Dupa ministrul Transporturilor, contractul incheiat anul trecut de fosta conducere a Administratiei Porturilor Maritime cu Grupul italian UTI, prin subsidiara acestuia - firma Cobra Security - a fost denuntat ieri si de presedintele Romaniei.

Traian Basescu a afirmat ca respectivul contract cu firma de paza privata nu este unul necesar, in timp ce gardurile inalte ce imprejmuiesc intreaga platforma a Portului Constanta au fost apreciate de seful statului ca fiind dupa „model sovietic”.

De asemenea, Basescu a fost deosebit de vehement impotriva zvonului lansat de PSD, potrivit caruia Romania ar putea sa piarda conexiunea cu Coridorul IV European, spunand ca nu poate fi vorba despre o astfel de posibilitate.

La solicitarea operatorilor portuari din Portul Constanta, presedintele Romaniei a participat la o intalnire cu operatorii si cu reprezentantii tuturor institutiilor si companiilor importante din sfera portuara, desfasurata ieri incepand cu ora 9.00 la sediul CN APMC.

Printre participantii la intalnirea de lucru cu seful statului s-au numarat, alaturi de reprezentatii operatorilor portuari, Mircea Banias, directorul general al Administratiei Porturilor Maritime, Paul Branza, directorul general al Autoritatii Navale Romane, Vasile Chesca, capitanul sef al Capitaniei Portului Constanta, precum si Mihai Lupu, directorul general al societatii Oil Terminal.

Dupa doua ore de discutii, presedintele Basescu a declarat ca operatorii din Portul Constanta s-au plans de faptul ca sunt obligati sa efectueze cheltuieli mari pentru serviciile de salubritate portuara prestate de firma Iridex.

In plus, comunitatea operatorilor din Portul Constanta s-au aratat nemultumiti de faptul ca sunt nevoiti sa achite si facturile prestatiilor de paza pentru securitatea perimetrala a incintei portuare, dupa ce- potrivit legislatiei in vigoare - au fost nevoiti sa-si asigure securitatea propriilor facilitati portuare (dane, platforme, etc.), concesionate de la Administratia Portuara, a aratat Traian Basescu.

Practic, firmelor ce isi desfasoara activitatea in Portul Constanta li se pretinde plata unui serviciu de paza suplimentar care a fost apreciat atat de ministrul Transporturilor, cat si de presedintele statului roman, ca fiind inutil, in conditiile in care fiecare dintre facilitatile portuare dispune de propriul sistem de securitate insemnand garduri, bariere si personal de paza specializat.

Acest sistem de paza perimetrala, pentru care Administratia Portuara este nevoita sa achite anual sume de ordinul sutelor de mii de euro, colectati in principal tot de la operatorii portuari este asigurat de Grupul italian UTI, prin firma sa subsidiara Cobra Securtiy.

Grupul UTI a obtinut in 2004 acest privilegiu, precum si monopolul asupra altor servicii portuare deosebit de profitabile (comunicatii telefonice si IT, etc.), in urma castigarii unei licitatii organizate in perioada in care conducerea CN APMC se afla in mainile fostului director general Gheorghe Moldoveanu - in prezent cercetat de politie pentru implicarea sa in mai multe contracte paguboase pentru Administratia Portuara.

Zvonul pierderii Coridorului IV a fost lansat de PSD

O alta problema adusa in discutie la intalnirea presedintelui tarii cu reprezentatii lumii portuare a fost gasirea unei modalitati pentru ca Portul Constanta sa devina un port de tranzit pentru marfurile exportate din continentul asiatic si nu numai, catre Europa Centrala si de Vest.

In acest sens, Basescu a afirmat ca Portul Constanta trebuie sa intre in competitie cu porturi italiene, grecesti si croate, motiv pentru care portul romanesc trebuie sa adopte masuri de atragere a traficului de marfuri in tranzit, printr-o politica de tarife mult mai mici decat porturile mediteraneene concurente, precum si printr-o calitate a serviciilor oferite mult mai ridicata.

De aceea, seful statului a cerut Administratiei Portuare ca in termen de 30 de zile sa efectueze o analiza comparativa a tarifelor practicate in Portul Constanta si a celor percepute de porturile italiene, grecesti si croate.

Cat despre recentul zvon privind excluderea Romaniei de pe traseul Coridorului rutier IV European - zvon lansat in opinia lui Basescu de PSD - seful statului a spus ca nu poate fi vorba despre o astfel de eventualitate.

De altfel, „guvernarea Adrian Nastase nu a atras nici un cent investitie pentru constructia de autostrazi, ci a batjocorit ideea de coridoare paneuropene”, a afirmat cu indignare Traian Basescu.

Insa perspectivele Coridorului IV European in portiunea romaneasca sunt deosebit de promitatoare, in conditiile in care s-a obtinut finantarea pentru tronsonul de autostrada Cernavoda - Constanta, precum si pentru cel de la Nadlac - Timisoara, care va asigura continuitatea vechii autostrazi Bucuresti - Pitesti, spre granita nord-vestica a Romaniei, este de parere Basescu.