Desi nu a facut mariri de salarii sau noi angajari si nici nu a realizat vreo investitie substantiala pentru a reduce poluarea din zona fabricii de ciment de la Medgidia si a carierei de calcar de la Luminita, Lafarge Romcim SA tocmai a scumpit, pentru nu stim a cata oara, pretul cimentului.

Cel mai important operator de pe piata locala a cimentului a dat astfel tonul unei noi escaladari a preturilor la mortare si betoane, fapt care va antrena scumpiri in lant la majoritatea materialelor de constructii.

De la inceputul acestei saptamani, magazinele de materiale de constructii au majorat pretul cimentului produs de Lafarge Romcim, de la 17-17,5 lei noi pentru sacul de 50 de kilograme, la 18-18,5 lei noi, ca urmare a schimbarilor de tarife intervenite la poarta fabricii din Medgidia.

Francezii au luat aceasta hotarare intr-un moment in care volumul constructiilor si, pe cale de consecinta, al vanzarilor de ciment pe piata interna s-au diminuat din cauza apropierii sezonului rece. Insa dincolo de aceasta justificare nu tocmai concurentiala, Lafarge nu are nici un temei pentru ultima scumpire.

Francezii nu au realizat nici o investitie importanta pentru protectia mediului, nici la fabrica de ciment de la Medgidia, nici la cariera de calcar de la Luminita. De asemenea, nu au realizat noi angajari sau mariri de salarii, care sa fi impus necesitatea justificarii costurilor suplimentate prin marirea pretului la produsul finit.

Singurele „investitii" marcante au fost amenzile imense platite pentru intelegerile monopolistice cu ceilalti doi lideri ai pietei nationale de ciment, Heidelberg Cement si Holcim.

In cele din urma, sanctiunile platite pentru intelegerile cvasi-mafiote facute de cei trei mari producatori de ciment vor fi suportate tot de cumparatorii romani, ca si cum acestia nu ar fi contribuit deja la profitul nejustificat de mare al francezilor.

Piata constructiilor va resimti negativ masura Lafarge de a scumpi cimentul

In aceste conditii, scumpirea cimentului pare mai degraba doar un episod din planul strategic al francezilor de a da tun dupa tun in Romania, atat cat se mai poate, pentru a-si lua talpasita, in 2007, spre alte zone in care rigorile europene de mediu raman doar simple vorbe.

Pentru ca, pana la urma, marea problema a liderului national al pietei cimentului ramane indeplinirea rigorilor legislatiei de mediu. Aceasta, in ciuda recentului succes in privinta pasilor facuti pentru obtinerea autorizatiei integrale de mediu a uzinei de la Medgidia.

Noua scumpire a cimentului va afecta negativ piata constructiilor, intr-un moment in care autoritatile romane fac eforturi sustinute in vederea expansiunii acestui domeniu (probabil, cu gandul la consistentele finantari europene pentru infrastructura).

In acest sens, ultimele reglementari ale BNR de limitare a creditelor de consum si a dobanzilor la depozitele bancare urmareau tocmai determinarea populatiei de a investi in domeniul imobiliar (deci si al constructiilor de imobile). Se pare insa ca planul Guvernului va fi ingreunat de noua politica de preturi a grupului Lafarge.

Iar de suferit vor avea nu doar firmele de constructii sau populatia, ci chiar proiectele strategice de modernizare a Romaniei. Aceasta, pentru ca cimentul produs de Lafarge este folosit din plin chiar si la constructia autostrazilor. Or, pretul pe kilometru de autostrada in Romania este deja cu cel putin 20 de procente mai mare decat cel din Uniunea Europeana.