Cei care si-au insusit Ardealul, in anumite perioade istorice, au reusit, cel putin, sa creeze in interiorul arcului Carpatic o infrastructura si un sistem administrativ care sa constituie, chiar si dupa zeci de ani, un model.

Prin discursul tinut ieri, in fata Corpului Diplomatic romanesc prezent in intrunirea anuala la Bucuresti, cel ce se doreste a fi presedintele tuturor romanilor a pus cruce public, autostrazii Transilvania.

Prin cele afirmate ieri dupa-amiaza, presedintele Romaniei a scos, practic, Ardealul, de pe harta rutiera a Romaniei pe o perioada de minim 4 ani. Basescu nu s-a sfiit, in discursul sau, sa atace trei mari corporatii, Vinci, Strabagh si Bechtel, acuzate ca ar fi primit contractele cu aceleasi nume din partea fostei guvernari social-democrate in schimbul unor servicii de lobby.

Acuzatia publica a presedintelui Romaniei, adica a principalului vector de politica externa, va crea, fara indoiala, reactii devastatoare din partea mediului de afaceri occidental. Practic, Basescu demonstreaza ca deciziile si contractele unei guvernari in Romania pot fi cu usurinta anulate de catre noii detinatori temporari ai puterii.

Actualul presedinte pune Romania in randul tarilor bananiere sau in randul tarilor fostei URSS, unde alternanta la putere obliga companiile sa-si gandeasca politicile de investitii pe o perioada de maxim un mandat.

Cele trei companii sunt puse cu spatele la zid de cel care, cel putin teoretic, ar trebui sa fie garantul respectarii intelegerilor parafate prin contracte asumate de Romania la momentul respectiv.

Mai exact, Traian Basescu si-a permis, chiar, sa afirme public ca aceste trei companii isi vor putea pune in aplicare contractele doar in momentul reintoarcerii la guvernare a celor cu care le-au semnat. Mi-e mila de ambasadorii Romaniei in tarile de origine a celor trei companii urecheate de Basescu, pusi in situatia sa dea explicatii in momentul reintoarcerii la posturi.

Inca de la inceputul mandatului sau, Basescu a atacat contractul cu Bechtel pentru autostrada Transilvania, precum si lipsa de importanta a acestei lucrari pentru Romania.

Dupa afirmatiile de saptamana trecuta ale premierului Tariceanu si ale ministrului Transporturilor, Gheorghe Dobre, cu privire la stoparea finantarilor pentru autostrada ardelenilor, din cauza lipsei fondurilor bugetare si a finantarilor externe, Presedintele a reiterat importanta coridorului IV pan-european pentru Romania.

"Au fost erori de prioritati", "Prioritatile Romaniei sunt atat ale noastre cat si ale Uniunii Europene" sau "Nu facem politica externa prin acordarea de contracte", a declarat Basescu, cel care a anulat, practic, ieri dupa-amiaza, orice sansa de continuare a lucrarilor la Autostrada Transilvania.

Ardealul care, cel putin pentru noi, inca face parte din Romania si ar trebui sa se bucure de o atentie cel putin egala cu celelalte zone ale tarii, si ardelenii care i-au acordat increderea prin vot la sfarsitul anului trecut, sunt abandonati cine stie pentru cat timp de acum incolo...

Actualul Presedinte care se declara un sustinator al cetatenilor si pentru care conteaza "punctele de vedere care vin din societate" omite voit dorintele si necesitatile unei treimi din populatia Romaniei, traitoare in zona care ar fi beneficiat de pe urma construirii Autostrazii Transilvania.

Pe langa sfidarea si desconsiderarea propriilor cetateni, presedintele Basescu a dovedit, ieri, ca habar nu are despre modul in care se face politica externa a unei tari.

Se stie ca, in afara declaratiilor si intalnirilor oficiale, o tara isi construieste strategia de politica externa si cu ajutorul lobby-ului facut pe langa institutii sau reprezentanti care ar putea conta in realizarea dezideratelor politice.

Afrontul repetat adus de catre presedintele Romaniei unor mari corporatii precum Bechtel, Vinci si Strabagh, se va regasi in anumite decizii pe care cei care sunt afectati de rezilierea contractelor sau care se afla in zonele de influenta ale actionariatului acestor companii le vor lua cu privire la Romania.

Faptul ca sunt publice legaturile "arhitectului razboiului din Irak", secretarul Apararii SUA Donald Rumsfeld, cu corporatia Bechtel, sau faptul ca, doar in 2003, Bechtel a primit din partea Departamentului de Stat american un contract de peste 600 de milioane de dolari pentru reconstructia infrastructurii irakiene dupa razboi spune foarte multe despre puterea de influenta pe care o au oficialii corporatiei americane in randurile actualei administratii SUA. De altfel, nu mai este surprinzator pentru nimeni modul in care Traian Basescu intelege sa coordoneze politica externa a Romaniei.

Primul care nu a optat pentru stilul pompieristic si lipsit de viziune al actualului presedinte a fost fostul sau consilier de politica externa, Andrei Plesu, care a preferat sa se retraga inainte de a se compromite.

Poate ar fi momentul ca cineva sa aiba curajul sa-i atraga Presedintelui atentia, daca nu ca nesocoteste importanta electorala a Ardealului, atunci macar ca, inca, in Romania, nu si-au anuntat prezenta nici unul dintre presedintii cat de cat importanti in ecuatia mondiala. In aproape noua luni de mandat, nu ne-a vizitat nici unul dintre presedintii care au ceva de spus in cadrul UE sau NATO.

E drept ca Basescu a executat o runda de vizite in marile capitale, dar una este sa "joci" in deplasare si cu totul alta pe teren propriu. Pentru a juca acasa, insa, e nevoie ca ceilalti sa accepte sa te viziteze!