Compania americana Bechtel a sistat acum o luna, oficial, construirea autostrazii Transilvania, pentru ca Guvernul a incetat finantarea lucrarilor. Sub umbra anticipatelor, executivul nu a reusit sa faca rost de surse de finantare pentru autostrada sau sa renegocieze cu Bechtel, asa cum anunta premierul Calin Popescu Tariceanu.

In tot acest timp, subcontractorii Bechtel sunt paralizati, cifrele de afaceri le sunt date peste cap si asteapta cu infrigurare o decizie. Buna sau rea, o asteptam si noi, contribuabilii.

Lucrarile la autostrada Brasov-Bors au fost oprite oficial din 1 iulie. Pauza luata pe santierul Bechtel, care pentru compania americana ar putea fi permanenta, afecteaza bugetul subcontractorilor. De la firmele de proiectare la cele de constructii, toate sustin ca Guvernul ar trebui sa clarifice cat mai curand situatia.

Pierderile subcontractorilor Bechtel sunt enorme, fiecare zi ce trece pana la reluarea lucrarilor contribuind la acestea. In eventualitatea in care Bechtel va continua cu autostrada, statul este cel care plateste in plus pentru "vacanta de vara". In cazul in care contractul se reziliaza, subcontractorii vor solicita daune de la americani, iar Bechtel, la randul ei, de la Guvernul Romaniei.

Termenul acordat de firma americana executivului, pentru a face rost de finantare, este 31 august. Mentionam ca asocierea dintre statul roman si Bechtel, in 2004, a starnit rumoare, pentru ca o parte din presa a acuzat fostul executiv ca a semnat contractul fara licitatie si ca intelegerea ar fi putut valora cu un miliard de euro mai putin.

De curand, Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a depus o plangere penala impotriva predecesorului sau, Miron Mitrea, cu privire la contractul Bechtel. Premierul Calin Popescu Tariceanu a afirmat ca i-a solicitat lui Dobre sa renegocieze contractul.

Proiectantii cauta clienti noi

Autostrada Transilvania este proiectata de firmele Iptana si Search, ceea din urma fiind actionar majoritar la prima. Directorul general al Iptana, Cornel Martincu, a declarat pentru ZIUA de Cluj ca societatea este in cautare de noi contracte deoarece, dupa blocarea celui cu Bechtel, Iptana risca un impas financiar.

Martincu a refuzat sa precizeze la cat se ridica valoarea lucrarilor efectuate pentru Bechtel, dar ne-a asigurat ca valorile sunt semnificative. "Bineinteles ca societatea Iptana sufera pierderi mari. Avem o lucrare terminata care nu poate fi platita, pentru ca activitatea este suspendata", a declarat Martincu.

In cazul in care Guvernul va rezilia contractul pentru autostrada, directorul Iptana spune ca se vor urma regulile, adica Iptana va cere daune la Bechtel. La fel, reprezentantii Bechtel au anuntat ca vor actiona in justitie Guvernul. Martincu spune ca lucrarile pentru autostrada s-au oprit de aproape doua luni si ca cel mai bine ar fi daca s-ar relua cat mai repede. Iptana si Search au mobilizat pentru Bechtel nu mai putin de 292 de angajati.

Constructorii, cei mai afectati

Directorul economic al sucursalei Ardeal a societatii Hidroconstructia, Stefan Damian, a confirmat pentru ZIUA de Cluj ca valoarea contractului cu Bechtel reprezinta 15 procente din cifra de afaceri a sucursalei ardelene pe 200

"In momentul de fata, nu avem date suplimentare cu privire la contract. Situatia este incerta, dimineata aflam ca se lucreaza, dupa-masa ca se amana", a spus Damian. Acesta nu ia in calcul varianta ca Ministerul Transporturilor ar putea "rupe" contractul cu firma americana.

In schimb, directorul economic avertizeaza ca aceasta pauza va aduce costuri suplimentare, atat pentru Hidroconstructia, cat si pentru beneficiar, pe care tot statul le va suporta. "Pe zi ce trece, orice lucrare se scumpeste, intrucat necesita intretinere si ajustari", spune Damian.

Acesta afirma ca lucrarile au fost intrerupte de o luna, iar cei aproximativ 150 de angajati au fost retrasi de pe santier. Hidroconstructia beneficiaza de un pot "gras" din partea Bechtel, ce depaseste doua milioane de euro, intrucat are incheiate trei contracte: construirea de poduri si podete, amplasarea de platforme si betonarea pilonilor din situri.

Damian se arata ingrijorat, deoarece societatea a investit mult in organizare si achizitii cu prilejul asocierii cu Bechtel. Hidroconstructia a cumparat o instalatie din Germania pentru lucrarile la autostrada, in valoare de 900000 euro, pe care acum nu o mai foloseste.

Bechtel are o datorie curenta de noua miliarde de lei catre Hidroconstructia Ardeal si trebuie sa plateasca trei sferturi din salariile angajatilor pe perioada de intrerupere.

Afaceri dezamagitoare

Societatea clujeana Amidaria este cea care se ocupa cu montarea macaralelor pentru Bechtel. Directorul firmei, Vasile Velcherian, recunoaste ca exista lucrari neplatite, dar ca au promisiunea ca vor fi onorate. "Lucrarile finalizate au fost platite, iar cele neplatite nu au fost terminate din cauza Bechtel", spune directorul.

Velcherian clasifica contractul cu Bechtel mediu ca "greutate" pentru capitalul Amidaria. Directorul firmei spera sa nu "pice" contractul pentru autostrada, iar daca se va intampla, Velcherian spune sec: "riscurile afacerilor". Un alt "client" Bechtel este Socot Targu-Mures, firma ce s-a facut cunoscuta in urma inundatiilor din Banat, cauzate de calitatea indoielnica a lucrarilor hidrotehnice.

Directorul economic al Socot, Ionel Vass, spune ca firma s-a retras de pe santierul autostrazii. "Am mers acolo, cu aproximativ 50 de oameni si utilaje, ca sa lucram, dar toate ne costa", a declarat Vass. "Trebuia sa facem racordarea unui drum care urma sa treaca pe sub autostrada. Avem un singur contract si, daca ne convenea, urmau alte sapte astfel de lucrari", a adaugat directorul Socot.

Conform acestuia, nici prima lucrare nu este finalizata si nu au primit nici un leu pentru operatiunile efectuate pana acum, dar "inca mai spera". Societatea clujeana ASA Cons a furnizat prefabricatele pentru constituirea bazelor Bechtel de la Savadisla si Lita. "A fost o colaborare inceputa vijelios, dar curmata brusc", a spus directorul ASA Cons, Stefan Pop.

Acesta spune ca Bechtel i-a platit la zi, dar ca, din pacate, s-a redus finantarea. "Ca ardelean, sunt intristat. Urmau sa lucreze multi oameni, iar statul ar fi avut numai de castigat. Este mai bine sa platim penalitati, in loc sa beneficiem de autostrada", afirma Pop. Un caz interesant este firma ACSA Campia-Turzii, despre ale carei dedesubturi ZIUA de Cluj a detaliat in noiembrie 200

Asadar, societatea de constructii ACSA apare pe lista subcontractorilor Bechtel cu lucrari la reteaua de apa. Cu toate acestea, directorul general Petru Batca spune ca ei nu sufera nici o pierdere ca urmare a sistarii activitatii, deoarece nu au decat un contract de inchiriere a unui sediu din localitate.

Batca a declarat ca Bechtel plateste in continuare chiria si ca ACSA nu beneficiaza de contracte de antrepriza. SCCF Cluj SA este un subcontractor important al Bechtel in domeniul contructiilor si al instalatiilor.

Desi 43 de angajati ai SCCF ar trebui sa lucreze pentru americani, in mod ciudat, atat directorul general si cat si directorul economic al societatii clujene au refuzat dialogul cu ZIUA.

Autostrada este pazita in continuare

Paza obiectivelor Bechtel este asigurata de firma clujeana Total Security. Directorul societatii, Mircea Ciceu, a declarat ca datele contractului sunt confientiale, dar ca Total Security nu inregistreaza pierderi, deoarece, cu toate ca lucrarile sunt oprite, paza utilajelor si masinilor este asigurata in continuare cu acelasi numar de oameni.

Ciceu nu crede ca se va rezilia contractul dintre Guvern si Bechtel. Cu privire la contractul dintre Sistec, importanta firma clujeana din domeniul IT, si Bechtel, nimeni din conducerea firmei care sa ne poata da informatii nu a fost de gasit pana la inchiderea editiei.

Desi beneficiaza de un contract pe bani publici, directorul economic al firmei, Mariana Calian, ne-a pasat unui coleg care nu era la birou. Patronul firmei, Aurel Netin, presedinte al filialei clujene a Partidului Conservator, nu a raspuns pe numarul de mobil.

Pionii Bechtel

Lista subcontractorilor anuntata de reprezentantii Bechtel in septembrie 2004 nu bate, pe alocuri, cu lista actuala. Dintre firmele care au lucrat la autostrada, dar nu o mai fac, este Amra Baia Mare. Societatea a executat un foraj, dupa care nu a mai acceptat sa semneze un alt contract pentru foraje.

Directorul Amra, Claudiu Radu, s-a aratat foarte multumit pentru faptul ca amanat semnarea altor contracte, avand in vedere situatia actuala. O firma fantoma, Romglobal, apare ca subcontractor al Bechtel cu 25 de angajati. ZIUA de Cluj nu a putut repera respectiva societate.

Cu numele de Romglobal este inregistrata o firma in Valcea, care furnizeaza servicii de telefonie mobila si a carei conducere ne-a precizat ca nu are contract cu Bechtel. O alta firma, Romglobal Import Export, a existat in Bucuresti. Alte sase firme beneficiaza de contracte cu Bechtel, dar mai "subtiri". Printre acestea, Pulp Fiction din Cluj, care a furnizat 21 de soferi.

Printre subcontractorii Bechtel se numara si patru firme straine, catre care, din informatiile noastre, s-au achitat toate platile.