Afacerile in Zona Libera Constanta Sud se desfasoara cu dificultate, a declarat pentru „Replica” Mircea Banias, directorul general al CN Administratia Porturilor Maritime S.A.

Aceasta intrucat, desi exista o lege care reglementeaza existenta respectivei zone cu statut special, au disparut facilitatile fiscale care au constituit de altfel principala ratiune de infiintare a acestui areal. Societatile care au avut si care au in continuare regim de asa-zisa zona libera au fost despagubite de Guvern pentru pierderea facilitatilor fiscale”, a afirmat Banias.

Aceste firme vor ramane in Zona Libera pana la expirarea contractelor de concesiune incheiate cu statul roman.

De aici apar si diferentele de tarife platite de companiile care isi desfasoara activitatea in Zona Libera Constanta Sud-Agigea si cele achitate de firmele care au inchiriat mai recent de la CN APMC diferite suprafete de teren in perimetrul respectiv, a aratat directorul Administratiei Portuare.

„Noi am depus solicitari la Ministerul Transporturilor pentru ca Zona Libera Constanta Sud-Agigea sa devina o zona cu regim de port liber, ca sa putem inchiria catre firmele interesate diversele suprafete existente”, a precizat Banias.

Potrivit legislatiei in vigoare, regimul de port liber creeaza avantajul pentru agentii economici care isi desfasoara activitatea in zona respectiva, al scutirii de plata taxelor vamale numai pentru utilajele si celelalte bunuri (aflate in tranzit) care se gasesc in perimetrul beneficiar al regimului mentionat, dar care nu sunt introduse pe restul teritoriului romanesc.

APMC asteapta ca Parlamentul sa-si reia activitatea

Pana la legiferarea regimului de port liber - operatiune care este asteptata a se realiza odata cu luna septembrie a.c., cand Parlamentul isi va relua lucrarile - Administratia Porturilor Maritime procedeaza la inchirierea pe termen scurt de o luna de zile a diferitelor suprafete din Zona Libera Constanta Sud-Agigea.

„Acestea sunt contracte de mica valoare (de depozitare) si firmele nu sunt in general interesate de ele, intrucat doresc sa incheie contracte pe durata lunga ca sa poata efectua investitii pe terenurile inchiriate”, a mai spus seful Administratiei Portuare. In privinta proiectului terminalului de barje, directorul general al CN APMC ne-a precizat ca in cursul zilei de 30 august a.c. i-a insotit pe reprezentantii celor 8 societati straine de constructii care s-au precalificat pentru licitatia de atribuire a lucrarilor de executie ale terminalului, intr-o vizita a locatiei obiectivului ce va fi situat in Portul Constanta Sud.

In luna septembrie a.c. se va desfasura licitatia propriu-zisa pentru desemnarea constructorului terminalului, iar pana la sfartitul acestui an va trebui demarate si lucrarile de executie care se vor desfasura pe parcursul a 18 luni. Proiectul terminalului de barje din Portul Constanta reprezinta o investitie in valoare de 24 milioane euro, din care 16 milioane euro constituie cofinantarea asigurata de BERD.