea era simpla. Totul functiona pe un sistem piramidal. Constructorii de locuinte se declara, la randul lor, inselati, pentru ca, pana acum lucrarile au fost finantate chiar din banii lor. Benefeciarul dadea un avans, apoi o societate de constructii incepea sa ridice cladirea.

Aceasta primea banii de la MTS Leasing, pe stadii de executie, care urma sa-si recupereze investitia de la cumparator.Nu se cunoaste valoarea totala a pagubelor, dar se vehiculeaza sume intre 50 si 100 milioane de euro. Este asteptata formarea unei echipe de specialisti, care sa faca o evaluare exacta.

Victime in toata tara

Theo si Mathias Mettzen, patronii firmei MTS Leasing, si-au intins afacerile si la Targu Mures, unde au reusit sa pacaleasca 35 de persoane fizice si juridice, printre care si o banca.

Camera de Comert, Industrie si Agricultura a judetului Mures a fost cea care a asigurat intermediatul intre firma de leasing si “beneficiari”.

Pagubasii spun ca inainte de perfectarea actelor erau obligati sa gireze cu terenuri sau alte proprietati, precum si cu proiectul si autorizatia de constructie. In caz contrar, firma nu prelua contractul de finantare, iar conditiile de finantare erau net favorabile firmei germane.

Autoritatile locale muresene spun ca MTS Leasing avea si proiecte de larga anvergura.

Astfel, ei au incheiat contracte pentru francizarea afacerii cu cinci firme din Bucuresti, Cluj-Napoca si Brasov, contra unor sume de bani cuprinse intre 100 si 500.000 de euro si erau pe cale sa incheie alte trei contracte cu firme din judetul Mures.

Publicitate amagitoare

Operatiunea MTS Leasing nu ar fi avut un succes de asemenea amploare, daca nu ar fi fost insotita de o campanie publicitara extrem de agresiva. O parte importanta a acestei campanii de imagine a fost construita chiar si pe spatele actualului Traian Basescu, acesta din urma participand la doua seminarii economice organizate de MTS.

In perioada in care a activat in Romania, MTS Leasing a investit o suma colosala in publicitate. Un exemplu comparativ este elocvent. In vreme o alta firma de acelasi profil a investit suma de 70.000 de Euro in efecte mediatice care sa-si sporeasca imaginea, cei de la MTS au cheltuit peste 1.300.000 de Euro.

Imensa suma a fost investita in crearea imaginii de super afacere sigura din care nimeni nu pierde nimic. Nemtii si-au recuperat cu varf si indesat investitia si au plecat acasa cu peste 100 de milioane de euro in buzunar.

Pagubitii stau si asteapta

Culmea ironiei este ca, din cauza legislatiei romane extrem de intortocheata, clientii MTS Leasing se afla in imposibilitatea de a continua constructia imobilelor, atat timp cat contractele de leasing si autorizatiile de constructie sunt valabile.

Problema este ca acestia nici nu pot vinde terenul, nici nu pot demola imobilele a caror constructie a inceput deja. Deci stau si asteapta, Ce anume, nimeni nu stie.

Contractul de superficie incheiat de clienti cu MTS Leasing ii ofera finantatorului german drept de proprietate asupra cladirii construite si drept de folosinta asupra terenului. Astfel, clientii, pe langa teapa luata, sunt prinsi in tentaculele unei caracatite legislative.

Acestia nu au dreptul sa demoleze cladirile, deoarece se afla in proprietatea MTS si nici sa vanda terenul, acesta fiind in proprietatea statului.

Potrivit contractului de leasing incheiat de cele doua parti, nerespectarea termenilor contractuali de catre MTS Leasing nu duce la rezilierea unilaterala a contractului ci doar la plata unor penalitati.

Clauzele contractuale stipuleaza ca solutie apelarea la instanta iar in acest caz procedurile juridice se pot intinde pe durata a cel putin zece ani. O alta varianta ar fi constituirea pagubitilor in parte civila intr-un proces penal.

In aceasta situatie, avantajul ar fi ca pretentiile clientilor pot ajunge pana la executarea silita in nume personal a membrilor conducerii firmei pentru eventuale despagubiri.

Impact, teparul tepuit

Impact SA, una dintre principalele firme de constructii care a derulat contracte cu MTS Leasing confirma, intr-un comunicat de presa, ca a fost inselata de firma germana, care in ultimele doua luni nu si-a mai onorat obligatiile de plata, in ciuda somatiilor repetate.

Oficiali ai companiei au confirmat, ca este vorba de o mare teapa. Intre timp, cei care au lucrat pentru MTS (angajati si reprezentante de vinzari) incearca sa reduca amploarea crizei. Ei spun ca MTS va anunta masuri de redresare financiara a firmei.

Cartierul Europa din Oradea se vrea a fi un ansamblu de vile construite la standarde occidentale. Intins pe o suprafata de 110.000 de metri patrati, acest proiect necesita o investitie de 18 milioane de euro.

Cele 312 vile ce urmeaza a fi construite la marginea orasului dau acum mari emotii oradenilor care-si vad spulberate visele de a avea o casa in acest complex imobiliar.

Antonio Zarnescu, directorul Public Relations al firmei Impact, declara ca firma este alaturi de victimele MTS. Impact SA va acorda sprijin imediat, tuturor clientilor care au incheiat contracte de finantare cu MTS Leasing pentru achizitionarea unui imobil in ansamblurile rezidentiale dezvoltate de companie.

Cei care vor dori continuarea colaborarii, pot semna acte aditionale autentice la antecontractele de vanzare-cumparare a terenului aferent. Asta, pana la gasirea unor noi metode de finantare.

Firma Impact este, la randu-i, protagonista unui imens scandal, avand o serie de procese pe rol, inclusiv cu cetateni straini.

Toate au fost generate de faptul ca societatea s-a angajat sa construiasca mai multe vile de lux in marile orase ale tarii, pentru care a incheiat contracte la preturi ferme in euro, pretul de achitare al ratelor fiind cel la cursul zilei.

Deoarece valoarea monedei unice a scazut, compania a recurs la santaje, presiuni si amenintari impotriva celor care refuzau sa plateasca sume pana la de trei ori mai mari decat cele stabilite initial.

Sediul filialei MTS Leasing Oradea este sigilat iar de pe fatada cladirii a fost demontata la repezeala reclama cu numele firmei. In acest moment, nu exista nici un fel de dubiu asupra compromiterii credibilitatii, lucru dovedit si de modul in care nemtii au sters-o din Romania.

Din fostul sediu al MTS Leasing din Oradea au mai ramas doar urmele inca foarte vizibile cu numele firmei si o fituica lipita pe vitrina si pe care scrie cu litere de-o schioapa: “De Inchiriat”.