"Intri in gara pe riscul tau" este sfatul politistilor pentru cei care calatoresc cu trenul noaptea. Asta, deoarece intrarea in cladirea CFR, holul de la informatii si casa de bilete sunt invaluite in intuneric. Nu este vorba despre economie la energia electrica, ci doar de birocratie.

E nevoie de o aprobare de la Regionala Brasov pentru montarea unui bec sau schimbarea celui care s-a ars acum mai bine de un an.

Odata ajuns in cladire, risti sa nu mai iesi cu toate lucrurile pe care le ai asupra ta sau intreg. Asta pentru ca, dupa lasarea serii, hoti, talhari ,vagabonzi si oameni lipsiti de un adapost ocupa locurile calatorilor pana dimineata. Bauti, cu haine slinoase, agresivi si cu un limbaj de mahala, acestia ocupa noapte de noapte zona garii.

Autoritatile nu au fonduri pentru sedii sociale, asa ca problema ramane in asteptare. In acest timp, zeci de oameni isi traiesc viata in gara.

Lege de gunoier

Marea lor majoritate au crescut in gara si spun ca ei au fost acolo primii, iar cei care vin doar noaptea sunt intrusi, pentru ca le ocupa scaunele. O noapte in gara te face sa te intrebi daca nu cumva traiesti intr-o alta tara, atat de saraca incat gara a fost transformata in loc de dormit.

Dovada sta depoul CFR si spatiul din spatele unei cladiri a CFR-ului, care a fost pe timp de vara casa acestor oameni fara adapost. Acum, ca s-a lasat frigul, vagabonzii au parasit petecul de iarba pe care au dormit mai bine de o jumatate de an si s-au refugiat in sala de asteptare a garii, peste care s-au facut stapani.

Imbracati cu doua paltoane si doua randuri de haine, nu mai simt frigul si nici nu sunt incomodati de scaunele de plastic pe care dorm.

De atatia ani de cand isi duc veacul pe langa sine, s-au obisnuit si cu suieratul trenurilor, cu galagia taxiurilor din fata garii si cu roiurile de calatori care vin si pleaca. Nimic si nimeni nu-i mai trezeste. Sunt o parte din peisajul colorat al garii, asa ca le este greu sa plece. Nu ca ar avea unde.

Noaptea dorm in gara, ziua lucreaza tot aici. Fie ca cersesc, matura gunoaiele, spala taxiuri sau fura de la calatori. Oamenii garii au invatat cum sa faca bani, pe care ii cheltuie cum fac de cand se stiu. Castiga cateva sute de mii pe zi, pe care ii beau in bodegile si birturile de pe langa gara, iar daca le mai ramane ceva poate isi cumpara si mancare.

Daca nu, si maine e o zi. De dormit, au unde sa doarma. Vorba lor: gara e a tuturor.

Varianta de autoritate

Deoarece gara e plina de mirosuri care mai de care mai scarboase, am sesizat conducerea. "Stiu, dar acest lucru nu tine de noi, ci de infrastructura. Din pacate, ati prins o zi cu multa lume. Au inceput incorporarile, de-asta sunt atatia tigani si vagabonzi", a raspuns cu nonsalanta Titi Ernestiu, adjunctul statiei de calatori Mures.

Infrastructura stie de aceasta problema, dar masurile repetate pe care le-au luat cei din cadrul acestui serviciu nu au dus la nici un rezultat. "E o problema generala. Sunt scosi pe o usa, dar intra pe cealalta, nu exista nici o solutie. Primaria nu poate sa se ocupe de ei, iar noi incercam sa rezolvam alaturi de Politia Transporturi Feroviare, dar degeaba.

Ar trebui sa existe persoane care sa faca paza tot timpul, pentru siguranta calatorilor, dar nu sunt fonduri pentru asa ceva", a precizat Cosmin Cocoara, seful departamentului de Infrastructura din statia CFR Targu Mures.

Cu toate demersurile facute de ceferisti, hotii, vagabonzii sunt tot in gara, iar in spatele usilor salii de asteptare nimeni nu le perturba somnul.

De mai bine de doi ani, contractul cu firma de paza a fost reziliat. De atunci, tot greul cade in sarcina politistilor de la transporturi feroviare. "Firma angajata nu si-a facut datoria, iar contractul a fost reziliat", a precizat Titi Ernestiu. Cei de la infrastructura spun ca nu sunt fonduri pentru a plati oameni care sa asigure paza, de aceea s-a renuntat la acea firma.

Nimeni nu stie adevaratul motiv, cert este ca nimeni nu se mai ocupa de ordinea din gara.

Adapost de ocazie

Singurul adapost social din oras se afla in cartierul Mureseni si este detinut de Primaria Targu Mures. Cei care sunt internati acolo trebuie sa indeplineasca o serie de conditii pentru a putea innopta. Daca beau sau ajung dupa zece seara, cei fara adapost nu mai sunt primiti in cladire si nu au altceva de facut decat sa doarma in gara.

"Daca ajung dupa zece sau miros a bautura nu ma mai lasa sa intru, trebuie sa vin inapoi in gara si nu dorm deloc, sau ma pun pe o cutie, aici, intre chioscuri, si dorm aici", spune Attila.

Conducerea Centrului Social spune ca daca cei care beneficiaza de azil de noapte nu se intorc la ora stabilita sau nu anunta ca vor intarzia si se prezinta la centru in stare de ebrietate, nu vor fi primiti . "Acesta este regulamentul institutiei si nu-l putem incalca", spune Szekely Istvan, directorul centrului.

Chiar daca noi facem razii in fiecare noapte si avem un album cu evidenta tuturor hotilor si boschetarilor, nu exista nici o siguranta a calatorului in zona garii. Noapte de noapte sunt scandaluri, dam amenzi si ii retinem pe hoti.

Pe multi dintre boschetari i-am internat pentru a doua sau a treia oara la un adapost in Mureseni, dar, din pacate, dorm tot aici. Aveau un loc aici in spate si i-am avertizat pe cei de la CFR ca voi chema Garda de Mediu daca nu fac curat. Mi-au cerut cateva zile. Au trecut saptamani si gunoiul e tot acolo. Nu coopereaza deloc. Nu sunt capabili sa puna un bec la intrare.

Au nevoie de aprobare de la Brasov, aprobare care nu vine de cateva luni. Nu ramane decat sa apelam la Consiliul Europei, daca tot vorbim de integrare. Poate ne rezolva ei problemele. Firma de paza care ar trebui sa faca ordine si sa mentina siguranta nu mai exista. Eu am facut sesizari si la Brasov, dar nu se ia nici o masura.

Adrian Timofte, lucrator in cadrul Politiei Transport Feroviar Mures