Spatiul maritim romanesc este inca insuficient monitorizat impotriva unor nave cu potential terorist, pentru cresterea gradului de protectie a porturilor si a apelor teritoriale nationale, fiind necesare atat modificari legislative care sa permita o reorganizare a zonelor de responsabilitate apartinand diferitelor institutii ce detin competente in domeniul supravegherii frontierei maritime a

tarii noastre, cat si investitii in procurarea unor radare performante, a declarat pentru „Replica” Ion Toma, directorul general al Radionav.

La ora actuala, dotarile Radionav, singura institutie care se ocupa cu ascultarea permanenta a emisiilor radio provenite de la navele ce naviga in zona de responsabilitate romaneasca a Marii Negre, permit doar o supraveghere audio a spatiului maritim autohton, ne-a precizat directorul general al Radionav Constanta.

La venirea sa la conducerea Radionav, Ion Toma, fost loctiitor al comandantului Bazei Aeriene de la Mihail Kogalniceanu (in prezent desfiintata), a gasit chiar si cazuri de nave aflate deja in Portul Constanta care nu-si declinasera identitatea cu 24 de ore inainte de intrarea in apele teritoriale ale Romaniei.

Conform actualei legislatii internationale (Codul ISPS), orice nava sau ambarcatiune de agrement trebuie in mod obligatoriu sa transmita catre radiostatia de coasta a statului de care apartine portul unde doreste sa acosteze, o notice of arrival (instiintare de sosire) in care trebuie sa cuprinda un raport detaliat asupra numelui, indicativului IMO si pavilionului vasului in cauza, numarul si

componenta nominala a membrilor echipajului, inclusiv nationalitatea acestora, natura incarcaturii aflate la bord, ultimele 10 porturi in care a facut escala, gradul de securitate antiterorista in care se afla ambarcatiunea, precum si multe alte amanunte asemanatoare.

Aceasta regula se aplica la accesul navelor in oricare port de pe mapamond, iar in cele americane sau australiene raportul de identificare contine prevederi extrem de draconice fata de cele cerute de autoritatile romanesti, a aratat directorul general al Radionav.

Cu toate acestea, la momentul actual patrunderea navelor in porturile romanesti se face uneori fara respectarea procedurii obligatorii care oricum este mult mai permisiva decat in alte colturi ale lumii.

Radionav nu are in dotare nici un radar

Pentru a se putea realiza o mai buna supraveghere a spatiului maritim romanesc este necesara o redistribuire mai eficienta a zonelor de responsabilitate pentru institutiile ce detin competente in domeniul mentionat.

Astfel, seful Radionav propune ca Port Control sa detina competente de supraveghere in limita celor 12 mile marine ale apelor teritoriale romanesti, in special in zona cailor navigabile din apropierea porturilor unde aglomeratia de nave trebuie perfect coordonata de radarele ANR-ului, pentru a se preintampina eventuale accidente de navigatie.

In schimb, prin efectuarea anumitor modificari legislative, Radionav ar putea deveni – asa cum se intampla si in alte state – institutia coordonatoare a interventiilor in cazul semnalarii unor incidente de securitate.

Altfel spus Radionav-ului i s-ar putea spori competentele astfel incat sa coordoneze interventia navelor militare (ale Politiei de Frontiera), a elicopterelor si a trupelor speciale, la bordul unor nave suspectate de intentii teroriste, inclusiv cand acestea se afla in largul marii.

Insa pentru o mai buna supraveghere a spatiului maritim romanesc ar trebui ca prin prevederi normative sa fie instituite zone de raportare obligatorie (unde orice nava aflata in mars trebuie sa raporteze pe canalul radio asupra identitatii si destinatiei sale), asa cum exista in apele teritoriale ale SUA, Israelului sau ale Australiei, avand in vedere si faptul ca litoralul romanesc reprezinta frontiera rasariteana a Europei si va deveni in curand si cea a UE.

Dar pentru realizarea acestui obiectiv este necesar ca statul roman sa aloce fondurile estimate la aproximativ 15 milioane de dolari, indispensabile cumpararii de catre Radionav a unor radare performante, avand in vedere ca la in prezent statia de coasta dispune doar de mijloace radio de emisie si receptie in benzile de unde ultrascurte (VHF-24 mile) si medii (MF-100 mile), ascultare permanenta pe frecventa internationala de 156,8 MHz (Canal 16), precum si de un echipament Navtex care emite automat date despre conditiile hidrometeorologice (avize de furtuna, etc.).