Informatoarele CFR din garile Focsani, Marasesti si Adjud nu mai au unde sa-si desfasoare activitatea. In urma unei privatizari discutabile, Mesageria CFR a fost trasa pe linie moarta, personalul fiind in pericol de a fi disponibilizat.

Deoarece dupa privatizare nu s-au mai platit datoriile fata de Compania de Infrastructura, aceasta a evacuat in ultimele zile Birourile de Mesagerie din spatiile Regionalei CFR Galati

Nici nu au apucat sa se dezmeticeasca dupa privatizare, ca angajatii Birourilor de Informatii CFR din garile vrincene au simtit pe propria piele "binefacerile" privatizarii. La inceput nu au mai primit prime de sarbatori, apoi nu au mai primit salariul, iar in cele din urma, muncitorii risca sa ramina fara locuri de munca si sa fie evacuati din spatiile ocupate in garile Regionalei CFR Galati.

Oameni care si-au dedicat viata meseriei sint siliti sa renunte la aceasta cu putin inaintea pensionarii, cind sansele gasirii unui alt loc de munca sint aproape nule. Nimeni insa nu se inghesuie sa-i ajute. Ca o solutie disperata, muncitorii au ales sa-si caute dreptatea in Justitie. Acestia cer anularea contractului de privatizare prin care compania a fost vinduta anul trecut firmei Monalisa Investments SRL, detinuta de omul de afaceri arab Hassan Awdi.

La rindul sau, cumparatorul a dat in judecata compania CFR Calatori, invocind ca la semnarea contractului de privatizare i-au fost ascunse date esentiale despre societate. Privatizarea CFR Mesagerie SA, facuta pe vremea ministrului Miron Tudor Mitrea, a facut ca, in mai putin de un an, birourile de informatii sa se afle in prag de desfiintare, iar lucratorii sa fie scosi in strada. Societatea Comerciala de Expeditii, Mesagerie, Coletarie, Bagaje, Valori Banesti si Corespondenta a fost scoasa la vinzare prin licitatie publica, de catre SNTFC "CFR Calatori" SA, in perioada 15 septembrie 2003 - 10 noiembrie 2004.

Pachetul de actiuni a fost adjudecat de catre SC "Monalisa Investiments" SRL, a cetateanului de origine araba Hassan Awdi, pe 10 decembrie 2004, cu pretul de 7, 27 miliarde de lei vechi, respectiv 25 000 lei vechi/actiune. Nemultumiti, salariatii sustin ca vinzarea s-a facut in graba, imediat dupa ce fostului ministru al Transporturilor, deputatul de Vrancea Miron Mitrea, i-a fost clar ca PSD va pierde alegerile, dovada si pretul foarte mic.

SC Monalisa Investment SRL Bucuresti a mai cumparat de la stat, pe linga CFR Mesagerie, si SC RODIPET SA. Conform contractului de vinzare umparare, SC Monalisa Investiments SRL se angaja, printre altele ca, pe o perioada de 5 ani, sa nu bage CFR Mesagerie SA in faliment si sa nu faca disponibilizari de personal.

Daca prevederile contractului erau incalcate, atunci SNTFC "CFR Calatori" SA trebuia sa preia Societatea Comerciala de Expeditii Mesagerie, Bagaje, Coletarie, Valori Banesti si Corespondenta CFR si sa restituie cumparatorului 50% din pretul vinzarii. Angajatii sustin ca multe din clauzele contractului de vinzare- cumparare nu au fost respectate, deoarece la un an de la incheierea tranzactiei, deja, 350 de angajati din Regionala CFR Galati sint pe lista de disponibilizari.

Angajatii acuza nerespectarea contractului de vinzare-cumparare de catre actualul patron, neplata salariilor, refuzul conducerii de a plati toate sporurile de care ei beneficiaza, nevirarea la buget a contributiilor retinute pe state pentru fondurile de sanatate, pensii si somaj.

Birourile de Informatii scoase in strada

Deoarece SC "Monalisa Investiments" SRL nu a achitat datoriile fata de Compania de Infrastructura, de la care inchiriase spatiul de functionare, in momentul de fata Birourile de Mesagerie, Coletarie,Bagaje, Valori Banesti si Corespondenta din garile vrincene nu mai au unde functiona, pentru ca Infrastructura i-a evacuat din spatiul inchiriat pentru neplata chiriei, urmind ca datoriile sa fie achitate pe cale judecatoreasca.

Ionel Filimon, directorul CNCF CFR SA, a declarat ca "nu avem nici o legatura cu situatia creata in interiorul companiei. Pentru noi sint doar o firma privata care nu si-a onorat datoriile contractuale, drept urmare suporta consecintele". Astfel, garile Galati, Braila, Focsani, Marasesti, Adjud, Onesti, Tecuci, Faurei, Buzau si Rimnicu Sarat, statii ce apartin Regionalei CFR Galati, au ramas fara Birouri de Mesagerie.

Si in gara din Focsani se intilneste aceeasi situatie. "Si la noi Birourile de Mesagerie au avut aceeasi soarta. Nu s-a facut exceptie pentru ca statia Focsani nu este inca una europeana. Deocamdata, ea este functionala doar pentru proba. Informatiile privind circulatia trenurilor au fost preluate de catre Biroul de Calatori", ne-a declarat Daniel Predescu, seful garii Focsani.

Si informatoarele sustin ca li s-au luat microfoanele, trenurile fiind anuntate de impiegatul de miscare.

Birourile de Informatii nu mai exista

Cei care au de suferit cel mai mult de pe urma acestei situatii sint angajatii Birourilor de Informatii CFR si, implicit, publicul calator care nu mai beneficiaza de servicii de calitate. Acestia nu primesc un raspuns referitor la ceea ce se va intimpla cu ei, nici de la cei ce i-au vindut, nici de la cei ce i-au cumparat.

Pentru ca nimeni nu le-a comunicat nimic referitor la situatia lor, salariatii din statia CFR Marasesti vin la servici, insa aici nu au unde sa-si desfasoare activitatea. Dupa o viata in care au practicat cu placere meseria pe care si-au ales-o, in prag de pensionare informatorii CFR ramin fara locuri de munca. "In Vrancea, in pericol de a ramine fara slujba sint angajatii din toate garile care au birouri de informatii.

Din Marasesti sintem trei colege", spune Maria Merlusca, informator CFR in statia Marasesti. In timp ce pisica moarta este aruncata dintr-o curte in alta, situatia incerta a zilei de miine i-a adus la exasperare pe salariati. "Data viitoare cind vin la servici o sa-mi iau un scaun si-o sa stau pe peron intre linia 2 si 3.

Condica de prezenta si de predare a serviciului o s-o tin pe brate, iar pe frunte o sa-mi scriu "Birou de Informatii". Sa vedem atunci cum o sa intram in Uniunea Europeana", ne-a declarat Dorina Codreanu, care lucreaza ca informator calatori in gara Marasesti de 16 ani.

CFR nu da inapoi

Intr-o incercare disperata de a remedia situatia, in septembrie, peste 300 de persoane angajate la CFR Mesagerie SA au protestat in fata Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Singura solutie oferita de reprezentantii Ministerului a fost deschiderea unui proces atit impotriva conducerii SC Monalisa Investments SRL, cit si impotriva CFR Calatori SA.

Cu toate aceste probleme, compania CFR nu este dispusa sa rascumpere societatea. Alina Predescu, purtator de cuvint al CFR Calatori, a declarat pentru Ziarul de Vrancea ca "SNTFC nu este de acord cu preluarea Birourilor de Mesagerie, deoarece aceasta survine in urma unei interpretari a unui paragraf din contractul de vinzare-cumparare care nu se incadreaza in procedura.

Articolul respectiv nu este clar, lasa loc de interpretari." La rindul sau, cumparatorul a anuntat in presa ca a dat in judecata CFR Calatori, invocind ca la semnarea contractului de privatizare i-au fost ascunse date esentiale despre societate.

Reporterii au incercat sa ia legatura cu cei din conducerea Monalisa Investments pentru a afla ce anume a dus la nerespectarea contractului de vinzare- cumparare si ce masuri se vor lua pentru a remedia situatia, insa patronul nu a fost de gasit.