Ca si cum nu se calca destul pe bataturi cu Politia de Frontiera si cu Autoritatea Navala Romana, Serviciul de Securitate si Siguranta Portuara din subordinea Administratiei Portuare a fost supus unui scenariu de rotire a cadrelor. Rocada a avut loc la initiativa ministrului Transporturilor, Gheorghe Dobre, ca singura masura de eficientizare a componentei de securizare a Portului Constanta.

Insa, chiar daca ministrul se poate mandri acum ca a facut ceva pentru securitatea portuara, in realitate masura este puerila si nu rezolva in nici un fel gravele probleme din acest domeniu.

Portul ramane in continuare un teritoriu al nimanui, in care aproape oricine isi poate face simtita prezenta in dane fara nici o justificare, hotii de fier vechi, silico-mangan, tabla si combustibili se simt ca acasa, iar gaurile de zile mari din gardul de securitate fabricat pe bani grei de Ion Tiriac demonstreaza cat de sigura este incinta portuara.

La initiativa ministrului Transporturilor Gheorghe Dobre, 27 de angajati ai Administratiei Portuare din cadrul Serviciului de Siguranta si Securitate (cunoscut opiniei publice dupa denumirea americanizata „Port Security") au fost mutati din zona de competenta a danelor din Portul Constanta Sud-Agigea in danele din Portul Constanta.

In locul lor au fost adusi alti 27 de angajati ai Port Security, din cei 42 care se ocupau de securitate in zona constanteana a portului. Rotirea de cadre a intrat in vigoare la sfarsitul saptamanii trecute, ca urmare a unui ordin ministerial semnat de titularul Transporturilor Gheorghe Dobre, probabil ca o continuare fireasca a politicii de inspiratie Basescu din ramura vamala.

Rocada a avut loc chiar inainte ca seful Administratiei, Mircea Banias, sa afle de ordinul cu pricina. Insa, unde-i ordin, nu-ncape discutie, mai ales ca asa este noua politica de stat, de mutat femeile de serviciu asupra carora planeaza suspiciunea ca ar lua spaga in locul suratelor care nu prea au parte, din cauza conditiilor de munca mai putin prielnice.

Ordinul lui Gheorghe Dobre a survenit la scurt timp de la rotirea vamesilor din nord cu cei din sud si probabil cu putin timp inainte de o eventuala rotire a politistilor de frontiera din nord cu cei din sud, a sefilor de birouri de la Administratia Portului Constanta, cu cei de la fosta Administratie a Zonei Libere si asa mai departe.

Singurul raspuns la problema coruptiei endemice, care bantuie portul Constanta, se pare ca este pana in prezent doar rotirea de cadre.

Desi marile probleme raman: furturile de silico-mangan, produse petroliere si fier vechi, de sub ochii personalului de la Port Security si ai politistilor de frontiera, introducerea de containere cu marfuri susceptibile a aduce atingere drepturilor de proprietate intelectuala a unor marci consacrate (produsele contrafacute), taximetria ilegala, prostitutia si multe alte chestiuni penale, pe care

nu le rezolva nimeni. Totusi, rotirea in cauza a reusit sa genereze o atitudine negativa in randul angajatilor Port Security, care au fost mutati alandala, fara a se tine cont de domiciliu sau de conditiile de munca.

Bineinteles ca cei 27 de ofiteri de securitate mutati acum la Agigea nu au in competenta si danele nesecurizate din Portul Constanta Sud, la care accesul se face inca pe obscurul „drum al oaselor" (o poteca batuta de contrabandisti, care ocoleste punctul de intrare in Zona Libera, ducand direct in dane).