Celebrii frati Roman, Claudiu si Ovidiu, nu se inteleg nicicum cu legea si continua sa ridice averi considerabile. Controversatii oameni de afaceri au speculat la maxim taximetria "la negru", cu fostul Pro Taxi, batandu-si joc de o buna parte din angajati.

Acum, fratii Roman s-au reprofilat pe alte domenii insa in acelasi spirit al sfidarii legii. De la abandonul afacerii cu taxiuri, s-a depus o bruma mare de liniste pe o presupusa mare de evaziuni fiscale.

Fratii Roman au inceput sa acumuleze capital in vremurile nesigure ale taximetriei sibiene, prin Pro Taxi. Firma Holding Pro a fost infiintata in 2002 si avea ca domeniu de activitate transportul cu taxiuri.

Pro Taxi a reusit sa fie mai mereu deasupra concurentei desi tariful mic al Tico-urilor batea la ochi din punct de vedere al acoperirii costurilor afacerii. Cu toate acestea, Pro Taxi a rezistat si a bagat bani in buzunarul fratilor Roman pana la aparitia noilor reglementari in materie de practicare a taximetriei, la Sibiu.

Ca urmare si a unor incidente pe care Claudiu Roman, asociat la Holding Pro, le-a avut cu angajati, dar si cu institutii publice, afacerea a fost abandonata, in urma cu mai bine de o jumatate de an.

Adevarul despre modul in care fratii Roman s-au ocupat de transportul cu taxiul este insa departe de ceea ce apare in actele oficiale. Conform unui bilant al firmei Holding Pro, in 2003, firma avut o cifra de afaceri de circa 7,2 miliarde lei, o pierdere neta de aproximativ 167 milioane de lei si a avut, in medie, 10 angajati.

In timp ce pe strazile Sibiului circulau circa 200 de masini, "stampilate" cu sigla Pro Taxi, conform declaratiei mai multor fosti angajati ai lui Claudiu Roman.

Iar daca, din bilant reiesea ca firma a iesit in pierdere, de fapt, conform declaratiei acelorlasi fosti angajati la Pro Taxi, Claudiu Roman strangea o suma foarte mare de bani, dar, "la negru".

Sistemul este simplu si, in parte este inca aplicat de firmele de taximetri existente. Soferii care se foloseau de masinile firmei, prin contract de colaborare, trebuiau sa plateasca o anumita suma pe zi. Cam 600 mii lei vechi, taxa de locatie, conform declaratiei lui Victor Dumitrascu, fost angajat la Pro Taxi.

Numai ca, nu toti soferii primeau si chitanta pentru depunerea acestor bani, care se scurgeau spre pusculita fara impozit a patronilor. Claudiu Roman a venit insa cu o idee mai buna, in decembrie 2002.

A propus mai multor angajati sa cumpere de la firma masinile pe care fac taximetrie, platind o rata lunara.

Victor Dumitrascu, angajat la acea vreme la Pro Taxi, s-a inteles cu Claudiu Roman sa cumpere un Tico la pretul de 50 milioane de lei vechi, prin rate de 100 mii lei pe zi. Greseala lui Dumitrascu este ca s-a inteles verbal cu patronul Holding Pro si nu a semnat in prealabil nici un contract.

"Predam in fiecare zi 600 de mii de lei, taxa de locatie, plus 100 de mii banii pentru masina, pana cand am reusit sa platesc 11,5 milioane de lei. La inceput, Vanina Vasilescu, fosta nevasta a lui Claudiu Roman, a trecut pe chitanta cei 100 de mii, alaturi de taxa de locatie.

In momentul in care am incercat insa sa il conving pe Roman sa incheiem un precontract pentru Tico, sau cel putin sa imi dea o chitanta ca am platit acei bani, lucrurile s-au schimbat. Acesta a refuzat categoric, astfel ca m-am hotarat sa nu ii mai platesc pana nu imi da un act la mana.

Am vazut ca nu ne intelegem nicicum si i-am cerut banii inapoi, dar bineinteles ca nu a vrut sa ii mai dea", a declarat Victor Dumitrascu.

Fara contributii obligatorii la buget

Banii obtinuti pe sub gheara impozitului au curs, in timp ce, pe hartie, firma mergea prost.

Mai mult, desi firma avea ca obiect de activitate transportul cu taxiurile, un domeniu in care accidentele pot aparea oricand, Claudiu Roman a ales sa nu plateasca contributiile la asigurari sociale, la accidentele de munca, nici macar contributiile la asigurarile de somaj si sanatate.

Acest lucru este scris in alb si negru in indicatorii financiar ai bilantului pe anul 2003, de la Ministerul Finantelor.

Dar ilegalitatile si controversele legate de Fratii Roman au continuat.

Ioan Sofroniuc, fost sofer pe Pro Taxi, a avut, la un moment dat, un accident cu masina firmei. Sofroniuc sustine ca se plangea mai mereu patronului Claudiu Roman ca masina este uzata si ca are nevoie de reparatii, dar ca s-a ales numai cu promisiuni. "Din cauza uzurii, Sofroniuc a avut un accident rutier.

I s-a imputat repararea masinii, desi noi plateam cand ne angajam, o taxa de 50 de mii de lei pe zi pana la suma de 4 milioane, adica o taxa de garantie.

La peste o suta de angajati eram singurul care primea chitanta de 600 de mii de lei, adica singurul la care i se trecea pe chitanta acea suta de mii pentru cumpararea masinii. Daca facem un calcul, Roman facea 60 de milioane de lei pe zi", a explicat Victor Dumitrascu.

Si Ioan Sofroniuc a depus plangere la Judecatoria Sibiu, Impotriva lui Claudiu Roman, conform informatiilor oferite de Inspectoratul Judetean de Politie Sibiu.

Tot politia a facut mai multe controale, pe parcursul existentei Pro Taxi. Unul din controalele efectuate de IJP Sibiu, anul trecut, a scos la iveala faptul ca doi dintre soferii care produceau bani pentru Claudiu Roman, Sorin M. si Iulian T. faceau transport cu taxiul, desi aveau permisul de conducere suspendat.

In plus, cel din urma conducea o masina cu numar fals. Claudiu Roman s-a scuzat atunci prin faptul ca nu poate avea un control total al angajatilor sai.

Legea, depasita in viteza

Abandonul afacerii cu taximetrie a venit de la sine, in urma nenumaratelor controverse si plangeri iscate de fratii Ovidiu si Claudiu Roman. Astfel ca Pro Taxi a disparut subit de pe piata. Cel care a preluat ramasitele a fost Doru Sabadas, actual patron al firmei de taximetrie Pronto.

Acesta sustine insa ca nu a preluat afacerea fratilor Roman ci ca doar a obtinut locul acestuia de pe piata. "Vreau sa fie clar, eu am cumparat numarul de telefon. Si intr-adevar am luat un Volskwagen de la Claudiu Roman, pe care l-am platit. Dar nu am preluat afacerea pe un Volkswagen.

Am mai cumparat niste statii, pe care oricum le puteam lua si din alta parte. Nu am luat masinile. Am inteles ca le-a vandut prin Constanta", a declarat Doru Sabadas.

In urma fratilor Roman au ramas insa soferi frustrati, pacaliti si o serie de intrebari legate de modul in care anumite organe de control si-au facut treaba.

Dupa ce s-au vazut scapati de beleaua taximetriei, fratii Roman s-au gandit sa sparga pusculita in alte domenii. Asa ca au inceput cu mai multe case de schimb valutar. A urmat deschiderea fast-foodului The Place si inchirierea restaurantului Bufnita.

In plus, pe alta firma au deschis magazinul de haine Kiss, de pe Nicolae Balcescu. Dar, cum obiceiurile se uita greu, au uitat sa dea mana cu legea inca de la inceputul noilor afaceri.

In viteza, fratii Roman au obtinut proiectul si autorizatia de construire de la Primarie, pentru magazinul de haine, The Place si Bufnita, pentru lucrari la cladiri din centrul istoric, de care primarul Johannis se ingijeste cu mare atentie.

Numai ca, ce surpriza, potrivit Directiei de Cultura, consilierilor Serviciului Patrimoniu Cultural nu li s-a solicitat nici un aviz referitor la modificari aduse celor trei cladiri. Or, potrivit legii, eliberarea unei autorizatii de construire, in zona protejata a centrului istoric nu se poate face fara avizul Serviciului Patrimoniu.

Pentru Directia de Cultura, nepasarea fratilor Roman este un mister, la fel cum este si modul in care au fost eliberate autorizatiile de constructie. Din punctul de vedere al lui Ovidiu Roman, totul e in regula. Omul de afaceri minte fara nici un fel de ezitare, cu toate ca dovada sta in adresele Directiei de Cultura.

"Da, avem autorizatii si de la Directia de Cultura. Totul e in regula. Magazinul Kiss nu are nici o legatura cu taxiurile. Nu mai stiu ce a fost atunci. Daca sunt persoane carora nu le convine ceva, sa mearga in instanta.

Ca au fost plangeri, e treaba celor de atunci", a declarat Ovidiu Roman, care a incercat sa evite raspunsurile la intrebari si contactul direct cat mai mult posibil.

Sustinuti de oameni influenti

Una din controversele cele mai aprige legate de afacerile fratilor Roman este legata de implicarea unui anumite figuri politice.

Numele lui Ioan Cindrea a fost vehiculat ca fiind omul de sprijin, din spatele afacerii, cu toate ca presedintele Organizatiei Judetene a PSD a negat vehement si in repetate randuri ca ar fi avut legatura cu fratii Roman.

Doru Sabadas, mostenitorul cel care a preluat ramasite din Pro Taxi, este convins ca legatura cu Cindrea este fortata. "Am auzit lucrul asta de multe ori, dar e un zvon. Atat. A fost un episod la o intalnire cu taximetristii, dupa ce am luat numarul 949. Era si Cindrea.

Si a intrebat la un moment dat care este de la 949, ca ar fi auzit ca e al lui. La care m-am ridicat eu si m-a intrebat, tu esti Roman? Iar eu i-am explicat ca sunt de la Pronto si ca preluasem numarul. Eu zic ca sunt pure speculatii", sustine Doru Sabadas.

Cu toate acestea, surse confidentiale ne-au declarat ca linistea din jurul neregulilor savarsite de fostii patroni de taxiuri era asigurata de nume tari, din institutii cheie. Potrivit surselor, afiliati ai lui Claudiu Roman, "bine plasati", ar fi primit "parcele" din taxiuri, pentru ca firma sa aiba liniste.

"Au fost zeci de mii de controale si nu s-a gasit mai nimic. Sunt barfe, zvonuri, care nu merita atentie", a mai spus Ovidiu Roman. De asemenea, in toamna anului trecut, Claudiu Roman declara, referindu-se la cazurile soferilor de taxi depistati de politie cu permisul suspendat, ca nu are nici o durere de cap.

"Pe de alta parte, masinile nici nu sunt ale mele, ci ale afiliatilor, iar eu am un contract cu ei. Implicit, nici soferii nu sunt ai mei. Eu le ofer doar comenzi, firma sau statii", declara Caludiu Roman.