O exemplificare elocventa a politicului aflat sub influenta unor grupuri de interese economice, aspect reclamat recent de presedintele Traian Basescu, se afla chiar sub ochii clujenilor.

Legea Anticoruptie prevede cat se poate de clar ca functia de consilier judetean este incompatibila cu fuctia de director, asociat sau membru al consiliului de administratie (CA) la regiile autonome si societatile comerciale de interes local infiintate sau aflate sub autoritatea consiliului local ori a consiliului judetean, respectiv la regiile autonome si societatile comerciale de interes national care isi au sediul sau care detin filiale in unitatea administrativ-teritoriala respectiva.

Mentionam ca SC Reconstruct SA il are ca actionar majoritar pe Ioan Berchisan, cu aproape 90%, urmat de cuponari.

Ioan Berchisan, consilier judetean PNL, jongleaza cu legea, intrucat este nu doar presedinte de CA la SC Reconstruct SA Turda, conform datelor obtinute zilele trecute de la Registrul Comertului, ci conduce si Inspectoratul de Stat in Constructii Cluj.

In plus, balastiera societatii turdene, situata chiar in buricul targului, langa parcul orasului Turda, pe malul Ariesului, fuctioneaza ilegal, conform Agentiei Regionale de Protectie a Mediului Cluj (ARPM), care ne-a informat ca SC Reconstruct SA nici macar nu a depus documentatia necesara aprobarilor pentru exploatare.

In schimb, reporterii BZA au surprins unul din excavatoarele Reconstruct chiar in momentul in care scotea pietris din raul Aries.

Ioan Berchisan este unul dintre consilierii judeteni mentionati in proiectul "Conflictele de interese si integritatea publica" finantat de National Endowment for Democracy, intrucat nu si-a afisat declaratia de avere pe site-ul Consiliului Judetean, dupa cum prevede legea. Probabil ca are ceva de ascuns, cum ar fi actiunile la Reconstruct SA.

Consilierul judetean PNL nu a fost de gasit la sediul Reconstruct, iar contabila ne-a indrumat, bineinteles, spre ICS, unde Berchisan isi desfasoara preponderent activitatea profesionala.

Ioan Berchisan sustine ca nu exista nici un conflict de interese in cazul sau, intrucat din momentul in care a fost numit sef la ICS a predat stacheta sotiei sale, care a devenit directorul Reconstruct SA.

Mai mult, Ioan Berchisan spune ca a transferat actiunile de pe numele sau pe cel al sotiei, desi, la recenta consultare a Registrului Comertului nu am constatat aceasta operatiune, care, obiectiv, vorbind, nu ar fi schimbat mare lucru. Singura diferenta ar fi ca seful ICS Cluj nu-si mai da siesi avizele de constructii, ci sotiei.

Ioan Berchisan sustine ca vizitele pe care le face la Reconstruct SA nu au nimic de-a face cu afacerile, ci doar cu calitatea lui de sot al doamnei director. Consilierul judetean s-a aratat surprins ca declaratia sa de avere nu este afisata public si sustine ca a predat-o de mai multe ori responsabilului din cadrul CJ.

Referitor la balastiera Reconstruct SA, Ioan Berchisan, ex-director al societatii, declara ca exista toate avizele necesare, atat de la Agentia de Resurse Minerale, cat si de la Mediu, desi ultimul aspect nu a fost confirmat de reprezentantii ARPM.

Ioan Berchisan sustine ca Reconstruct SA si-a sistat activitatea de executant in constructii de cand a renuntat la functia de director, iar in prezent firma ar fi doar furnizor pentru alte societati.

Berchisan a recunoscut ca si-a numit propria sotie ca director, pe vremea cand era presedinte AGA la Reconstruct SA, desi in Registrul Comertului nu apare inca aceasta schimbare. "Va dati seama, nu pot sa renunt la afacerea asta, ganditi-va ca am 90% din actiuni", a incheiat Ioan Berchisan.

LEGE nr. 161 din 19 aprilie 2003

privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei

ART. 70

Prin conflict de interese se intelege situatia in care persoana ce exercita o demnitate publica sau o functie publica are un interes personal de natura patrimoniala, care ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate a atributiilor care ii revin potrivit Constitutiei si altor acte normative.

Sectiunea a 3-a

Incompatibilitati privind functia de membru al Guvernului si alte functii publice de autoritate din administratia publica centrala si locala

ART. 72

(1) Persoana care exercita functia de membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar de stat sau functii asimilate acestora, prefect ori subprefect este obligata sa nu emita un act administrativ sau sa nu incheie un act juridic ori sa nu ia sau sa nu participe la luarea unei decizii in exercitarea functiei publice de autoritate, care produce un folos material pentru sine, pentrul sotul sau ori rudele sale de gradul I.

ART. 73

(1) Incalcarea obligatiilor prevazute in art. 72 alin. (1) constituie abatere administrativa, daca nu este o fapta mai grava, potrivit legii.

(2) Functia de secretar de stat, functia de subsecretar de stat si functiile asimilate acestora sunt incompatibile cu exercitarea altei functii publice de autoritate, precum si cu exercitarea functiilor prevazute la alin. (1) lit. b)-i).

b) o functie de reprezentare profesionala salarizata in cadrul organizatiilor cu scop comercial.