Lansata ca o afacere de succes in urma cu cativa ani, benzinaria din Somcuta Mare a intrat in „vrie", cu sanse de a pune lacat pe pompele de benzina. Cei care administreaza benzinaria sunt cercetati penal, iar statia, care valoreaza miliarde bune, risca a fi vanduta la un pret de nimic.

Mai mult, in poveste apar „meteoric" Ioan Isac (actualul sef al Inspectoratului Judetean de Politie Maramures) si inspectori ai Garzii Financiare. Conform declaratiilor proprietarilor, acestia au beneficiat timp de mai multi ani de diferite foloase necuvenite.

Pana in anul 2001, benzinaria din Somcuta a fost proprietatea unui cetatean austriac. Cand acesta nu a mai dorit continuarea afacerii, a fost preluata de firma SC Inter Activ Grup din Somcuta. La scurt timp, un apropiat al celor din conducerea firmei, Claudiu Bota, a venit cu ideea unei asocieri. Conform propunerii, urma ca Bota si Dumitru Nicolae Bodea (din Targu Lapus) sa conduca afacerea.

Unul dintre actionarii firmei a acceptat ideea si s-a asociat cu cei doi intr-o societate comerciala: Inter Activ Oil SRL. In noua societate, patronul detinea 40% din actiuni, iar ceilalti doi 60%. Apoi, in 2002, intre Inter Activ Grup si Inter Activ Oil s-a semnat un contract de inchiriere, care avea ca obiect benzinaria din Somcuta.

Intocmit de un avocat apropiat celor trei, contractul de inchiriere este unul foarte simplu (s-a mers pe ideea bunei intelegeri si nu pe clauze stricte), dar, in timp, s-a ajuns la conflicte intre proprietarul benzinariei si cuplul Bota&Bodea. Initial profitabila, firma a devenit interesanta, iar Bota si Bodea au prins gustul investitiilor.

Sub pretextul unei modernizari a benzinariei, cei doi i-au cerut proprietarului sa aprobe luarea unui credit bancar in valoare de 700 milioane lei. Proprietarul a acceptat ideea realizarii unui restaurant si a fost de acord cu luarea unui credit, dar modernizarile nu au fost pe masura valorii creditului.

Nu a durat mult si cei doi i-au propus proprietarului contractarea unui nou credit (pana la 3 miliarde lei), cu care sa se finalizeze constructia si sa se acopere datoriile facute de cei doi. A fost momentul cand acestia au recunoscut ca au datorii catre furnizori si "bisnitarii" din Baia Mare de la care au imprumutat sume de bani.

Divortul

S-a luat creditul, dar lucrarile nu s-au finalizat, iar firma a inceput sa aiba probleme financiare tot mai mari. In disperare de cauza, Bota si Bodea au incercat contractarea unui nou credit, dar proprietarul, realizand ca se intampla ceva necurat, a refuzat.

In prima parte a anului 2005, un control al Politiei si Garzii Financiare a scos la iveala faptul ca existau acte pentru combustibil in valoare de 5 miliarde lei, dar marfa nu se regasea pe stoc. Astfel ca pe numele celor doi s-a incheiat dosar penal.

In aceasta situatie, proprietarul a iesit din firma infiintata alaturi de Bota si Bodea, cerand totodata si rezilierea contractului de inchiriere, care expira in 2007.

Dupa ce proprietarul a preluat conducerea benzinariei a descoperit ca firma celor doi nu era la prima abatere de la cadrul legii, pe adresa sa sosind frecvent diferite instiintari de plata pentru mai multe firme cu care Inter Activ Oil derulase afaceri. Practic, mai multi furnizori fusesera pacaliti de Bota si Bodea cu file cec fara acoperire.

Un exemplu este firma Ana Oil Sibiu care are de recuperat o creanta de 4,7 miliarde lei. Aceasta, alaturi de Rompetrol, care are de incasat o creanta de 2,3 miliarde lei de la Inter Activ Oil, a cerut falimentul societatii conduse de Bota si Bodea.

Chemati la Politie pentru audieri, cei doi au declarat ca banii adusi in societate prin intermediul creditelor bancare nu erau destinati investitiilor, ci reprezentau un aport de capital al proprietarului. Realizand implicatiile penale ale faptelor sale, Nicolae Bodea a fugit din tara in Italia, dupa care a luat drumul Statelor Unite, unde se afla in prezent.

„Spatele" lui Bodea

Timp de patru ani, Bota si Bodea au acumulat pe langa datoriile catre furnizori, altele legate de imprumuturi de la persoane fizice. Printre acestea se afla si Ioan Costin, un inspector al Garzii Financiare, care i-a imprumutat pe cei doi cu 18.000 euro. In total, imprumuturile au trecut de 120.000 euro.

Ce s-a intamplat cu acesti bani, putem doar banui, caci in investitii nu par sa se regaseasca. In aceasta situatie, proprietarul benzinariei s-a adresat organelor de cercetare penala, pentru limpezirea situatiei. A fost in mai multe randuri in audienta la Ioan Demeter, prim-procurorul Parchetului de pe langa Tribunalul Maramures, dar, sustine el, a primit doar raspunsuri vagi.

La fel s-a intamplat si la Politie, unde dosarul benzinariei „Stejarul" pare a trena. Totusi, in timp au iesit la iveala si explicatiile acestor amanari repetate. Apropiati ai lui Nicu Bodea, si chiar acesta!, au afirmat ca procurorii nu se vor "lega" de el pentru ca are "spatele asigurat" la Parchet.

Drept argument, se plimba cu masina unuia dintre procurori, pacalindu-i pe multi, care-l confundau cu magistratul.

Daca in cazul linistii suspecte de la Parchet putem vorbi de teribilism, in cazul Garzii Financiare si Politiei lucrurile imbraca o forma concreta. In actele interne ale firmei, se regasesc fise de client, in care apar date referitoare la datoriile de incasat ale societatii.

In unele cazuri, cand un client cumpara in repetate randuri de la aceeasi firma, plata se esaloneaza si datoriile se trec pe o astfel de fisa. In unele cazuri, marfa nu se mai plateste si este achitata de vanzator. Astfel s-a intamplat si in cazul celor doua institutii ale statului, ai caror angajati au profitat, dupa cum afirma proprietarul, de avantajele consumului gratuit de combustibil.

Fisele

Detinem acte care atesta ca angajati ai Garzii Financiare si Ioan Isac, actualul sef al IJP Maramures, au beneficiat de „materiale lampante" pe vremea cand benzinaria din Somcuta functiona sub conducerea tandemului Bota&Bodea. Spre exemplificare, vom lua fisa din august 2002 in care, printre alte nume, apar si cele ale lui Isac si Garzii Financiare, cu combustibilul aferent:

2.08.2002 - Garda F. - 26 l. benzina

Isac - 20 l. motorina

6.08. - Isac - 20 l. motorina

7.08 - Garda - 14 l. benzina

12.08 - Garda F. 14 l. benzina

14.08 - Isac - 1 colier (piesa masina, n.red.)

15.08 - Isac - 30 l. motorina

17.08 - Isac - 20 l. motorina

20.08 - Garda - 30 l. benzina

Este un exemplu elocvent pentru ceea ce s-a perpetuat timp de mai multi ani la benzinaria de la Stejarul. Ne mai miram ca autoritatile Statului lasa dosarele la prafuit, amanand la nesfarsit finalizarea cercetarilor, desi probele sunt evidente?

In jurul acestei afaceri s-au perindat si alte firme cu care Bodea si Bota au avut diverse legaturi. In cazul in care cei doi luau imprumut anumite sume de bani de la diferite societati, ofereau drept garantie file cec sau bilete la ordin fara a avea o acoperire bancara.

In alte cazuri, se intocmeau facturi fictive pe numele unor firme, in care se treceau anumite cantitati de carburanti in contul unor sume pe care Inter Grup Oil le avea de platit. Mai apoi, aceste facturi se anulau. De asemenea, se luau imprumuturi bancare si se incheiau tot soiul de acte false. Se copiau formulare in alb si se completau ulterior.

S-au intocmit prea multe falsuri pentru a le aminti aici pe toate, dar printre firmele cu care Inter Grup Oil a „colaborat" au fost: ZOL REVA din Baia Mare, cu care s-a incheiat facturi de peste 2 miliarde lei; SAFIR (60 milioane lei); SERAD (250 milioane); Compania MOGOSA (66 milioane lei); UNIMAR (122 milioane lei); EDEN (74 milioane lei); LIBERTRANS (140 milioane lei).

Intre aceste firme a existat o stransa colaborare. Se sprijineau reciproc si probabil se incheiau acte false.

Bota ameninta si tace

Claudiu Bota, ramas in tara, ne-a comunicat ca s-a razgandit si nu ne va da in judecata pentru primul articol, desi el crede ca am dat bani seriosi sa obtinem informatiile de la Politie (!). Fara comentarii.

In schimb, am stat de vorba cu un angajat al firmei, care a declarat, sub protectia anonimatului, ca exista actele in care apar toate creantele firmei si ca favorurile catre Garda Financiara si Isac au fost opera lui Nicu Bodea. Exista se pare un caiet in care sunt totalizate aceste „cadouri".

Angajatul benzinariei a mai declarat: „cel de la Garda Financiara a fost suparat ca ati scris de el acolo. Cand venea cineva... erau prietenii lui Nicu. Iar Claudiu Bota s-a opus. Si ii spunea: mai, nu mai da benzina. Dar el nu se oprea. Asa era el, daca avea de rezolvat cineva un pasaport sau ceva, el il ajuta sa-l faca mai repede. Erau niste servicii mici.

Astia de care ziceti ca au luat motorina si benzina erau oamenii lui Nicu, eu nu-i cunosteam. Datoriile despre care ati scris nu sunt tocmai atat, pentru ca s-a mai platit din ele. Bani nu s-au platit la banca, pentru ca din profitul firmei, care nu este mare, s-au acoperit datoriile catre furnizori, catre bisnitari si nu s-au putut plati peste tot.

S-au facut si investitii, iar acum cand este totul aproape gata vin proprietarii si vor sa ia. Claudiu a zis ca a gasit pe cineva sa vanda, dar proprietarul nu vrea. Vrea sa ia el cu fratele lui benzinaria. Contractul de inchiriere cu cei doi este pana in 2007. Poate ar fi reusit sa se redreseze si sa plateasca din datorii.

Au fost mai multi cumparatori, dar proprietarul nu vrea. Mai bine pierde tot. Cineva a venit si a oferit 9 miliarde, cu tot cu datoriile de 3,5 miliarde. Saptamana asta au venit doi, dar… La inceput benzinaria era a unui austriac, Fredi. Pe vremea cand actualul proprietar era ospatar si ii traducea lui Fredi, s-au cunoscut.

Nu stiu ce au facut, dar dupa ce a plecat austriacul din tara, benzinaria a ramas la el.

Bodea este in America, de mult voia sa plece acolo. Si acum l-a sunat pe Claudiu si i-a spus sa mearga si el acolo. I-a zis ca-i trimite bani, numai sa plece si el, dar Claudiu nu vrea. A spus ca trebuie sa stea aici, daca s-a intamplat asa. El nu fuge", ne-a declarat angajatul.

Acesta nu a dorit sa vorbeasca prea multe de Isac , insa sustine ca Bodea a fost „tartorul" care a dezvoltat un sistem relational ce a dus pana la urma la situatia dificila in care a ajuns benzinaria.

Mentionam ca, la aceea vreme, Isac era doar seful unui serviciu al IJP (Crima Organizata si Antidrog) si ca are domiciliul in Somcuta Mare, trecand zilnic prin zona benzinariei. In rest, asteptam rezultatele anchetei.

Replica lui Isac

Comisarul sef Ioan Isac, comandatul Politiei maramuresene, ne-a spus ca are cunostinta de situatia de la benzinarie, dar nu si-a mai adus aminte cum se numeste firma in cauza. Pe de alta parte, pe parcursul discutiei, am sesizat ca totusi stia despre ceea se intampla in Somcuta, din moment ce era la curent cu faptul ca exista un denunt penal, ca se fac cercetari etc.

Isac a incercat sa ne convinga de faptul ca cele afirmate de proprietar sunt neadevaruri. Cert e ca ancheta Politiei va stabili adevarul. Ciudat este ca subordonati ai lui Isac vor trebui sa-l intrebe macar de celebrele fise unde apare si numele lui si posibil chiar semnatura.

„Stiu de aceasta firma… nu stiu exact cum se numeste. A fost la mine unul dintre asociati si mi-a spus ce s-a intamplat acolo. Mi-a spus ca as fi interesat sa obstructionez cercetarile, l-am asigurat ca nu am nici o implicare in afacerea aceasta. Este adevarat ca ii cunosc pe toti trei. Ne-am intalnit ocazional. Legat de servicii, nu mi s-au facut servicii deosebite.

In rest, daca am fost la statie, cei care au fost acolo stiu ca am platit. Alte treburi… ca as fi transportat muncitori, asta nu, nu este adevarat.

Ca au datorii este o problema a lor. Revin, i-am cunoscut pe toti trei si le-am facut unele servicii, adica i-am ajutat legal sa intre in institutiile noastre pentru eliberarea unui act de identitate, chestii de genul acesta. Cazul este in cercetare, eu nu obstructionez… cu combustibilul, pe fise, pe caiet, nu… eu nu am apelat la astfel de metode. Am oferit un sfat competent, dar atat", a declarat Isac.