Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului se zbate sa recupereze ce se mai poate, insa jocurile au fost facute demult. Dupa modelul bine stiut, un colos industrial a fost luat de la stat si faramitat in folosul sefilor si in defavoarea angajatilor. Afacerea a fost facuta prin intermediul PAS, adica tocmai prin asociatia salariatilor.

PAS Atlas aproape ca a reusit, prin multiple siretlicuri si oameni "bine intentionati", sa pagubeasca statul.

Printr-o hotarare de guvern, Intreprinderea de Reparatii Auto (IRA) a fost transformata, in 1990, in societatea comerciala pe actiuni Atlas Industria Transporturilor (AIT). Aceasta societate a preluat intregul patrimoniu (spatii, terenuri si utilaje valoroase) al fostei IRA.

Pana in 1999, Fondul Proprietatii de Stat (redenumit intre timp APAPS sau, mai nou, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului) a avut cu putin peste 50 la suta din actiunile AIT.

In ianuarie 1999, AVAS a semnat un contract prin care a cedat 46,49 la suta din capitalul social al societatii catre Programul Asociatia Salariatilor (PAS) Atlas. De mentionat ca, la acea vreme, director general al AIT si presedinte al PAS era acelasi om, Ioan Virgil Tomoiaga.

Pretul tranzactiei s-a ridicat la 12,1 miliarde de lei vechi, care urmau a fi platiti astfel: 2,4 miliarde avans si 9,7 esalonat pe cinci ani. PAS Atlas a platit avansul, iar apoi a urmat un lung sir de "ciudatenii" care, puse cap la cap, dau un plan bine stabilit.

Magica divizare

In iunie 2000 s-a trecut la urmatoarea schema, anume divizarea AIT in patru societati: Atlas Fabricatie, Atlas Reparatii, Atlas Service si Atlas Auto Magazin. Numai ca, la data propunerii divizarii, se operase deja o permutare. Actionariatul era impartit astfel: FPS (AVAS) – 4,2 %, diverse persoane fizice (PPM) – 51,2 %, iar PAS – 44,5 %, cu toate ca luase de la FPS 46,49 %.

Inainte de divizare, AIT avea un capital social de 31,8 miliarde de lei vechi, format din 48.527 metri patrati de teren, utilaje, cladiri si spatii comerciale in totalitate in proprietatea Atlas.

Asadar, adunarea actionarilor a decis urmatoarea imparteala: Atlas Fabricatie – capital de 14,9 miliarde de lei vechi, Atlas Reparatii – 14,5 miliarde, Atlas Service – 1,4 miliarde si Auto Magazin – 934 milioane de lei vechi. Insa cheia se afla la actionari. La Fabricatie, PAS a luat 18,97% (113.352 actiuni), iar PPM 81,02% (453.401 actiuni).

Situatia la Reparatii era: PAS – 78,02 %, PPM – 12,6% si FPS 9,3%. Service si Auto Magazin au intrat in totalitate in proprietatea unor persoane fizice. Alaturi de Tomoiaga, au contribuit la divizare vicepresedintele PAS, Ioan Baciu, Niculai Perijoc si Iuliu Bagut din partea PPM si Cristian Nuna de la FPS.

Statul, pacalit pe fata

Dupa ce s-a parafat divizarea, AVAS nu a mai primit nici un leu pentru actiunile cedate. Astfel ca, in 2001, a chemat in instanta PAS Atlas pentru neplata primei rate de un miliard de lei vechi si dobanzi de aproape doua miliarde.

De la inceput, contractul a fost facut "beton", astfel ca sucursala AVAS Nord-Vest, condusa de Ioan Sucala, a fost obligata sa transmita proprietatea actiunilor la data platii avansului.

Initial, contractul prevedea ca cele 46,49 de procente vandute reprezinta 14 688 de actiuni, in valoare de 3,5 miliarde de lei vechi. Apoi, anumite persoane au avut grija sa-l prelucreze dupa bunul plac prin acte aditionale, care pana acum le-au acoperit manevrele.

Printr-un astfel de act, dupa plata avansului, s-a stabilit, prin majorarea capitalului social, ca partii luate de la AVAS ii corespund 566.752 de actiuni si ca mai sunt de platit 9,7 miliarde de lei vechi.

Insa, dupa ce a fost actionata in instanta, tocmai PAS, prin Tomoiaga, a cerut "inghetarea" contractului pana in 31 martie 2002, deoarece este in imposibilitate de plata, ca urmare a majorarii patrimoniului.

Alta varianta propusa de PAS a fost reconfigurarea contractului la nivelul celor 113.352 de actiuni de la Atlas Fabricatie, care "cica" valorau cat avansul platit. "Noi nu am diminuat patrimoniul sau am vandut active. Dimpotriva, am majorat patrimoniul de patru ori, de la 7,6 la 30,4 miliarde de lei si am facut investitii de 2,5 miliarde", se scuza pe atunci presedintele PAS.

Au trecut doi ani si cota de 78% din Atlas Reparatii a PAS (453.400 de actiuni) a ramas neplatita, iar AVAS a continuat cu conflictul. Intre timp, directorul AVAS Cluj a fost schimbat cu PSD-istul Teodor Groza, iar presedintele PAS Atlas este Gabriel Manolache.

Acestia au semnat in 2003 al cincilea act aditional la contractul din 1999, prin care PAS cesiona actiunile de la Atlas Reparatii catre o alta societate care urma sa plateasca datoriile ajunse la 16 miliarde de lei vechi. Societatea respectiva a platit (sau s-a facut ca plateste suma). Cert este ca litigiul s-a stins.

Mai mult decat ciudat este ca nici o societate nu a aparut apoi pe lista actionarilor Reparatii, fiind mentinut tot PAS pana in 2005.

Dupa toate invartelile, AVAS se afla din nou in litigiu cu PAS Atlas pentru cele 18,97 procente din Atlas Fabricatie. Acestea au fost chiar oprite o perioada de la tranzactionarea pe bursa de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. In cadrul "dezvoltarii" trustului Atlas, cei mai afectati au fost muncitorii.

Aproximativ 200 au fost concediati, iar cei care au ramas spun ca traiesc sub teroarea patronilor.

Barosanii din "gasca Atlas"

In acest an, am regasit ca actionar cu 78,02 % la Reparatii acelasi PAS care renuntase in 2003 la actiuni pentru ca nu le-a putut plati. Ciudata intorsatura. Pentru ca in 17 iunie 2005 sa descoperim ca actionari majoritari la Reparatii, cu cate 31,9 % fiecare, pe Emil Farcas si Radu Vlas, nimeni altul decat patronul firmei Rasimo, societate "cu lipici" la banii Primariei.

Un periplu pe la cele patru societati, prin care am incercat sa discutam cu personajele cheie, ne-a "edificat". Conform actualului director general de la Reparatii, Gabriel Almas, societatea apartine acum trustului Grup 4 Instalatii, detinut de afaceristul Gicu Gansca.

Acesta a declarat ca, in acest moment, nu are nici o actiune la Reparatii, dar ca a avut acum ceva vreme, mai precis timp de un an. Almas a spus ca Atlas Reparatii s-a despartit demult de PAS, Manolache si Tomoiaga. Director general la Fabricatie este acum Ioan Baciu, care a ramas si vicepresedinte la PAS. Baciu este in concediu.

Directorul economic al Atlas Fabricatie, Adriana Rus, spune ca societatea este tot in litigiu cu AVAS si ca Manolache nu mai lucreaza pentru ei. "L-am vazut pe aici acum vreo doua saptamani, dar atat", si-a amintit Rus.

Manolache a ramas cu sefia PAS, care se pare ca ii ajunge. Actionar majoritar la Fabricatie, cu putin peste 50%, este Aurelia Galea. "Dirijorul" Tomoiaga s-a orientat catre Atlas Service si Auto Magazin. Service a fost vanduta de curand unui afacerist maramuresean, Dan Dragomir, iar director executiv este Aurel Filip. Cat despre Auto Magazin, acesta nu mai este deloc magazin.

Tomoiaga doar sta acasa si incaseaza banii de la chiriasii-dealeri auto din spatiile valoroase de vizavi de fosta IRA. Bineinteles ca Tomoiaga nu a fost de gasit la sediul Atlas Auto Magazin.