Privatizarea fostelor societati de stat comuniste a fost miza unor afaceri ilegale de proportii. Mamuti industriali, combinate si intreprinderi au fost vandute la sume derizorii. FPS, APAPS, AVAS sunt numele institutiilor sub care statul a incheiat cele mai proaste afaceri. Societati neproductive si rentabile au ajuns strategic la firme capusa si investitori dubiosi.

ROMCAMION SA Deva face parte din categoria societatilor rentabile si incearca sa ramana asa, dupa o serie de inginerii financiare operate cu activele societatii. Reprezentantii SC ROMCAMION ii acuza pe cetateanul austriac Siegfried Ingerl si pe avocatul devean Viorel Munteanu de distrugerea societatii.

|n aprilie 1999, SC Ingerl Romania Trading Bucuresti, detinuta de omul de afaceri austriac Siegfried Ingerl, a cumparat de la FPS 66,55 la suta din capitalul social al SC ROMCAMION Deva. O luna mai tarziu, Ingerl incheie doua contracte de leasing intre ROMCAMION si Inter Logistik Leasing din Postdam.

ROMCAMION urma sa achizitioneze la pretul de 1,5 milioane de marci germane 14 vehicule pentru transport. Ingerl a incheiat acest contract fara sa aiba drept legal de administrare a societatii ROMCAMION.

In 2000, Ingerl incheie cu ROMCAMION un contract de ipoteca tocmai pentru aceste contracte de leasing, societatea garantand achitarea ratelor cu un teren de peste patru hectare si constructiile aflate in proprietatea societatii.

Austriacul "tunurilor" si avocatul diavolului

Siegfried Ingerl a incercat in 2001 o prima preluare a bunurilor societatii printr-o inginerie financiara. In calitate de administrator al ROMCAMION, Ingerl a vandut terenul si constructiile societatii devene firmei Ingerl Romania Trading, reprezentata de sotia sa, Irina Ingerl.

Contractul a fost anulat un an mai tarziu de Tribunalul Hunedoara, iar ROMCAMION ajunge in faza de reorganizare judiciara, judecatorul sindic numind un administrator judiciar al societatii. Printre creditorii care solicita recuperarea datoriilor de la ROMCAMION apare in mod surprinzator si omul de afaceri austriac prin SC Ingerl Romania Trading si Ingerl GmbH Austria.

Aici intra in scena Viorel Munteanu, avocatul SC ROMCAMION, care din 2004 reprezinta juridic cele doua firme ale lui Siegfried Ingerl. In 22 aprilie acelasi an, in prezenta avocatului Munteanu, ROMCAMION in calitate de debitor si SC Ingerl in calitate de creditor incheie o conventie de reesalonare a unei datorii de 479.461 euro.

Conventia era nelegala din simplul motiv ca nu era semnata de administratorul judiciar al ROMCAMION, Iosif Crisan, singurul in masura sa reprezinte societatea pana la finalazarea actiunii de reorganizare. Prin natura profesiei sale, avocatul Munteanu trebuia sa cunoasca acest aspect. Cu toate acestea, administratorul judiciar nici macar nu a fost anuntat.

Din cauza datoriilor acumulate de ROMCAMION, judecatorul sindic dispune prin sentinta civila nr. 1025/CA/2004 deschiderea procedurii de faliment. Munteanu inainteaza recurs impotriva acestei sentinte si reprezinta la Curtea de Apel Alba Iulia toate cele trei societati: ROMCAMION, Ingerl Romania Trading si Ingerl Gmbh Austria.

De retinut ca toate delegatiile de reprezentare ale avocatului Munteanu in acest proces au fost semnate de Siegfried Ingerl, in calitate de client. Din nou, administratorul judiciar a fost ignorat, desi el era singurul in masura sa mandateze un avocat pentru ROMCAMION. Prin sentinta civila nr.

2484/CA/2004, judecatorul sindic dispune inchiderea procedurii de faliment, intrucat datoriile ROMCAMION au fost achitate. In acest moment intervine un nou jucator in lupta pentru ROMCAMION. Numele lui este Interconsulting SRL si reprezinta firma care a achitat debitele ROMCAMION. In acelasi timp il reprezinta pe avocatul Munteanu, care este asociat unic al INTERCONSULTING.

Administratorul acestei societati este Dorica Munteanu, sotia avocatului. In baza unui contract incheiat la sfarsitul anului trecut, prin care Ingerl isi cesiona creantele catre INTERCONSULTING, firmei lui Munteanu i-a fost usor sa ajunga in final la cumpararea de la Ingerl a unei suprafete de un hectar si jumatate din proprietatea ROMCAMION.

Reprezentantii societatii sustin ca suma de 4,8 miliarde platita de firma lui Munteanu a fost mult mai mica decat valoarea de piata a terenului, care se ridica la 25 euro/metru patrat, in timp ce Munteanu a platit doar 8 euro/metru patrat.

Dupa acest chilipir, Munteanu a trimis societatii ROMCAMION doua "note de plata" de toata frumusetea in valoare de 1,42 miliarde de lei, reprezentand contravaloarea asistentei juridice in procesele in care a reprezentat societatile.

Toate delegatiile au fost semnate de Siegfried Ingerl, care a disparut in ceata dupa ce a cesionat creanta pentru suma de 479.461 euro societatii INTERCONSULTING, adica tot lui Muntean. Avocatul a trecut la recuperarea banilor printr-o executare judecatoareasca urgenta, care a semanat mai degraba a executie.

Trei camioane IVECO apartinand societatii ROMCAMION au fost licitate rapid si vandute pentru 1,19 miliarde lei vechi, adica la valoarea unui singur camion.

Angajatii ROMCAMION cred in justitie

Toate faptele expuse in acest material fac obiectul unui dosar voluminos si al unei plangeri penale trimise de reprezentantii ROMCAMION organelor abilitate. Printre destinatarii acestei plangeri se numara Parchetul National Anticoruptie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie Bucuresti, ministrul Justitiei, Monica Macovei.

Ilegalitatiile si neregulile acestui caz sunt numeroase. De pilda, o expertiza a constructiilor din proprietatea ROMCAMION din 2001 solicitata de Tribunalul Hunedoara subevalueaza suspect valoarea acestor bunuri si favorizeaza cumpararea lor la subpret. Potrivit expertizei, o platforma betonata prezinta o uzura de 98 la suta, desi in realitate situatia este cu totul alta.

In acest fel, valoarea platformei a fost subevaluata cu 10 miliarde. Hala de intretinere este notata cu o uzura de 73 la suta, ceea ce inseamna ca imobilul este practic distrus, iar pretul scade cu 15 miliarde.

Desi calculul final ajunge la o valoare de 17,891 de miliarde, o suma mult subevaluata, expertul propune vanzarea la suma de 17 miliarde, lasand un "bacsis" de 890 de milioane cumparatorului strategic.

O alta expertiza din 2002 arata ca Siegfried Ingerl a cumparat patrimoniul ROMCAMION la un pret cu peste 22 de miliarde, mai ieftin decat valora el in realitate. In plus, modul in care au fost instrainate activele imobile ale societatii a fost ilegal.

Tranzactia s-a facut intre Siegfried Ingerl, din partea ROMCAMION, si Irina Ingerl, in calitate de reprezentant al SC Ingerl Romania Trading, asadar transfer de active intre sot si sotie.

Contractul este ilegal pentru ca Siegfried Ingerl nu a fost ales de Adunarea Generala a Actionarilor, hotararile AGA nu au fost depuse in termen de 15 zile la Oficiul Registrului Comertului, iar hotararile ulterioare nu puteau fi executate fara aceasta procedura.

Pentru incheierea de acte juridice prin care se ipotecheaza bunuri ale societatii a caror valoare depaseste jumatate din valoarea contabila a activelor societatii, era nevoie de aprobarea AGA, ceea ce Ingerl nu a facut.

Ingerl, cautat de Interpol

Siegfried Ingerl nu a putut fi contactat si, potrivit unor informatii aparute in presa, este cautat de Politia Romana si de Interpol pentru infractiuni de natura economica savarsite pe teritoriul Romaniei. ROMCAMION nu este singura societate "tepuita" de Ingerl. "Investitorul" austriac a operat identic si in cazul altor 14 firme de transport din Romania.

Toate au fost falimentate dupa aceeasi metoda - ITIA Bucuresti, ITA Oradea, ITA Iasi. Viorel Munteanu nu a putut fi contactat, in ciuda insistentelor redactorilor GAZETEI de a obtine opinia lui in legatura cu acest caz si implicarea sa in afacerea ROMCAMION. Desi telefonul mobil al avocatului Munteanu suna la apelul nostru, in loc sa ni se raspunda, mobilul s-a inchis de fiecare data.

Vom reveni cu noi informatii despre acest subiect. In ciuda problemelor mari generate de lupta pentru prelurea si falimentare, SC ROMCAMION Deva a reusit sa se incadreze in topul primelor cinci firme din judetul Hunedoara in domeniul ei de activitate. Daca justitia isi va face treaba, ROMCAMION mai poate spera intr-o redresare.