O delegatie a Ministerului Economiei si Transporturilor (MET) de la Budapesta, condusa de secretarul de stat Gilyian Gyorgy, a participat, ieri, la Cluj, la un simpozion desfasurat in cadrul programului "Uniunea Europeana vine la tine acasa", realizat in parteneriat cu UDMR, care are ca scop familiarizarea intreprinzatorilor din Transilvania cu cerintele Uniunii Europene (UE).

In cadrul discutiilor, au fost atinse si alte subiecte, precum ratificarea de catre Parlamentul Ungariei a Tratatului de Aderare a Romaniei la UE, dar si construirea autostrazii Transilvania. Afirmatiile reprezentantilor Ungariei pun intr-o lumina si mai proasta autoritatile de la Bucuresti.

Reprezentantul Guvernului de la Budapesta a reafirmat sprijinul Ungariei pentru construirea autostrazii Transilvania, subliniind beneficiile economice pe care le-ar aduce aceasta pentru regiune. Gilyian a dezvaluit faptul ca Ungaria va finaliza, pana in 2007, lucrarile la o autostrada care sa se conecteze, la Bors, cu autostrada Transilvania.

Spusele lui Gilyian infirma argumentele premierului Tariceanu, care declarase ca autostrada Transilvania nu este prioritara si pentru ca nu se conecteaza cu nici o alta autostrada din Ungaria.

"Pana in 2006, vor fi finalizate lucrarile pana la Debrecen, iar pana in 2007 soseaua va ajunge la granita", a precizat Gilyian, mentionand faptul ca lucrarile la autostrazi se fac in baza unei legi speciale.

De asemenea, el a declarat ca, pana in 2013, va fi finalizata si o autostrada care va face legatura cu Romania prin Nadlac, de-a lungul Coridorului IV Paneuropean, acest proiect fiind in curs de pregatire. "In legea destinata construirii de autostrazi sunt prevazute si doua surse de finantare. Una este fondul de coeziune al UE, iar restul banilor vor proveni din credite internationale.

In total, se va ajunge la peste 3,3 miliarde de euro", a precizat Gilyian. El a amintit ca lucrarile la autostrazi au fost mai sustinute in Ungaria dupa anul 2000 si ca anual sunt dati in folosinta aproximativ 150 de kilometri de autostrada, adica aproximativ 400 de metri de sosea zilnic. Ungaria nu este singurul stat care si-a imbunatatit considerabil infrastructura folosind fonduri externe.

Bulgaria a contractat un cuantum insemnat de fonduri europene, pe care le-a folosit pentru construirea de autostrazi sau refacerea altor drumuri.

Romanii se invart in jurul cozii

Afirmatiile secretarului de stat ungar vin in contextul balbaielilor continue ale autoritatilor romane. Ultimele declaratii in contradictoriu ale unor oficiali romani au venit la sfarsitul saptamanii trecute.

Pe de o parte, ministrul liberal Bogdan Olteanu a afirmat ca in bugetul pe anul urmator vor fi prevazute cu prioritate fonduri pentru autostrada Brasov-Bors, in timp ce ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a afirmat ca prioritatea ministerului sau este constructia Coridorului IV.

In schimburi de replici in contradictoriu au mai fost implicati si presedintele Traian Basescu, premierul Calin Popescu Tariceanu sau presedintele PD, Emil Boc. In prezent, contractul cu Bechtel, firma care construieste autostrada, este reneogociat, atat sub aspectul termenilor financiari, cat si sub aspectul legislatiei.

Ratificare cu cantec

Gilyian a salutat ratificarea aproape unanima de catre Parlamentul de la Budapesta a Tratatului de Aderare a Romaniei la UE, subliniind faptul ca acest vot reprezinta dovada ca Ungaria doreste ca Romania sa adere cat mai repede la UE si ca o sprijina in acest sens.

"Acest vot este important pentru dezvoltarea regiunii noastre, pentru asigurarea stabilitatii sociale si politice in zona si pentru consolidarea relatiilor bilaterale intre cele doua tari, dar si a relatiilor Ungariei cu maghiarii din Romania", a declarat Gilyian.

Pentru ratificarea tratatului de aderare au votat 257 de parlamentari, 6 au votat impotriva, iar unul s-a abtinut. 122 de parlamentari nu au votat. Cu ocazia votului s-au inregistrat, insa, si incidente.

Mai multi membri ai organizatiei de tineret ai FIDESZ au strigat "tradatorilor" si au aruncat in sala fluturasi prin care se cerea autonomia maghiarilor din Transilvania, inainte ca tratatul sa fie ratificat.

Oponentii ratificarii doreau ca votul sa fie dat dupa publicarea Raportului de tara al Comisiei Europene, in care sa se constate daca Romania a facut progrese in sprijinirea comunitatii maghiare din Transilvania. Acesta a fost si punctul de vedere al unor reprezentanti ai maghiarimii din Romania, printre care episcopul Tokes Lazslo sau Csapo Jozsef, presedintele Consiliului National al Secuilor.

Noi discutii romano-maghiare

In contextul votului din legislativul ungar, Gilyian Gyorgy a facut cateva precizari legate de procesul de integrare a Ungariei in UE.

Printre altele, el a afirmat ca, in primul an dupa aderare, Ungaria a castigat cateva milioane de euro, reprezentand diferenta dintre banii virati de Ungaria catre UE si cei investiti de UE in statul vecin, dar a subliniat ca pentru aceasta este nevoie ca structurile economice interne sa fie armonizate cu cele ale UE.

Secretarul de stat ungar a afirmat ca la sedinta comuna a guvernelor Ungariei si Romaniei, care va avea loc in octombrie, oficialii maghiari vor prezenta mai multe proiecte comune de dezvoltare regionala, in domenii precum transporturile sau protectia mediului. Este de asteptat ca subiectul autostrazii Transilvania sa fie luat, din nou, in discutie.