Clujul are cel mai mare numar de agentii de publicitate din tara dupa capitala.

Multe dintre firmele mari din judet au agentii de publicitate in capitala, care nu sunt inregistrate in judet. Este cazul, de exemplu, al producatorului de bere Ursus, care este reprezentata de agentia de relatii publice 2Active PR Bucuresti.

Explicatia pentru numarul foarte mare de agentii de publicitate nu o are nimeni din domeniu.

Agentiile de publicitate, in numar de peste doua sute, au saturat piata din Cluj. In aceste conditii singurele care au scos anul trecut un profit decent au fost mai putin de zece, cele mai cunoscute.

De altfel, la sfarsitul anului trecut la Directia Finantelor Publice depusesera bilantul de activitate doar un numar de aproximativ 60 de agentii din cele peste 200 inregistrate. Vitrina Felix Media, Amprenta, Reset Media, Trend Communications si Ad(d)Veritas au avut cifre de afaceri impresionante, insa profitul a fost semnificativ mai scazut.

La o cifra de afaceri pe 2004 de o suta de miliarde, o cifra atinsa de o singura agentie de advertising, profitul a fost de putin peste trei miliarde, deci o pondere de trei la suta. Explicatia oficiala data e ca se fac investitii foarte multe. "In Bucuresti o firma multinationala a venit cu un capital de zeci de milioane de euro.

Daca tu nu ii ai, trebuie sa ii faci treptat", a explicat directorul unei agentii de publicitate din Cluj Napoca. "Pana la urma vor ramane doar cele care au rezultate prin campaniile rezultate, iar acest lucru il va hotari clientul. Cred ca peste cativa ani, fiecare agentie se va specializa in ceea ce stapaneste si isi va crea propria nisa de piata.

Este extrem de greu sa existi ca agentie full service pentru ca asta necesita investitii foarte mari, atat in oameni specializati, in tehnica de ultima ora, in softuri specifice, si multe altele", crede directorul Vitrina Advertising, Mihaela Rus.

Vitrina Felix Media, una dintre cele mai importante agentii din judet, a avut anul trecut o cifra de afaceri de pste o suta de miliarde de lei. Profitul net a fost insa de numai 3,4 miliarde de lei. Vitrina este prima agentie infiintata in Cluj.

"In Cluj, datorita concurentei exagerate, cateodata neloiale, am intalnit deseori practici de dumping, preturile practicate sunt extrem de mici.

Firmele care vand media, printre care si Vitrina, care are o pondere de 60 la suta din cifra de afaceri servicii media, realizeaza profituri mici pentru ca concurenta extrem de mare ne obliga sa lucram cu comisioane de agentie la vedere intre unu la suta pe TV si maxim noua la suta pe presa regionala, comisioane aplicate la pretul cel mai mic negociat cu suportul media.

Deci e foarte clar ca ramane un beneficiu foarte mic", a explicat Mihaela Rus, directorul Vitrina Felix Media. Rus estimeaza o crestere a profitului in acest an de pana la zece procente din cifra de afaceri.

Agentia de publicitate Amprenta Advertising a avut anul trecut o cifra de afaceri de 41,4 miliarde, mai mica de peste doua ori decat a principalului competitori, Vitrina Felix Media.

Profitul a fost zero anul trecut, chiar dimpotriva, scriptele Ministerului Finantelor arata ca pierderile pe 2004 ale Amprenta Advertising sunt de aproape trei miliarde de lei. "Se poate. Asa e cand nu previzionezi bine si faci tot felul de investitii, nu previzionezi bine sfarsitul de an", a explicat directorul agentiei, Decebal Cotoc.

Amprenta Advertising a castigat printre altele marele premiu al concursului de publicitate organizat anul trecut de Camera de Comert si Industrie Cluj. Amprenta a semnat contracte de publicitate cu fabrica de medicamente Terapia, producatorul de automobile Daewoo, tur-operatorul Eximtur, sau producatorul de mase plastice Teraplast.

Trend Communications, agentie specializata pe servicii integrate de relatii publice, are un profit pe anul trecut de putin peste un miliard de lei, la nume grele in portofoliu cum sunt RBO Bank, Vel Pitar, Banca Transilvania, lantul cash and carry Metro, Oalis, Germanos, Wrangler si Puma.

In schimb, cifra de afaceri e impresionanta prin comparatie cu profitul, peste 36 de miliarde de lei. "Explicatia ar putea fi ca agentiile de publicitate din Cluj ne cunoastem si practicam cam aceleasi tarife. Si costurile vor fi cam aceleasi", a explicat directorul de creatie al Trend Communications, Horea Bogdan.

Bogdan sustine insa ca principalele firme sau companii din Transilvania se muta incet spre capitala, tendinta care se observa si in serviciile de publicitate solicitate agentiilor din Cluj. "De exemplu, pentru Banca Romexterra, care s-a infiintat la Targu Mures, am gestionat intreg bugetul de publicitate.

Dupa ce s-au mutat la Bucuresti, cu toata conducerea, gestionam bugete doar pe anumite servicii", a explicat Bogdan. "Nu e un lucru bun, dar e o realitate", a explicat directorul de creatie al Trend Communications. Trend e singura agentie de publicitate din Cluj Napoca si una dintre singurele cinci din tara care ofera servicii de monitorizare media.

"In ultimul timp avem clienti companii mari, tot mai multe corporatii multinationale solicita acest serviciu", sustine Rares Bogdan, unul dintre asociatii care au fondat Trend Communication, alaturi de Octavian Hoandra.