Municipiul Timisoara este un santier de circa doi ani. Urbea de pe Bega nu a suferit atatea modificari pentru a arata cat mai mult cu un oras european din anul 1920. Pentru cetatenii sai, capitala Banatului trece prin chinurile facerii, iar cei in spatele carora este pusa intreaga vina sunt edilii din Primarie si sefii de la Regia de Transport Local.

Interzis pe Podul Traian

Circulatia este congestionata din cauza inchiderii a doua poduri importante ce leaga sudul de nordul orasului, dar mai ales de lucrarile ample la liniile de tramvai din centrul istoric. Schimbari in traficul mijloacelor de transport au loc regulat, in toate zonele, dand peste cap viata cotidiana a calatorilor.

In plus, reprezentantii municipalitatii anunta, tot saptamanal, lucrari la drumuri, cam 30-40 de nume fiind trecute pe liste, din totalul de 130 Ð 140 de strazi. Santierele incurca traficul in special pentru ca se lucreaza mai ales ziua si nu noaptea, ca in alte tari. Lipsa locurilor de parcare si cresterea constanta a parcului auto vin sa intregeasca un peisaj haotic.

Previziunile sunt si mai sumbre: daca acum in Timisoara unul din doi oameni are masina, peste cinci ani se asteapta ca numarul autoturismelor sa se dubleze. In cele mai bune situatii, la mia de apartamente, sunt 480 de locuri de parcare. Exista zone unde deficitul este si mai mare, adica 270 de locuri de parcare la mia de apartamente.

Peste 900 de kilometri de strazi au de ingrijit si reparat firmele specializate, iar un calcul facut de viceprimarul municipiului, Adrian Orza, acum un an scotea la iveala faptul ca ar fi nevoie doar pentru reparatii de aproape 2 miliarde lei noi, adica sase ani in care bugetul Primariei sa fie directionat exclusiv catre infrastructura.

Administratia locala s-a imprumutat de doua ori de la populatie, emitand obligatiuni cu valori de 10 milioane, respectiv 20 de milioane de lei noi. Prima emisiune s-a epuizat anul trecut in patru zile, iar luna trecuta in doar o zi. Banii astfel stransi merg tot la drumuri.

Ocolire obligatorie

Omul de rand se confrunta, insa, cu problemele din trafic zi de zi si nu da doi bani pe explicatiile edililor, pe apelurile la rabdare, pe promisiunea ca atunci cand totul va fi gata, viata tuturor va fi mai usoara.

O scumpire cu peste 20 la suta a biletelor si abonamentelor pentru transportul in comun a dus lumea la exasperare si a provocat la tot felul de injurii impotriva celor pe care i-au votat sau nu.

Pe forumul de pe site-ul Primariei sunt postate mii de nemultumiri legate de drumuri, de circulatie sau parcari.

Forumistii vin cu propuneri pertinente, dar pentru care mai au de asteptat o vreme, pana sunt bani: parcari pe mai multe nivele; un inel inchis de circulatie in jurul centrului, cu doua parcari mari; interzicerea circulatiei in centrul istoric cu exceptia transportului in comun; largirea bulevardelor principale; construirea unei sosele de centura pentru cei care tranziteaza municipiul.

Pana atunci insa, primarul orasului, Gheorghe Ciuhandu, a dat dispozitie ca majoritatea santierelor sa fie inchise pana in 15 noiembrie. In atentia sa se afla, in principal, Podul Traian, a carui inchidere a creat cele mai multe neplaceri. Pentru a grabi firma executanta, edilul a ordonat sa se munceasca la acest pod zi si noapte, 16 ore in continuu.