Presedintele Clubului de Cicloturism Napoca (CCN), Radu Mititean, afirma ca proiectul nu a fost facut public cu 30 de zile inaintea adoptarii si ca forul judetean nu a prevazut un termen de minimum 10 zile in care publicul, ONG si institutiile publice interesate sa poata face observatii.

Asociatia Valea Soarelui si CCN au solicitat neintroducerea proiectelor pe ordinea de zi a sedintei CJ, reprogramarea lor si organizarea de dezbateri publice pe tema respectiva. Cum cererea a fost respinsa, cele doua organizatii vor actiona in instanta CJ, daca acesta nu va da curs somatiei de revocare a hotararilor "adoptate cu nerespectarea prevederilor legale de procedura".

Ecologistii considera ca solutia la proiectul pentru decongestionarea traficului rutier nu este adecvata.

Ei spun ca, potrivit proiectului propus, drumurile alese pentru reabilitare trec prin sate (prin care traficul la ora actuala este mult mai redus), aducand un impact de mediu negativ (noxe, poluare fonica, vibratii, aglomeratie), si ca nu au capacitatea portanta si geometria adecvate pentru trafic greu intens.

Un proiect contestat

Nu in ultimul rand, remarca organizatiile, drumurile respective sunt inguste, au zone abrupte, cu serpentine si cu vizibilitate redusa, sunt parcurse frecvent de pietoni, animale, carute, iar riscul de accidente este mai mare decat pe ruta actuala.

"Sustinem realizarea unei legaturi rutiere modernizate intre Aiton si Apahida, precum si reabilitarea drumurilor existente pe culoarul vizat, dar nu ca solutie de devire a traficului greu ce trece prin Cluj-Napoca, deoarece, in forma propusa, inseamna doar mutarea impactului de pe populatia municipiului pe locuitorii unor alte localitati, fara reducerea emisiilor de noxe si impactului negativ de mediu.

O asemenea solutie ar fi oportuna numai in ipoteza unei sosele noi, care sa nu treaca prin localitati, in genul celei preconizate prin proiectul de centura ocolitoare a municipiului Cluj-Napoca, prezentata in 2004", sustin ecologistii, care propun realizarea unui studiu de impact asupra mediului pentru proiect.

Negociere cu o singura sursa

Conform documentatiei prezentate consilierilor judeteni, proiectul "Decongestionarea traficului rutier intre polii economici de dezvoltare a regiunii nord-vest: Cluj-Napoca si Oradea" prevede negocierea cu o singura sursa, Drumex SRL Cluj, firma care va beneficia de 250.000 de lei noi (2,5 miliarde vechi) pentru elaborarea proiectului tehnic.

Referatul de aprobare, avizat de presedintele CJ, Marius Nicoara, specifica faptul ca "pentru continuitatea proiectului, din motive de natura tehnica, se impune contractarea documentatiilor mentionate cu acelasi proiectant care a realizat studiul de fezabilitate, actualizat cu aplicatia de finantare".

Justificarea conducerii CJ este ca "autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere cu o singura sursa atunci cand serviciile pot sa fie prestate de catre un singur contractant, din motive de natura tehnica, artistica sau legate de protectia unui drept de exclusivitate asupra acestora".

Bani incerti de la Uniunea Europeana

Varianta ocolitoare sud-est, in lungime de 30 km, va fi realizata, potrivit referatului, prin reabilitarea drumurilor judetene Tureni-Aiton si Boju-Pata, precum si prin crearea unui tronson intre Aiton si Boju, asigurandu-se legatura intre drumurile nationale 1 si 1C.

"Obiectivul se preconizeaza a se realiza printr-o finantare externa, impreuna cu Consiliul Local al municipiului Oradea, prin Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Vest, proiectul de infrastructura fiind inclus in Memorandumul de Finantare Phare", aminteste documentul.

Cu toate acestea, portalul ADRNV specifica faptul ca proiectul pentru decongestionarea zonei de nord-vest figureaza doar ca rezerva pentru finantare Phare 2003, dupa cel dezvoltare a infrastructurii de turism balnear din zona.

Spre deosebire de "ocolitoarea" de sud-est, pentru care ADRNV mentioneaza suma de 13,5 milioane de euro, dintre care 5 milioane Phare, reabilitarea turismului balnear necesita numai 8 milioane de euro, din care 5 milioane de la UE.

Drumex a preluat baza de date

"Ca de atatea ori, autoritatile aplica «tactica faptului implinit». E ca si cum as construi o centrala nucleara si, inainte de a-i da drumul, as comanda un studiu de impact asupra mediului! De fapt, CJ vrea sa toarne o lingura de asfalt pe drumurile judetene, pentru care nu are bani, pe spinarea UE.

Mai exista si pericolul ca europenii sa nu ne dea bani pentru adevarata centura de ocolire a municipiului, spunand ca ne-au dat deja pentru varianta ocolitoare", spune Mititean. "Consiliul Judetean va suporta diferenta de cheltuieli din bugetul public. Organizatiile neguvernamentale nu stiu despre ce e vorba; drumul nu va trece prin satele mentionate.

Primarii comunelor afectate vor face schimburi de terenuri cu satenii care au proprietatile pe traseul variantei ocolitoare", sustine presedintele CJ.

El spune ca, initial, Consiliul a organizat o licitatie pentru studiul de fezabilitate, castigata de Drumex, dar ca, deoarece firma detine baza de date, conducerea Consiliului a decis sa ii atribuie tot ei realizarea proiectului, pentru ca, in caz contrar, Drumex trebuia sa vanda baza de date firmei castigatoare.

Presedintele CJ a recunoscut ca, desi el si primarul Emil Boc au facut nenumarate demersuri la UE, este posibil ca aceasta sa nu acorde fondurile necesare, deoarece Guvernul inca nu a alocat toti banii necesari companiei Bechtel, pentru construirea Autostrazii Transilvania.

Despagubiri de cel mult 8 milioane

"La noi, terenurile pe care va trece soseaua apartin Primariei, cu exceptia a cinci cazuri, unde s-a propus sa se dea la schimb cu alte suprafete. Este vorba despre parcele, si nu despre intreaga proprietate. Exista si varianta despagubirilor, care vor fi acordate de catre CJ. Propunerea pentru terenurile extravilane este de 5-8 milioane de lei vechi pentru un hectar.

Luna viitoare, Consiliul Local se va intruni pentru a examina situatia despagubirilor. Acordul pentru realizarea soselei s-a dat deja in CL", a spus Daniela Potopea, director economic al Primariei Aiton. "CL Tureni s-a intrunit intr-o sedinta in care s-a avizat hotararea CJ.

Majoritatea terenurilor de pe traseul soselei este a Primariei, iar despagubirile se vor acorda din fondul de rezerva al institutiei. Totusi, Primaria are destule terenuri ca sa dea la schimb", a mentionat Gheorghe Surd, secretar general al Primariei Tureni.

Iliescu, un administrator protejat

Conducerea Drumex a facut cale-ntoarsa cand a aflat despre ce este vorba. "Buna ziua. Aaaa, despre proiectul de descongestionare e vorba? Atunci va trebui sa va raspunda administratorul firmei, domnul Iliescu!", ne-au luat in raspar reprezentantii firmei, neuitand sa ne spuna ca respectivul nu e de gasit in aceasta saptamana.

La Ministerul Finantelor Publice, Drumex SRL Cluj figureaza, in 2003, cu un profit de 829 de milioane de lei vechi, la o cifra de afaceri de 6,8 miliarde. Potrivit datelor existente la Oficiul Registrul Comertului (ORC), firma este controlata de Mihai Iliescu, nascut in Zimnicea (judetul Teleorman), care detine 100% din partile sociale. Drumex SRL dispunea, la finele lui 2003, de 19 angajati.

La ORC mai exista doua firme, ambele din Cluj, cu obiecte de activitate identice - activitati de arhitectura, inginerie si servicii: Drumex Proiect Ardeal, cu o cifra de afaceri de 1 miliard de lei si cu un profit de 607 milioane de lei (doi salariati), respectiv Drumexpert, cu venituri de 1,1 miliarde si cu un profit de 857 de milioane de lei.