Mita, aviditatea clerului pentru inavutire, desfraul si nelegiuirile celor ce poarta raspunderea pentru turma Domnului stau ca o marturie trista a faptului ca tocmai aceia care au fost chemati sa fie slujitorii lui Hristos, sa dea hrana spirituala oamenilor si sa imparta cuvantul lui Dumnezeu, s-au dovedit a fi promotorii pacatelor, libertinajului si stricaciunii. In intelesul bisericesc, preacurvia inseamna adulter, iar curvia inseamna relatii sexuale in afara casatoriei.

Un popa de neclintit

Scandalurile sexuale in care a fost implicat preotul Vasile Sabau de la Biserica „Sfantul Gheorghe" din Oradea au facut subiectul mai multor articole in presa locala. In mod inexplicabil, conducerea Episcopiei Ortodoxe a Oradiei, chiar pusa in fata dovezilor (casete video, fotografii, scrisori, declaratii) ca preotul Sabau e un desfranat, a refuzat sa ia masuri impotriva celui vinovat, in timp ce alti preoti, pentru fapte mult mai putin grave, au fost caterisiti sau au primit sanctiuni aspre.

Porunca a VI-a spune: „Sa nu preacurvesti!". Desfraul este o forma agravanta a preacurviei si este un pacat asimilat cu pornografia. Astfel de fapte sunt condamnate atat de legea penala, laica, cat si de legile bisericesti. Atunci cand sunt comise de un preot, iar mai-marii sai, in loc sa-l inlature din viata preoteasca, ii acopera desfraul, nu mai au nimic sfant.

Preotul Vasile Sabau a fost consilier economic al Episcopiei Ortodoxe a Oradiei, Bihorului si Salajului. In cursul anului 2003, el a fost filmat in timp ce facea sex cu o femeie tanara, care nu era sotia sa. In termeni bisericesti, fapta se numeste preacurvie si, pentru un om al Bisericii, este o fapta foarte grava.

Potrivit legiuirilor Bisericii Ortodoxe Romane, faptuitorul trebuia caterisit, adica dezbracat de haina preoteasca.

Conform art. 37 din Legea de Functionare a Bisericii Ortodoxe, „Clericii dovediti ca au calcat sfintenia casatoriei nu mai pot ramane in cler, ci se depun". Adica, sunt inlaturati din viata bisericeasca.

Dar episcopul titular, Ioan Mihaltan, bolnav si fricos, a preferat sa pastreze tacerea in legatura cu faptele lui Sabau, iar episcopul vicar Petroniu Salajanul, care conduce in fapt

Episcopia Oradea, a plecat in Grecia tocmai pentru a nu se vedea in situatia de a lua o decizie categorica impotriva lui Sabau.

In urma cu doar cateva zile, Vasile Sabau a fost vazut de reporterii nostri slujind in Biserica „Sfantul Gheorghe". Conform unor surse din anturajul conducerii Episcopiei, cei doi episcopi refuza sa il „mazileasca" pe Vasile Sabau fiindca acesta, in anii cat a fost consilier al Episcopiei, a adunat o multime de informatii compromitatoare despre ei.

Porno star in sutana

La Episcopia Oradea, dupa cum au mai aratat si alte publicatii, regulamentele si cutumele bisericesti sunt calcate in picioare cu buna stiinta a celor doi episcopi. Dovada adulterului si desfraului parintelui Sabau este o inregistrare video de circa 40 de minute, in care acesta etaleaza reale calitati de porno star. O copie a inregistrarii a fost inmanata conducerii Episcopiei Oradiei, in toamna anului 2003. Dar, in ciuda gravitatii faptelor, singura pedeapsa data preotului desfranat a fost inlaturarea acestuia din administratia Episcopiei.

Se zvoneste ca Sabau ar fi fost filmat pe ascuns in timp ce isi potolea poftele carnale in urma unei inscenari puse la cale de protopopul de Marghita, Gheorghe Cobai.

De fapt, Vasile Sabau nu era la prima aventura de acest gen. Ziarele au mai scris ca el ar mai fi avut cel putin doua legaturi amoroase extraconjugale, una cu Maria Chirila, o profesoara cu care se presupune ca ar avea chiar un copil nelegitim, si alta cu o enoriasa din propria parohie de la Biserica Sfantul Andrei, Ileana Ciuclea.

Sabau a negat cu inversunare in fata sefilor sai ierarhici ca ar fi el „protagonistul" pozelor si inregistrarii video. Aceasta a fost vizionata, insa, in intregime, de protopopul Oradiei, Aurel Puscas, care a instiintat conducerea Episcopiei despre faptele de amorez adulterin ale lui Sabau.

Persoane apropiate conducerii Episcopiei Ortodoxe a Oradiei, Bihorului si Feleacului, carora, din motive intemeiate, nu le dezvaluim numele, revoltate de faptul ca nu s-a luat masurile prevazute de legiuirile bisericesti impotriva preotului desfranat, au pus la dispozitia reporterilor nostri inregistrarea video in care preotul Sabau este protagonistul unei veritabile productii pornografice, din care face parte si cliseele alaturate.

Dar naravul preotului Sabau de a „blagoslovi" femei frumoase dateaza de ani de zile.

Tupeu de santajist

Enoriasii Episcopiei Ortodoxe a Oradiei, Bihorului si Salajului sunt socati, consternati si scandalizati de putreziciunea morala in care se scalda mai marii Episcopiei..

In urma cu mai multe saptamani, la cererea unui grup de credinciosi care nu au mai suportat ca imoralitatea sa fie musamalizata la nesfarsit, presa locala a publicat capturi de pe caseta video cu preotul porno star. Insa, nici dupa ce dovada preacurviei si desfraului la care s-a dedat parintele Vasile Sabau a fost facuta publica, conducerea Episcopiei Oradea nu a indraznit sa se atinga de preotul care nu mai are nimic in comun cu cele sfinte.

Potrivit unor surse din cadrul Episcopiei, Sabau ar fi negociat cu preotul-vicar Vasile Bota conditiile demisiei sale, respectiv ca in locul sau, la Biserica Sfantul Gheorghe sa fie numit preot-paroh ginerele sau, Mihai Vlasin.

Ca urmare a refuzului conducerii Episcopiei, Sabau a ramas in continuare sa slujeasca la aceeasi biserica amintita mai sus, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, declarand senin ca va demisiona doar in noiembrie, dupa ce va aniversa 35 de ani de activitate preoteasca.

Episcopie fara cap

Desi faptele sale erau de o gravitate deosebita si s-ar fi impus judecarea sa de catre Consistoriul Eparhial, acest lucru nu s-a intamplat. Revoltator este faptul ca Patriarhia Romana a fost sesizata de nenumarate ori, de ani de zile, despre neregulile, abuzurile si imoralitatea patronate de conducerea Episcopiei Oradiei. In ciuda zecilor de sesizari, memorii si audiente, nu s-a dispus nici o ancheta pentru a se verifica daca cele sesizate corespund sau nu adevarului.

Reamintim faptul ca, pe fondul agravarii starii de sanatate a episcopului titular Ioan Mihaltan, la Episcopia Oradea a fost trimis, in anul 2000, pentru a coordona activitatea institutiei, episcopul-vicar Petroniu Salajanul. Prin purtarea sa abuziva, acesta a reusit doar sa scandalizeze preotii bihoreni si opinia publica. In anul 1999, la mai putin de un an de la absolvirea facultatii de Teologie, Vasile Bota a fost numit, in mod ilegal, preot-vicar al Episcopiei.

Preotii si enoriasii din Bihor si Salaj nu mai stiu cine conduce, de fapt, Episcopia. Batranul episcop titular, Ioan Mihaltan, spune ca el e prea bolnav si slabit ca sa mai poata duce povara treburilor institutiei. Episcopul-vicar Petroniu Salajanul zice, la randul lui, ca el nu are prerogativele pentru a putea conduce treburile Episcopiei si ca preotul-vicar Vasile Bota conduce Episcopia.

Bota a fost numit in functie nestatutar, cand avea mai putin de un an de preotie, dupa ce, anterior, fusese diaconul episcopului Mihaltan. Vasile Bota a fost coleg de facultate cu Petroniu Salajanul si s-a laudat nu de putine ori ca el l-a adus pe acesta la Oradea.

Bota este, alaturi de fostul rector pesedist al Universitatii din Oradea, Teodor Maghiar, si de deputatul Cornel Popa, membru in forul suprem al Bisericii Ortodoxe Romane, Adunarea Nationala Bisericeasca.

Contestatarii sai reclama pe buna dreptate faptul ca el nu a fost ales in nici o circumscriptie eparhiala, cum cer legiuirile bisericesti, ci a fost „teleportat" in ANB de episcopul Ioan Mihaltan, care are fata de el o slabiciune deosebita si, zic unii, chiar nefireasca. „In conditiile in care Vasile Bota nu a fost ales de nici un preot in Adunarea Nationala Bisericeasca, pe cine reprezinta el?!" – se intreaba fetele bisericesti din Bihor.

Revolta sutanelor

Cand are vreun interes material, Bota se implica in solutionarea, in modul dorit de el, a unor probleme preotesti si, la nevoie, convoaca Permanenta Eparhiala. Cand se ivesc insa probleme serioase sau scandaluri, Bota se spala pe maini si lasa treburile in seama episcopilor, spunand ca ei sunt competenti sa le rezolve. In aceste conditii, se pune intrebarea; cine conduce, de fapt, Episcopia Oradea?!

Nemaiputand suporta scandalurile de coruptie si imoralitatea de la varful Episcopiei si revoltati de atitudinea pasiva a Patriarhiei, mai multi preoti bihoreni intentioneaza sa ceara afilierea, impreuna cu parohiile si credinciosii lor, la Episcopia Aradului, la cea de Harghita-Covasna sau, daca va fi cazul chiar la una din strainatate.

„Picatura" care a umplut paharul rabdarii preotilor a fost tupeul lui Vasile Sabau, care, dupa ce a fost demascat de presa opiniei publice ca desfranat si curvar, in loc sa demisioneze si sa se ascunda de ochii lumii plin de rusine, continua sa intineze numele si imaginea Bisericii Ortodoxe, slujind in biserica zilnic, ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat, sfidand bunul simt, conducerea Episcopiei si pe cea a BOR.

Preotii si enoriasii scandalizati se intreaba cu ce-i are la mana Vasile Sabau pe cei doi episcopi, de acestia nu indraznesc sa il excluda din preotie. Dovada ca, in ciuda celor declarate de sefii Episcopiei Oradea privind demisia lui Vasile Sabau, acesta continua sa slujeasca, o reprezinta chiar fotografia alaturata, realizata joi, intai septembrie, in jurul orei 09.30, in Biserica „Sfantul Gheorghe". Asteptam reactia Sfantului Sinod si a Patriarhului Teoctist.

Bunul-simt este acea dumnezeiasca moderatie care ne opreste de la orice exces. Se pare ca la Episcopia Oradea, cativa clerici nu il mai au. Vom reveni.