Peste doar cateva zile vor fi cunoscute numele firmelor acceptate la privatizarea Petromin SA Constanta, desi criteriile extrem de stricte de participare acrediteaza ideea mai veche potrivit careia compania este rezervata din capul locului unor clienti ai grupurilor de influenta din cadrul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului.

Petrominul a fost relansat la privatizare luna trecuta, iar in data de 20 octombrie va avea loc deschiderea plicurilor cu ofertele initiale. Compania a fost pe punctul de a fi privatizata la sfarsitul anului trecut, insa noii sefi ai AVAS-ului au anulat licitatia, invocand chestiuni birocratice.

Lucrurile au evoluat insa spre o birocratizare excesiva, din moment ce taxele de participare fixate la relansarea privatizarii au fost triplate, probabil in intentia transparenta de a se limita participarea.

Potrivit anuntului de privatizare publicat de AVAS, pentru vanzarea pe baza de oferte finale, imbunatatite si irevocabile pachetului de 70% din actiunile CNM Petromin SA, persoanele juridice interesate trebuie sa achite 84,8 milioane de lei vechi pentru accesul direct la date si informatii si 353 de milioane de lei vechi pentru achizitionarea dosarului de prezentare.

La sumele mentionate se adauga o garantie de participare de 40 de miliarde de lei vechi. Singurul criteriu de precalificare este dovada unei experiente de 5 ani in domeniul transportului pe apa.

Numele celor interesati de achizitionarea Petrominului vor fi facute publice in data de 20 octombrie a.c., cand la sediul central al AVAS va avea loc deschiderea plicurilor cu documentele de precalificare si cu ofertele initiale.

Desi nu mai deruleaza activitati de transport pe apa, iar navele din patrimoniu au fost demult instrainate prin vanzare pe un dolar bucata, prin contracte de asociere sau bare/boat, Petrominul inca face ochi dulci investitorilor.

Conditii accesibile pentru participanti

Compania mai detine doua nave maritime in stare de functionare, respectiv Kavo Maleas si Kavo Matapas, dar si acestea fac obiectul unui litigiu international, nefiind practic angrenate in navigatie. Pe langa cele doua nave, Petrominul detine un impingator fluvial, Pluton, executat la Navol Oltenita, dar si acesta este angajat intr-un contract cu o societate privata.

Inca din 2003, sub conducerea lui Constantin Radulescu (eminenta cenusie de la APAPS), Petrominul a adoptat ca obiect principal de activitate „administrarea si sustinerea activitatilor economice", lansandu-se in speculatii cu cereale. In fapt, la acest lucru se pricepea Radulescu cel mai bine, dupa ce ani de zile activase in domeniu prin intermediul propriei firme.

Patrimoniul companiei este intregit de sediul administrativ, in care acelasi Radulescu a investit sume imense, de un complex turistic la Saturn si doua blocuri de locuinte cu spatiile comerciale aferente aflate in zona Faleza Nord. Dincolo de aceste bunuri, compania detine lichiditati consistente, dar mai ales sume de incasat de ordinul multor milioane de doari.

Acesta este si motivul pentru care privatizarea se anunta interesanta. La incercarea de anul trecut, la runda finala a negocierilor au fost selectate doua consortii, fara sa indeplineasca intocmai conditiile de vechiul caiet de sarcini.

Primul dintre acestea era format din SC „Metaltrans" SRL Galati, „Practic" SA Bucuresti si „Centrul National de Difuzare Produse Informatice Romsoft" SA Bucuresti, in timp ce al doilea consortiu era compus din firmele „H&A Enterprises" SA Panama si „C&D Impex Trading" SRL Constanta, detinuta de fratii Hristu si Constantin Chicheanu.

Pe langa vechimea in navigatie, in vechiul caiet de sarcini figura si conditia eliminatorie a unei cifre de afaceri de peste un milion de dolari pe an. La relansarea privatizarii, aceasta conditie de precalificare a fost eliminata, astfel incat nu ar fi exclus ca Petrominul sa incapa pe mana unui afacerist de doi bani.