In dreptul danelor de operare ale Minmetal si Convex din Portul Constanta se afla in stadiu final de executie un incinerator de deseuri al carui beneficiar este CN Administratia Porturilor Maritime S.A. Constanta.

Obiectivul are un aspect ultramodern, insa amplasamentul, constructia si in special viitoarea lui functionare prezinta numeroase carente sesizate si de reprezentantii unor organizatii civice si ecologiste, incineratorul urmand sa sporeasca considerabil poluarea atmosferica ce afecteaza grav sanatatea locuitorilor din cartierul constantean Poarta 6.

Cu toate ca are un aspect „occidental”, incineratorul din Portul Constanta nu dispune nici macar de o pancarta pe care sa fie inscriptionate numele proiectantului, constructorului si beneficiarului, denumirea investitiei, termenul de punere in functiune, precum si autorizatia de executie si emitentul acesteia.

Prin urmare, din punctul de vedere al legislatiei referitoare la constructii, incineratorul incalca chiar si cele mai elementare prevederi legale. In alta ordine de idei, amplasamentul incineratorului din Portul Constanta a fost cum nu se poate mai inoportun ales.

Aceasta intrucat obiectivul cu pricina a fost pozitionat exact in dreptul cartierului constantean Poarta 6, sporind astfel poluarea accentuata cu praf de cocs petrol si bauxita ce se abate zilnic asupra respectivei concentrari urbane din partea operatorilor Minmetal si Convex.

De altfel, la capitolul poluare atmosferica cu praf, nici santierul incineratorului nu a omis sa-si aduca propria contributie, mai ales in aceasta perioada caniculara, prin nestropirea cailor de acces si a instalatiilor cu apa.

Executia incineratorului s-a facut fara acord de mediu

Insa hibele incineratorului din Portul Constanta nu se opresc numai la amplasament si organizarea de santier.

In mod cu totul inexplicabil, cosul de evacuare a gazelor nocive provenite din arderea deseurilor preluate de la diversii agenti economici si de la alte institutii care isi desfasoara activitatea zilnica pe platforma celui mai mare port romanesc a fost construit la dimensiuni foarte reduse.

In aceste conditii, este lesne de inteles ca evacuarea gazelor de ardere nocive se va face la joasa inaltime, iar prin actiunea vantului care sufla predominant dinspre mare, locuitorii cartierului de blocuri Poarta 6 vor avea parte si de o gazare dupa modelul Auschwitz.

Cu totul altfel ar fi aratat lucrurile daca investitia programata in perioada in care la carma Administratiei Portuare se afla Gheorghe Moldoveanu ar fi fost amplasata mai spre sud, in afara unei zone locuite.

Cu toate acestea, dezavantajele privind protectia mediului pot fi atenuate prin plantarea unei perdele forestiere de protectie pe linia gardului ce delimiteaza incinta portuara de zona urbana. Insa cea mai flagranta incalcare a legislatiei in vigoare se refera la finalizarea obiectivului inainte de obtinerea acordul de mediu din partea Agentiei de Protectia Mediului Constanta.

Conform legislatiei actuale de mediu, obtinerea acordului era necesara inca inainte de a se demara lucrarile de executie ale incineratorului ne-a declarat Diana Oprescu, directorul executiv al APM Constanta.

Este drept ca in privinta acestui obiectiv legislatia romana armonizata cu cea europeana a impus informarea statelor vecine tarii noastre cu privire la constructia incineratorului, intrucat activitatea sa este pasibila de a influenta calitatea aerului si din aceste state.

Aceasta procedura a presupus o oarecare intarziere in eliberarea acordului de mediu, insa demararea constructiei si cu atat mai mult finalizarea ei nu ar fi trebuit facuta pana la obtinerea tuturor avizelor si acordurilor prevazute in normativele legale, a aratat Diana Oprescu, care a afirmat ca in cursul zilei de astazi va dispune efectuarea unui control la incinerator de catre o echipa a APM Constanta.

Asa cum a recunoscut si directorul executiv al Agentiei de Protectia Mediului Constanta, acum este tardiv sa se mai impuna revizuirea obiectivului ale carui costuri sunt cu siguranta ridicate, insa contractorul lucrarii, firma GRIÃœS INSAAT din Turcia, ce intentioneaza sa puna in functiune incineratorul in jurul datei de 12 august a.c., ar fi trebuit sa obtina acordul de mediu inainte de demararea executiei.

Insa compania turceasca a depus abia in urma cu doua zile studiul de impact asupra mediului la sediul APM Constanta, in vederea organizarii unei dezbateri publice, aceasta operatiune fiind prevazuta de legislatie a fi efectuata inainte de obtinerea acordului de mediu si implicit inainte de realizarea obiectivului.

In consecinta, se poate aprecia ca incineratorul nu numai ca prezinta destule carente tehnice, ci si faptul ca acesta contine si grave hibe de procedura legala privind realizarea lui.