"Managerul orasului" ar fi un fel de director tehnic, cu atributii mai largi, gestionar al unor proiecte si aflat intr-o relatie mai deschisa cu cetatenii. In SUA, exista doua modalitati de functionare a acestui post, aflat in subordinea primarului sau a consiliului local.

Institutia "city manager" functioneaza intr-un sfert din statele americane si in Olanda. Primarul Emil Boc pare a fi coplesit de multitudinea atributiilor prevazute de "fisa postului".

Practic, pentru Boc, la fel ca pentru orice alt primar de oras de marimea Clujului, programul incepe undeva la ora 7 dimineata si se termina seara tarziu, interval de timp in care acesta se vede nevoit sa semneze o sumedenie de acte, de la achizitionarea unor obiecte de papetarie, pana la acordul privind incheierea unuor parteneriate, sa reprezinte municipalitatea la diverse evenimente etc.

O noua functie ar putea fi infiintata in cadrul administratiilor, respectiv cea de administrator general de primarie. Propunerea a venit din partea mai multor ONG-uri, dar este sustinuita si de unii primari care se vad complesiti de complexitatea atributiilor ce le revin in aceasta calitate.

Unul dintre primarii care imbratiseaza ideea instituirii unui manager al orasului este insusi primarul Clujului, Emil Boc, care, pe langa atributiile administrative mai trebuie sa le faca fata si celor politice in calitate de lider al celui mai puternic partid politic din Romania.

Instituirea acestei functii ar presupune, evident, modificarea Legii administratiei locale, insa, ar fi de precizat faptul ca, o prevedere in acest sens este prevazuta in Pachetul de legi privind reforma in administratie.

Functia de adminstrator general de primarie sau de "city manager" este de inspiratie americana si ar trebui sa preia din atributiile primarului, mai ales sarcinile de natura administrativa. Solutia administratorului de primarie prezinta o serie de avantaje, dar si potentiale surse de tensiuni.

Avand cunostinte de management, administratorul general de primarie va optimiza functionarea primariei, imbinand solutii alternative, pentru a realiza o balanta intre venituri si cheltuieli. De asemenea, acesta urmeaza sa preia de la primar o multitudine de sarcini de rutina, sa realizeze o buna colaborare, prin reducerea tensiunilor intre primar si consiliu.

Pe de alta parte, exista riscul ca, prin aceasta functie sa apara suprapuneri de atributii intre diferitele paliere ale administratiei locale (viceprimar, secretarul institutiei). Ar fi de spus ca city managerul este platit in SUA cu un salariu de trei sau patru ori mai mare decat al primarului.

Inca nu se stie de unde vor fi selectati acesti oameni, cum vor fi formati si cum vor fi integrati in administratiile locale.

Aceasta functie este necesara, avand in vedere ca primarul si presedintele Consiliului Judetean au atributii executive excesive, unii dintre acestia ajungand in aceste functii fara o pregatire de specialitate.

O alta cauza care detemina implementarea acestei functii in Romania este faptul ca la nivel local este o lipsa de continuitate din cauza schimbarilor la nivel politic, in anii electorali existand pauze nefavorabile reformei la nivel local.

In ceea ce priveste Clujul, ar fi de spus ca un grup de specialisti din cadrul GRASP (program guvernamental american pentru reforma in administratie) au vizitat la sfarsitul anului trecut Clujul, din dorinta de a implementa programe-pilot privind infiintarea institutiei "managerul orasului".

In cadrul parteneriatului cu GRASP, americanii s-au aratat dispusi sa ofere sprijin logistic si consultanta. Ar fi de spus ca, primarul Emil Boc pare a fi coplesit de multitudinea atributiilor prevazute de "fisa postului".

Practic, pentru Boc, la fel ca pentru orice alt primar de oras de marimea Clujului, programul incepe undeva la ora 7 dimineata si se termina seara tarziu, interval de timp in care acesta se vede nevoit sa semneze o sumedenie de acte, de la achizitionarea unor obiecte de papetarie, pana la acordul privind incheierea unuor parteneriate.

Iar daca in ziua respectiva se desfasoara in oras cinci evenimente la care Boc e necesar sa participe sau mare are stabilite cateva intalniri cu potentiali investitori sau e zi de audiente, ziua respectiva ar trebui sa aiba mai mult de 24 de ore.

In ceea ce il priveste pe Emil Boc, ar mai fi de amintit faptul ca el conduce si PD, calitate ce presupune deplasari in afara Clujului si intalniri politice.

Practic, asa cum am mai precizat, Clujul are doar de castigat de pe urma faptului ca primarul detine si cea mai importanta functie politica in cadrul unui partid aflat la guvernare si nu asa cum s-a opinat ca orasul are de pierdut de pe urma acestui fapt.

In acest context ar mai fi de spus ca, potrivit unor apropiati ai acestuia, Boc a ajuns dupa primul an de mandat sa oboseasca, iar instituirea unui "city-manager" ar fi mai mult decat indicat in acest context.

Ar mai fi de spus ca reprezentantii Facultatii de stiinte Politice si Administrative din cadrul UBB Cluj a prezentat inca in urma cu doi ani un proiect privind instituirea city-managerului.

Decanul Facultatii de Stiinte Politice si Administrative, Catalin Baba, a opinat ca o astfel de functie ar fi extrem de benefica nu numai pentru Cluj ci pentru toate marile orase. "O astfel de functie ar fi ocupata in urma unui concurs, in care s-ar tine cont de proiectele de managemnet.

S-ar incheia un contract de management, ar fi precizate clar criteriile de performanta, iar performantele ar putea fi clar evaluate la sfarsitul anului de catre Consiliul Local si de catre cetateni, evident. Practic, ca la orice firma ar exista si in primarie o functie de manager sau director executiv", a mai spus Baba.

Potrivit legii administratiei publice (Lg. 215/2001) primarul are urmatoarele atributii:

* indeplineste o functie de autoritate publica. El este seful administratiei publice locale si al aparatului propriu de specialitate al autoritatilor administratiei publice locale, pe care il conduce si il controleaza

* raspunde de buna functionare a administratiei publice locale, in conditiile legii

* reprezinta comuna sau orasul in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane sau straine, precum si in justitie

* asigura respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, a prevederilor Constitutiei, precum si punerea in aplicare a legilor, a decretelor Presedintelui Romaniei, a hotararilor si ordonantelor Guvernului

* asigura aducerea la indeplinire a hotararilor consiliului local

* prezinta consiliului local, anual sau ori de cate ori este necesar, informari, privind starea economica si sociala a comunei sau a orasului, in concordanta cu atributiile ce revin autoritatilor administratiei publice locale, precum si informari asupra modului de aducere la indeplinire a hotararilor consiliului local

* intocmeste proiectul bugetului local si contul de incheiere a exercitiului bugetar si le supune spre aprobare consiliului local

* exercita functia de ordonator principal de credite

* verifica, din oficiu sau la cerere, incasarea si cheltuirea sumelor din bugetul local si comunica de indata consiliului local cele constatate

* ia masuri pentru prevenirea si limitarea urmarilor calamitatilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor etc

* asigura ordinea publica si linistea locuitorilor

* indruma si supravegheaza activitatea gardienilor publici

* ia masurile prevazute de lege cu privire la desfasurarea adunarilor publice

* ia masuri de interzicere sau de suspendare a spectacolelor

* controleaza igiena si salubritatea localurilor publice si produselor alimentare puse in vanzare pentru populatie, cu sprijinul serviciilor de specialitate

* ia masuri pentru elaborarea planului urbanistic general al localitatii si il supune spre aprobare consiliului local

* asigura repartizarea locuintelor sociale pe baza hotararii consiliului local

* asigura intretinerea si reabilitarea drumurilor publice

* exercita controlul asupra activitatilor din targuri, piete, oboare, locuri si parcuri de distractii si ia masuri pentru buna functionare a acestora

* conduce serviciile publice locales asigura functionarea serviciilor de stare civila si de autoritate tutelaras supravegheaza realizarea masurilor de asistenta si ajutor social

* indeplineste functia de ofiter de stare civila

* emite avizele, acordurile si autorizatiile date in competenta sa prin lege

* numeste si elibereaza din functie, in conditiile legii, personalul din aparatul propriu de specialitate al autoritatilor administratiei publice locale

* raspunde de inventarierea si administrarea bunurilor care apartin domeniului public si domeniului privat al comunei sau al orasului

* organizeaza evidenta lucrarilor de constructii din localitate si pune la dispozitie autoritatilor administratiei publice centrale rezultatele acestor evidente

* ia masuri pentru controlul depozitarii deseurilor menajere, industriale sau de orice fel

* indeplineste si alte atributii prevazute de lege sau de alte acte normative, precum si insarcinarile date de consiliul local.