Autoritatile din Alba apeleaza la un artificiu legislativ pentru salvarea de la topit a liniei fostului trenulet care strabatea Apusenii, Mocanita. Este vorba despre declararea acesteia ca monument istoric.

Reprezentantii Consiliului Judetean si cei ai Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National au intocmit deja documentatia pentru declararea Mocanitei ca monument istoric si au depus actele la ministerul Culturii si Cultelor.

Mocanita, data la schimb pentru o datorie de 78 de miliarde

Unul dintre cele mai importante proiecte din domeniul turismului in Muntii Apuseni, respectiv acela al repunerii in functiune a liniei de cale ferata ingusta, cunoscuta de multi sub numele de Mocanita, a fost blocat din cauza unei datorii de 78 de miliarde lei, pe care Societatea de Administrare a Activelor Feroviare o avea la SC "Tunele" Brasov.

Firma brasoveana a apelat la instanta pentru a-si recupera banii si a primit la schimb tocmai linia de cale ferata din Alba. In aceste conditii, Mocanita urma sa aiba aceeasi soarta ca si alte linii de cale ferata din tara pe care le-a castigat in instanta si pe care ulterior le-a taiat si le-a topit (de exemplu linia de la Hateg-Boutari).

Aceasta, in conditiile in care autoritatile din Alba au intocmit un plan de repunere in functiune in scopuri turistice a liniei, in care erau implicati si investitori straini.

Practic, conform planurilor, Mocanita trebuia sa devina un trenulet de agrement, una dintre atractiile Muntilor Apuseni. Planurile prevedeau ca linia sa fie concesionata, iar in apropierea statiilor urmau sa se dezvolte pensiuni turistice.

Linia nu va putea fi topita in viitorul apropiat

Linia de ecartament ingust a fost, insa, scoasa la licitatie pentru suma de 15,6 miliarde lei, licitatia fiind programata pentru luna viitoare la biroul executorului judecatoresc Sav Augustin din Campeni.

Consiliul Judetean a trimis adrese Presedintiei, Guvernului, Ministerului Transpoturilor si Ministerului Justitiei in care a atras atentia asupra situatiei create.

Pana la urma, s-a ajuns la concluzia ca declararea Mocanitei ca monument istoric ar putea-o salva de la topit, adica firma care o va cumpara nu o va mai putea demonta si distruge, ci va fi obligata sa o foloseasca in scop turistic pentru a-si recupera banii.

"Pentru ca linia este un obiectiv foarte important si vechi, fiind construita in 1912, am demarat procedu-rile de clasificare a sa ca monument istoric.

Consiliul Judetan Alba a a trimis o adresa Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National, in care a solicitat acest lucru, urmand ca de aici incolo sa urmeze procedura legala de clasificare" a declarat presedintele CJ, Ion Dumitrel.

In aceste conditii, din punct de vedere legal, linia beneficiaza de aceeasi protectie ca si un monument istoric inclus in lista ministerului. Statul este primul care poate sa o achizitioneze. Daca statul nu o va cumpara, ci o va face o firma privata, aceasta nu va putea sa o dezafecteze ci, din contra, va trebui sa o intretina.